Review Armstrong Twister lange nop

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
allrounder

Review Armstrong Twister lange nop

Bericht door allrounder »

Inleiding:
Armstrong Twister is een lange nop die primair voor defensief gebruik bij en kort achter de tafel gebruikt kan worden. Ik wilde ze wel eens proberen op de forehand om te kijken wat voor storende ballen er gegeven kunnen worden.
Complete setup bestaat uit het frame Joola Eagle medium; dit is een allround frame waar voornamelijk gecontroleerd mee gespeeld kan worden. Verder dus Twister op de forehand in het zwart en op de backhand Hallmark Powerspin 1.5 mm rood.

Eerste indruk:
Het rubber is vrij zacht en de noppen zijn lang en smal met een geribbeld oppervlak. Het aantal noppen is vrijwel maximaal.

Dikte en hardheid:
Het rubber is er in 1 mm en de OX versie zonder sandwich; ik heb de 1 mm versie getest. Zoals gezegd, het rubber is vrij zacht.

Snelheid:
De noppen zijn defensief, dus niet heel snel maar toch zit er genoeg snelheid in om zonder problemen de bal over het net te krijgen en dat met een niet al te snel frame, dus in mijn ogen zeker een pluspunt. Je kunt vooral gebruik maken van de snelheid van de tegenstander. Niet alleen het effect maar ook de snelheid wordt omgekeerd teruggebracht. Bij een snelle spin kan je een trage kapbal teruggeven, maar op een schuifbal kan je een tik geven waarbij de bal juist een versnelling krijgt.

Spin:
Er is veel variatie te geven, afhankelijk van hoe de bal geraakt wordt. Op topspinballen van de tegenstander kan er met een eenvoudige kapbal veel backspin worden gegeven, maar bij een chop-block bij tafel kan er ook een dooie bal worden teruggelegd. Deze komt dan vrij snel en strak aan waardoor er in eerste instantie juist veel effect in lijkt te zitten. Het is dus een erg misleidend rubber voor de tegenstander.

Controle:
De bal is vrij eenvoudig te controleren. Kappen gaat erg simpel, maar ook blokken gaat redelijk makkelijk en een schuifbal terugtikken is ook geen probleem. Ook degenen die vaak problemen hebben met service ontvangst zullen met de Twister daar niet zoveel moeite meer mee hebben. Het effect wordt heel makkelijk geabsorbeerd en geneutraliseerd.

Bal afsprong:
De balafsprong is gemiddeld, niet te hoog en niet te laag.

Spinnen:
Het rubber heeft een hoge storende werking. Topspin spelen gaat uiteraard niet met deze lange noppen, maar op een spinbal kappen of blokken kan veel backspin genereren. Het is ook een rubber waarvoor je niet klassief defensief ver achter de tafel hoeft te staan om de bal gecontroleerd terug te brengen, in anderhalve positie gaat dit ook prima. De bal komt dan meestal wel iets hoger terug over het net maar heeft wel veel effect. Dit is uiteindelijk een kwestie van trainen om de bal iets anders te raken waardoor hij wat lager of hoger over het net komt.
Verder is het wel mogelijk om contraballen te spelen die met een soort duikvlucht bij de tegenstander aankomen en lastig terug te tikken zijn.

Schuiven:
Schuiven met lange noppen heeft niet heel veel zin, de bal gaat enigszins omhoog en valt wel dood vrij kort achter het net, maar er zit verder geen gevaar in voor de tegenstander. Een schuifbal terug duwen of intikken is echter veel beter. De bal krijgt een rare curve mee en versnelt ook nog eens terwijl hij naar beneden duikt vlak na de stuit. Omdat het rubber ook makkelijk controleerbaar is zijn deze duw- en tikballen goed te plaatsen en kan je ze direct bv. vanaf de serviceontvangst gebruiken om je tegenstander onder druk zetten.

Blokken:
Blokken gaat goed met deze noppen. Een vlakke spin bal kan goed worden geblokt waarbij, afhankelijk van hoe je je batje houdt, er zowel flink wat backspin terug kan worden gegeven maar ook een hele dooie bal. De noppen absorberen de snelheid en het effect heel goed. Vooral de chop-block kan verrassende resultaten geven. Dit vergt wel enige training en balgevoel om onder de knie te krijgen maar het resultaat, met name in de afwisseling tussen gewoon blokken en kappen is het zeker waard.
Bij een bolle topspin waar niet al te veel vaart in zit kan er zelfs nog een soort van agressieve push-block gespeeld worden waarbij je zowaar het initiatief direct over kunt nemen.

Serveren:
De variatie met service zit hem vooral in de afwisseling tussen met backside rubber en Twister serveren. Van de Twister zelf komt uiteraard weinig effect. De harde diepe contraservice is wel heel lastig voor de tegenstander omdat de bal naar beneden duikt en zo dood als een pier is. Hij wordt dan ook vaak in het begin in het net teruggetikt, maar als deze een paar keer gedaan is dan is de verrassing er wel van af. Je kunt ook nog een schuifservice kort achter het net plaatsen, maar er zit bar weinig effect in dus ook dat is geen groot probleem voor de tegenstander.

Overige:
Ik heb met veel plezier dit rubber getest vooral omdat je er klassiek mee kunt verdedigen maar ook wat meer aanvallend bij tafel kunt spelen. Ik denk dat dit rubber het beste tot zijn recht komt als het gebruikt wordt in combinatie met een rubber dat veel effect heeft en waar ook een goede spin mee kan worden gegeven. In mijn setup met de Powerspin van Hallmark was dat wel geslaagd, alhoewel ik wel moet zeggen dat ik erg moet wennen aan dat rubber. Het geeft veel effect bij de service en bij het schuiven en je hebt dan ook veel controle. Zodra je echter een topspin wilt spelen krijgt de bal dat echte turbo-boost effect van het rubber en hij vliegt van je rubber af. Ik ben benieuwd hoe dat speelt op een aanvallend frame, maar ik moet wel bekennen dat ik ook niet zo veel ervaring heb met dat soort rubbers met ingebouwd lijmeffect e.d.

Conclusie:
Mijn "normale" spel is wat meer aanvallend dan in eerste instantie met de Twister het plan is, dus ik zal het zelf niet in de competitie inzetten, maar ik wil tussendoor nog wel eens een avondje "alternatief" spelen door te verdedigen en heel erg storend te spelen en daar is het zeker geschikt voor. Spelers die bv.op de backhand lange noppen willen met een storende werking en veel controle en met hun forehand een goede spin hebben kunnen zeker deze Armstrong Twister gebruiken. Mensen die veel draaien kunnen ook profiteren van de Twister; de storende werking is dan optimaal en de tegenstander weet niet meer wat hij kan verwachten.
Plaats reactie