max rbbers of snelle rubbers

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
viscaria
Silver Member
Silver Member

max rbbers of snelle rubbers

Bericht door viscaria »

Hoi leden,

Kan iemand mijn uitleggen waarom dat sommigen spellers met 1.8, 2.0 en Max spelen.

ik snap hoe dikker het rubber hoe sneller de bal gaat maar waarom een max rubber hardheid midium inplaats van een 1.8 2.0 rubber inhardheid hard.

En hoeveel scheelt de snelheid, controlle en spin tussen een soft, midium rubber in dikte Max tenopzichte van een hard rubber in dikte 1.8 of 2.0.

Hoop graag dt iemand mijn vraag kan beantwoorden.

mvg,

Viscaria,
Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Re: max rbbers of snelle rubbers

Bericht door Sun Tzu »

Ik snap niet helemaal wat je precies bedoelt, je vraagt nu waarom:

Max - Medium hardheid
vs
1.8 - Hard hardheid

Dat lijkt me nogal logisch, aangezien een max met medium hardheid een zachter gevoel geeft en je hiermee dus vooral meer effect kunt generen in mijn ogen. Een 1.8 rubber wat hard is voelt aan als een plank, aangezien er minder spons onder zit.

Verder het verschil geven gaat niet want dat ligt er ook nog aan welke rubbers je gebruikt etc.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Hoi

dus als ik het goed begrijp is hoe dikker de spons hoe meer effect je kan geven. Maar heb je dan minder controlle en meer snelheid met een max dikte of dat niet.
Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door Sun Tzu »

Meestal is dat wel het geval inderdaad ;)
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

viscaria,

Ik zal een poging doen het je uit te leggen, maar uiteindelijk komt het hierop neer: HET IS MAAR NET WAT JIJ FIJN VINDT SPELEN! Ik zal hieronder vanuit mijn eigen ervaring spreken + een klein beetje theorie:

Waarom een dunner of juist dikker rubber?
Een dunner rubber heeft ten opzichte van zijn dikkere variant minder snelheid, dus ook iets meer controle en is minder geschikt om mee te topspinnen. Waarom minder geschikt? Je hebt minder snelheid en dus is het lastiger de bal over het netje te krijgen. Ik heb ooit met een Joola Tango Defensive 1,2 mm rubber op mijn backhand staan topspinnen, maar nu met een Donic Acuda S3 max gaat het veel eenvoudiger! Echter, met dat 1,2 mm rubber kon ik goed onder de bal om met heerlijk veel backspin te schuiven. Als ik dat nu wil doen, gaan de ballen nogal snel over aangezien ik dan 'te veel' snelheid heb. Of ik ben gewoon niet goed genoeg natuurlijk, maar dat even terzijde. :P Het feit blijft dat je een veel minder goede schuif beweging kunt maken omdat het een veel sneller rubber is. Zou ik de Donic Acuda S3 in 1,8 mm nemen, dan is hij al een stuk trager, dus gecontroleerder, maar wordt het weer lastiger om goed te topspinnen, maar het kan natuurlijk wel! Ik bedoel, als het met een 1,2 mm verdedigend rubber kan, dan kan het overal mee... ^^
Het is dus maar net wat je prefereert. Meer tempo of juist meer controle, alhoewel ik het woordje controle zo subjectief als de neten vind... Ik heb controle met mijn MAX rubbers, dat is ook gewoon een stukje niveau. Natuurlijk kan ik niet meer de schuifkoning spelen zoals vroeger, maar ik kan nu wel makkelijker aanvallen. Het is dus ook maar net wat voor type spel je wilt spelen. Effect kun je met 1,8 mm rubber evenveel geven als met een max rubber voor zover ik weet. Mocht dit niet zo zijn mensen, corrigeer mij even!

Waarom een zacht/medium/hard rubber?
Ik heb ze allemaal geprobeerd. Uiteindelijk speel ik nu met zachte rubbers. Waarom? Omdat dat het fijnste speelt en ik daar het meeste mee kan. Ik moet wel zeggen, dat ik met een medium rubber lekkerder blok/smash/schuif, maar met een zacht rubber kan ik dat ook allemaal, maar wel veel beter topspinnen en ook meer spin produceren omdat ik een lange slag heb. Ik heb met de Donic Acuda S2 en Donic Acuda S3 beiden op de forehand gespeeld, maar de S3 speelt overal dan toch lekkerder, ondanks dat ik misschien nog wel beter speel met de S2 omdat de ballen vlakker gaan en minder snel uitspringen als mijn tegenstander smasht of topspint en ik de bal met mijn forehand wil terug blokken/lepelen. Dat is ook een kwestie van wennen en het feit blijft dat geen één rubber ideaal is in elk onderdeel van het spelletje. Als dat zo was, dan speelde iedereen met hetzelfde en dat is gelukkig niet zo. Zelfs de geweldige Tenergy rubbers zijn niet perfect. De 05 is wel het rubber waarvan ik zeg: wow, is er een beter rubber om mee te spinnen? Maar als het op smashen aankomt zeg ik: blehhh, waar is de snelheid heen...
Een zacht rubber heeft een hogere balafsprong dan een medium rubber en een medium rubber weer een hogere balafsprong dan een hard rubber. Het is maar net, hoe jij je slag maakt en wat dus het beste voor jou werkt. Dat type rubber zal waarschijnlijk dan ook direct het rubber zijn waarbij jij zegt: dit speelt toch fijner dan die andere twee types!
Daarnaast is het ook zo dat een zacht rubber meer catapulteert. De ballen schieten meer weg met blokken bijvoorbeeld. Maar als het op topsnelheid aankomt, dan heb je meer aan een hard rubber. Uiteindelijk kun je daar het hardst mee slaan.

Je laatste vraag: wat is het verschil tussen de verschillende diktes en type rubbers?
Ga op onderzoek uit... Koop één!!! frame en probeer daar je verschillende rubbers op zodat je ze goed kunt vergelijken. Het tempoverschil tussen mijn eerste Donic Acuda S3 1,8 mm en nu de max dikte Donic Acuda S3, is niet schrikbarend, maar het is er wel en precies dat beetje dat ik zocht. Ik heb in de laatste jaren ook zeker al duizend euro gespendeerd om te komen waar ik nu ben. Aldoende leert men zeg ik... Ik ben een hoop wijzer geworden in ieder geval en ik vind het niet erg dat het geld kost. Het is je passie, of dat is het niet! Een goedkoper alternatief is trouwens gewoon eens aan clubgenoten vragen of je met hun houtje mag spelen. Zeker als ze een rubber erop hebben zitten wat je altijd al eens wilde proberen. Maar het is sowieso enorm belangrijk dat je van jezelf weet, hoe je wilt spelen. Wil je heel defensief spelen of juist aanvallend? Wat kun je nu al? Dat maakt het ook weer makkelijker om materiaal aan te passen.

Hopelijk kun je hier wat mee. Vragen staan altijd vrij.

Groetjes,

Wouter
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

ik denk dat ik het begrijpt thanks Wouter
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Kan iemand mij wat advies geven voor de keuzes van mijn rubbers.

Ik heb pas een Joola Wing passion fast gekocht wil graag nieuwe rubbers op zetten.

Mijn setup waar ik nu mee speel primorac OOF- forehand coppa x1 zwart 2.0 en backhand acuda S2 2.0

Met mijn backhand doe ik ei gelijk het meest mee ik heb goede controlle op mijn backhand. Smaschen blokken schuiven en spinnen, alleen het laatste wil niet altijd lukken.

Forehand alles gaat een beetje slecht kan niet lekker spinnen smashen gaat slecht en blokken wilt niet altijd lukken.

Voor mijn backhand heb ik al een rubber in mijn hoofd de coppa x2 dikte2.0 maar voor mijn forehand ben ik niet helemaal uit.

Hoop dat iemand mijn wat advies kan geven welke rubbers wel geschikt is voor mijn forehand.

Mvg,

Viscaria
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Ik speel het laatste jaar met hetzelfde frame. Vorig seizoen met de wat zachte xiom vega europe rubbers. Ik heb nu de omega europe op mijn fh. Deze s iets harder als de vega, en bevalt mij goed. Erg veel spin en ern goede controle in een contra rally. Service is ook met behoorlijk verl effect. Op mijn backhand heb ik de omega pro 2 mm. Deze is nog iets harder. Met de vega had ik soms iets te kort power als ik iets naar achter ga, en met de omega kan ik veel beter spinnen en blokken. Bij joola geven ze asn dat dit een enorm goed frame is voor de topspin speler. Ik ben het daar volleig mee eens als je met effectvolle spin wilt aanvallen, en niet alleen voor heel harde spinballen kiest.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Met de info die je nu geeft viscaria, kan ik nog steeds niets... Lees mijn stuk goed en kom dan terug met gerichte vragen. Want, wat wil je nou precies behalve natuurlijk een 'goede' forehand ontwikkelen... Aanvallen, verdedigen en hoe? Spinnen, smashen, schuiven, lepelen?

Misschien anders net al de maker van dit forum 'van_doorn' gewoon terug gaan naar 2x Sriver EL op een allround-offensief frame en vandaar uit maar eens kijken wat je wilt?
ONI in IJsselstein
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Ik zal graag met mijn forehand willen aanvallen smashen en spinnen. En net mijn backhand blokken spinnen and smashen.
Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door Sun Tzu »

Als alles goed gaat behalve het spinnen zal het toch de techniek zijn, ik zou op de forehand en backhand hetzelfde rubber leggen als ik jou was, aangezien je nog niet echt heel vast bent met je spel en allerminst zeker als ik dit zo lees. Ga gewoon voor 2x Acuda S2 of zoals al eerder aangegeven gewoon een basic rubber als Sriver FX of Sriver EL, indien je toch de new gen en geen Acuda wilt, zou ik voor de Sriver G3-FX gaan op beide kanten.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hallo,

Mijn eerste reactie hier maar aantal deelnemers kent me vast nog wel van vroco forum van mijn vaak wat lange (of langdradige) bijdrages zoals deze.

Voor deze vraag moet je je denk ik eerst afvragen wat snel rubber of frame nu eigenlijk is. Een rubber of frame is in marketingtermen snel of minder snel. Marketing maakt die connectie met een suggestief doel.
Maar wanneer speel je alleen met een rubber of alleen een frame ? Alleen een frame gaat nog misschien (best wel snel) maar alleen rubber ? Sta je daar te zwaaien met zo,n velletje....Marketing heeft natuurlijk een bepaald doel en dat werkt vaak tegen om dingen wat helder te maken door het opgelegde gebruik van termen in dit geval.

Vergeet even de cataloguscijfertjes dan wordt het makkelijker. Een kaal frame is best wel snel maar wat er aan ontbreekt is contacttijd tussen bal en speler. Die blijft heel kort (tok geluid). Dit heeft als gevolg dat je de flexibilliteit van een frame (die zit vooral tussen grip en blad) niet optimaal kunt benutten voor snelheid (voor de bal).

Zet je er een rubbertje op dan verlengd dit de balcontacttijd en is er een betere afstemming op de typische vorm van een frame met de meest flexibele zone op enige afstand van waar je de bal raakt (op het frame).

Daarmee wordt de framevorm funktioneler voor het doel en alle frames hebben nu eenmaal die vorm dus alle rubbers met dikkere onderlaag zijn sneller. Hardere spons maakt dat het rubber minder snel doorslaat en voegt ook spons toe, net als dikker maken van de spons. Bij hardere slagen is er dan ook langer balcontact. De hardheid van het frame blijft ahw langer op afstand. Bij zachte slagen kan het balcontact met hardere spons ook korter zijn. Het rubber bouw snel weerstand op. De snelheid van het frame komt dan minder door. Snel frame met hardere spons kan daarom soms meer controle geven in het korte spel dan zelfde frame met zachte spons.
Er is wel een beperking aan in de praktijk. Neem een zeer flexibel frame met dikke zachte rubbers.
Slechte combinatie. Weliswaar goed snel maar de slaglengte die ervoor nodig (om eruit te halen wat erin zit) haal je in de praktijk zelden (verdedigers kunnen dat vaak nog wel). De totale balcontacttijd met de flex van het frame kan te lang zijn voor welke speler ook. Dan moet je die verkorten met dunnere spons en die kan dan weer iets harder zijn om beter bij het frame te passen.
Het is dus steeds een kwestie van afstemmen.

Ook de bal speelt een rol bij die afstemming natuurlijk maar die is meer een gegeven, het spel.
Maar bij een ittf regel waardoor de bal verandert als bij de grotere bal veranderen spelers dan ook al snel hun materiaal.
Wat dan met de ene bal het snelste rubber, frame of batje was hoeft dat met andere bal nog niet te zijn.

Ik ga er ook van uit dat een frame meer direkt invloed zal hebben op het tempo en een rubber heeft meer indirekt invloed (spin is het andersom). Een snel esn rubbertje schermt het frame minder af van het houtje. Je houdt dus meer de framesnelheid als bij een kaal houtje. Een klassiek chinees rubber schermt het frame sterk af. Dat wordt dan al snel traag.

Maar bij heel harde slagen kan het chinese rubber weer meer contacttijd houden wanneer je een elastisch sterk frame gaat aanspreken op die elasticiteit. Dan kan zo,n rubber (de bal beter) opeens weer sneller zijn terwijl bij het esn rubber de bal nu te snel los is. Hangt dus ook van het frame af en type slag ; snelheid zelf maken op langzame bal of snelheid die al in het spel zit ahw terugkaatsen.

Marc
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Relaxed dat je er weer bent held! Deze meneer weet echt waar hij over praat, alleen vraag ik me af of viscaria dit nu begrepen heeft, haha. :) Cool in ieder geval je weer te zien Marc!!! :)
ONI in IJsselstein
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

hoi leden,

bedankt voor jullie uitleg en advies.

ik ga gewoon op mijn primorac OOF- frame spelen met beide kanten een medium harde rubbers weet nog niet met welke.

Door jullie uitleg ben ik een stuk wijzer geworden in de keuzes te bepalen van frames rubbers en de diktes.

Nogmaals bedank ???????

mvg,

viscaria,
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

No problemo! ;)
ONI in IJsselstein
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hallo Wouter whazzup man ?
Bevalt het frame je nog goed ?

De bovenlaag heeft trouwens ook heel veel invloed hoe je een spons ervaart qua hardheid en dikte.
Onlangs heb ik om eens te testen een Yinhe moon en een sun gekocht. De sun in soft rood 1,9 en moon medium 1,9 rood en zwart. Exact zelfde sponstype maar de sun dus een zachtere versie (33 tegen 37 geloof ik). Toch is de hardheid qua gevoel dus net andersom als volgens de spons hardheid.
Dat komt door het grote verschil tussen de toplagen. De sun toplaag heeft stevige brede noppen als Tenergy 25.
De moon juist fijne flexibele nopjes (meer als tenergy 05). Bij de sun toplaag wordt de belasting door die noppenbreedte veel meer verdeeld over de spons en dat betekent dat het rubber toch meer reserve heeft dan de moon ondanks de zachtere spons.
Het slaat ook minder door. Vooral op een hard frame bij harde slagen wordt het frame minder hard gevoeld. Ook een reden dat de spons me voor die toplaag toch niet te zacht is.
De spons vervormt gewoon minder met zo,n toplaag als Sun (of Tenergy 25) en mate van vervorming onder een belasting is in de techniek ook hoe hardheid wordt gemeten. Niet zo vreemd dus.

Zelfde rubbers beide kanten is ook geen gek idee trouwens. Of bijv zelfde toplaag met alleen verschil qua spons.
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Het frame speelt nog steeds heerlijk! :) Ik speel inmiddels wel met snelle rubbers en ook in max dikte. :) Gisteren voor het eerst met de Rakza 7 Soft van Yasaka gespeeld. Ik begon er mee op de forehand (daarvoor had ik hem gekocht), maar toen ik hem op de backhand probeerde dacht ik: dit speelt veel relaxter op de backhand dan op de forehand en mijn Acuda S3 max van Donic speelde juist relaxter op de forehand! WIN WIN zeg ik. :P Het rubber lijkt nog zachter dan de Acuda S3 (is misschien ook zo?), maar ik kan er toch heerlijk hard en redelijke vlak mee contra spelen en met nog meer controle in vergelijking met de Acuda S3! :) Op de forehand vond ik hem echt wat te zacht en voelde daarom niet helemaal relaxt.

Goed verhaal weer trouwens Marc! ;)
ONI in IJsselstein
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Da,s mooi, leuk dat ik iets geadviseerd heb toen en dat je het nu nog gebruikt en dan ook nog bevalt. Maar met dit soort frames is het ook makkelijk adviseren.
Is het ook makkelijker voor je met rubbers qua combineren ? Bij mij werkte dat wel zo.
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Ik probeer alle rubbers op dit frame ja, dus ik kan goed vergelijken wat lekker speelt of juist niet omdat ik altijd eenzelfde basis heb. Ik heb er nu wel een reserve frame bijgekocht (voor 30 euro de Butterfly Kong Lingui OFF), met daarop een nop en op de forehand de Acuda S3 max. Ook een prima frame, maar natuurlijk geen handgemaakt kwaliteitsframe van OSP. ;)
ONI in IJsselstein
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Hoi Marc, Goed om je weer terug te zien! Marc is de man met de absolute kennis! Een echte aanvulling voor dit forum.

Viscaria, wat ik aan je mee wil geven is ga vooral veel trainen. Met training bereik je meer dan met het veranderen van materiaal en het constant veranderen van materiaal maakt je onzeker. Kies 1 set-up waarmee je nu een half jaar of een jaar mee gaat trainen. Na dat jaar kun je evalueren wat je mist in je materiaal. Om jezelf te ontwikkelen moet je gewoon veel gaan trainen. Vraag ook aan de leden van de vereniging of ze je kunnen helpen en tips hebben. Daar bereik je uiteindelijk het meeste mee :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
Plaats reactie