forehand rubber gericht op spinaanval

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Onno
Advanced Member
Advanced Member

forehand rubber gericht op spinaanval

Bericht door Onno »

Hallo,
ik ben mijn spel aan het omvormen ivm een slepende armblessure. Ik kan niet goed meer inslaan, en dat was mijn sterkste wapen altijd. Hierdoor wil ik mij meer gaan toeleggen op spinnen, van de nood een deugd maken en mijn spel verder ontwikkelen. Ik kan best wel redelijk spinnen, alleen speel ik tot op heden meestal met wat hardere rubbers (daar sla ik nou eenmaal directer mee), en die zijn minder gericht op spinnen. Ik heb zelfs met korte noppen gespeeld op de FH.

Speltype:
backhand is vooral om te kappen, schuiven en blokken, en indien nodig een bal bol te openen. Ik vind het een sport om de hardste spinballen kort achter het net weg te leggen met drop-blocks. Niveau is derde klasse NTTB Noord Holland Noord
Backhand is daarom vaste keus 1,5 mm vari spin, geen discussie over.
Forehand: ik loop veel om backhand heen om zoveel mogelijk met de forehand te kunnen spelen. Ik doe ook graag een stapje naar achteren om vanuit de tweede lijn te spelen.
Frame: hout en allround, geen poespas (wissel nu tussen een joo se hyuk en oud stigaframe)

Vraag: ik zoek een forehandrubber, denk aan 1,8-2,0 mm, niet te hard, waarmee ik goed kan spinnen en serveren. Het hoeft niet megasnel te zijn. En liefst ook een rubber dat niet heel snel slijt of waar het "lijmeffect" snel uit verdwenen is.
Ik denk aan een tibhar Aurus Sound, heeft iemand andere ideeën? Xiom vind ik ook wel een interessant merk, alleen ik zie dan heel veel rubbers die allemaal een beetje hetzelfde lijken te zijn.
Subb
Advanced Member
Advanced Member

Re: forehand rubber gericht op spinaanval

Bericht door Subb »

Hallo Onno,

Zelf vind ik het ook fijn om met zachte rubbers te spelen, ben een echte spinner en win daarmee ook de meeste punten.

Aurus sound vind ik dan weer té zacht. Of anders gezegd, het heeft niet genoeg snelheid in zich om de zachtheid te compenseren. Ik ben gaan spelen met Aurus soft, en voor mij is het bijna het perfecte rubber.
Staat aangegeven als medium, maar ik zou het classificeren als medium - soft, zo speelt het.
Ik raad het je dan ook zeker aan. Een alternatief is nog Rakza 7 Soft, ook een zeer softe spons, echt goed om mee te openen.
Als geld geen probleem is zou je ook eens de Tenergy 05FX kunnen gebruiken, is ook een prima spinrubber, goede controle, alleen wat duurder natuurlijk. Ik raad ze beide aan in 2.0, om het spinnen het makkelijkst te maken.

Als je nog vragen hebt kan je die natuurlijk stellen.

Oscar
MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door MvanL »

Hej,

Ik speel nu met Tibhar Evolution FX, voor mij als verse vierde klasser aardig snel maar het is de zachtste uit die serie dus voor een derde klasser zal de snelheid prima zijn. Ik kan hier heerlijke spins mee geven, zowel bol als hard.

Succes,
Martijn
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Hoi welkom op het forum. Ik speel zelf nu twee jaar met alleen maar xiom rubbers. De pro uitvoeringen zijn wat harder dan de europe uitvoeringen en de elite zijn weer een tikje zachter. Om met wat meer gevoel te spinnen zijn de europe rubbers goed waarbij ik de vega europe prettig vind op een wat harder frame. Op een iets minder snel of wat softer frame zijn de omega en de sigma europe voor mij iets prettiger. Een stukje harder waardoor er net wat meer power in zit. Xiom is qua levensduur niet slecht waarbij ik de omega en de sigma ook weer een stapje beter vind dan de vega. Ik vind de rubbers vooral goed in de breedte. Goed qua spun en tempo maar toch contoleerbaar. Op dit moment speel ik met de sigma europe op fh en bh. Ik ga hier de komende competitie zeker mee door. Bij welke club speel jij?
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
spinboy
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door spinboy »

Ik zelf speelde met de xiom omega iv europe 2mm, heerlijk!!
Zacht spin genoeg mogelijkheden en heerlijk controleerbaar !
Goede levens duur 2seizoenen voor 45 euro, je merkt echter wel wanneer die achter uitgaat en aan vervanging is dus hij geeft t duidelijk aan!
Ik heb nog een omega iv europe en vega asia liggen dus als je wil proberen komen we er wel uit

Mvg jeffrey
Huidige Opzet:
Frame: Donic Burn Off-
FH: Xiom Omega IV Europe 2mm rood
BH: Dr. Neubauer Pistol 2mm zwart

Volgend zeisoen;
Frame: Donic Burn Off
FH: Sta open voor suggesties !!!!!!!!!
BH: Tibhar Nimbus Sound 2.2mm Zwart
Onno
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Onno »

Danny1973 schreef:Hoi welkom op het forum. Ik speel zelf nu twee jaar met alleen maar xiom rubbers. De pro uitvoeringen zijn wat harder dan de europe uitvoeringen en de elite zijn weer een tikje zachter. Om met wat meer gevoel te spinnen zijn de europe rubbers goed waarbij ik de vega europe prettig vind op een wat harder frame. Op een iets minder snel of wat softer frame zijn de omega en de sigma europe voor mij iets prettiger. Een stukje harder waardoor er net wat meer power in zit. Xiom is qua levensduur niet slecht waarbij ik de omega en de sigma ook weer een stapje beter vind dan de vega. Ik vind de rubbers vooral goed in de breedte. Goed qua spun en tempo maar toch contoleerbaar. Op dit moment speel ik met de sigma europe op fh en bh. Ik ga hier de komende competitie zeker mee door. Bij welke club speel jij?
ik speel bij Alkmaar 71 .
Ik vind 45 euro voor een rubber eigenlijk ook best wel veel... (voor een tientje meer heb ik een tenergy...) Hoe zou de omega europe zich verhouden tot de tibhar aurus? Daarvan hoor ik goede berichten over de houdbaarheid).
Onno
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Onno »

MvanL schreef:Hej,

Ik speel nu met Tibhar Evolution FX, voor mij als verse vierde klasser aardig snel maar het is de zachtste uit die serie dus voor een derde klasser zal de snelheid prima zijn. Ik kan hier heerlijke spins mee geven, zowel bol als hard.

Succes,
Martijn
maar die is dus ook 45 euro, dat vind ik wel prijzig hoor...hoe duurzaam is dat rubber, en hoe verhoudt het zich tot de tibhar aurus?
benxx
Silver Member
Silver Member

Bericht door benxx »

Deze wellicht?

http://www.posno-sport.nl/p/29376/donic-vario-big-slam" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.posno-sport.nl/p/29080/donic-desto-f3" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.posno-sport.nl/p/29083/donic-vario-soft" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.posno-sport.nl/p/29716/stiga-boost-tc" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.posno-sport.nl/p/29718/stiga-boost-ts" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.posno-sport.nl/p/29730/stiga ... nergy-tech" onclick="window.open(this.href);return false;

Allemaal soft en goed voor spin en niet duur.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm

Test:

Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm

ELO 01-05-24 1447
Onno
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Onno »

ik ga hier nog even goed naar kijken, stiga boost lijkt me wel wat. Wat is het verschil tussen de verschillende versies?
En is het een beetje duurzaam? Ik heb ervaring met de stiga carbo, en dat brokkelt snel en geeft mij te weinig spin.
benxx
Silver Member
Silver Member

Bericht door benxx »

Ik ken de rubbers niet, ik zag alleen wel dat ze redelijk zacht waren en niet duur.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm

Test:

Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm

ELO 01-05-24 1447
MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door MvanL »

Duurzaam vind ik moeilijk in te schatten, meestal wissel ik zowieso na 1 competitie van rubber en dat houden ze allemaal wel uit als ik 3 avonden per week speel. Ik zou zelf niet voor Stiga boost gaan. Dat zijn al behoorlijk oude rubbers en kosten nog steeds behoorlijk wat. De nieuwe generatie rubbers geven echt meer spin en controle. Ik heb 2 of 3 jaar geleden met stiga boost TC en TP gespeeld en op zich prima, maar de andro hexer powersponge daarna was op elk vlak beter. Toen kwamen denk ik ook de Stiga boost TX (medium) en TS (soft), dus als je voor boost gaat zou ik 1 van die nemen.

Mijn evolution FX nu is weer nieuwer en sneller dan de hexer power sponge, maar gaf vanaf de eerste slag een heel vertrouwd gevoel met veel controle en spin. Er komt trouwens een nieuw rubber van Tibhar de 5Q sound. Dit zou wel eens het rubber voor ons kunnen zijn en echt ontwikkeld voor spin. Ik heb ze alvast besteld.
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hoi,

Aurus is een heel goeie allrounder (onder de offensieve rubbers). Speel het in 2,0 op mijn bh maar ook fh getest en beviel het ook goed.
Opvallend is dat de toplaag lekker stevig en straf is. Doet me meer denken aan Higher transcend van Friendship dan aan eerdere tensors als rapid d-tecs ;) .
Niet té dun of té zachte substantie maar pakt wel goed voor spin.
Balafsprong is door die combinatie hoog genoeg te krijgen bij topspin maar ook vlak genoeg bij smash/contra en dan niet al te spingevoelig.
Schuiven is goed spin mogelijk en ook goed te varieren waarbij de spin dan niet te makkelijk te lezen is. De toplaag is dan straf /hard genoeg zodat het direkt aanspreekt bij de kleine bewegingen waarmee de variatie gemaakt wordt.
Niet te spingevoelig ook bij servereturn. Door de wat hardere rubbercompound "kleeft" de bal dan niet aan het rubber.

Langzame topspin moet om diezelfde reden wel met zuivere techniek gespeeld worden en goeie versnelling op de bal om de spin te zetten en balafsprong hoog te krijgen ( lui of aarzelend een bal optrekken werkt niet zo goed).
Met de iets zachtere soft versie gaat dit wat makkelijker (in 1,8 getest) maar dan ook met minder spin/druk.
Door de toplaag vooral een interessant rubber denk ik in combinatie met niet ultra snelle houten frames als sommige andere rubbers daarop te spingevoelig werken.
Voor gevoelig spinspel met hardere carbonframes denk ik minder geschikt of je moet echt een gouden handje hebben, veel trainen etc.

Houdbaarheid is voor dit soort rubber volgens mij vrij goed maar speel het nog niet zo lang.
Merk al wel dat het wat zachter is geworden maar gezien ik de standaard versie heb met 47 gr (?) is dat ook prima.
Grip is nog als nieuw maar dat houdt ik altijd op peil met wat olijfolie
Zo nu en dan één of twee druppen over het rubber uitwrijven, in laten trekken en voor het spelen dan nog even met drupje afwasmiddel schoonmaken). Hier zijn ook wel speciale cleaners/conditioners voor oa van Donic waarbij je niet hoeft na te cleanen met zeep).
Als de grip terugloopt wordt het met zo,n wat hardere toplaag gauw te snel denk ik en krijg je geen spinboog meer. De houdbaarheid kan hierdoor dan beperkt worden maar dat ga ik liever niet onderzoeken.

Marc

.
Onno
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Onno »

Ok, allen dank, het wordt de Aurus...
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Standaard versie is wel medium+ qua hardheid. Met je frames kan dat op zich wel (ook van techniek en wat je gewend bent afhankelijk) maar de combinatie van snelheid en een toch vrij hoge balafsprong kan juist op dergelijke frames ook problemen geven (als je niet tijdig stap naar achteren gaat als de tegenstander een goeie topspin speelt).
Doe je dat wel op tijd dan is het de vraag hoe je dan met de varispin op bh nog uitkomt bij een plotselinge plaatsing naar die kant.
Die kant zou je dan tempo te kort kunnen komen en je bh wordt dan dus zwakker door het fh rubber.
Met een 1,8 standaard versie of soft in 2,0 of 1,8 sluiten bh en fh dan mogelijk wat beter bij elkaar aan door meer controle bij tafel met je fh.
Onno
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Onno »

ja, ik heb de soft versie besteld, 1,9 mm. Zal wel kijken in hoeverre het genoemde probleem optreedt, dat backhand en forehand niet meer aansluiten. Echter, ik speel nu ook wel met snelle rubbers op forehand ,alleen tot nu wat hardere varianten. ?Ik herken in zijn algemeenheid wel dat ik soms op backhand snelheid tekort kom. Maar ik voeg dat altijd maar onder de noemer dat ik gewoon als speler mijn beperkingen heb.
Ik heb trouwens nu voor de backhand super defence besteld, om te proberen. Die is nog een stukje langzamer dan de vari spin, dus kan goed zijn dat ik toch de vari spin er weer terug op plak...
Onno
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Onno »

hoop ze trouwens vanmiddag binnen te krijgen
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Super Defense zou ik niet als trager bestempelen... Kom je nog wel achter. ;)
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Denk dat je met dat rubber op een oud stiga frame heel goed uitkomt. Ook volgens iemand op tt-news.de is het verschil in sponshardheid niet groot. Verschillen zijn vergelijkbaar denk ik met sriver fx/el/L. Sound is dan fx en soft is de el versie.
Dat de toplaag wat straffer en harder is dan bij de vega rubbers wordt daar ook genoemd door iemand die ze vergelijken kan. Heb zelf geen ervaring met de vega rubbers.
Kan me een combinatie tussen beide rubbers ook goed voorstellen. Vega op de meer spingeorienteerde kant en aurus op de kant waar meer geblokt en of gesmasht wordt.
Omdat de toplaag een bal met spin niet teveel vasthoudt maar wel grip heeft gaat ook spinblok er behoorlijk goed en gecontroleerd mee. Tussen passief en actief en vlak en met spin blokken laat zich goed varieren om daarmee controle te krijgen bij verschillende situaties/topspinballen.
Veel beter in ieder geval als ik vergelijk met vroeger de klassieke rubbers met snellijm waar ik veel meer problemen mee had qua katapult.
Dat geldt eigenlijk ook voor de Tenergy 64 1,9 die ik op de andere kant heb.
Of dat nu ligt aan de hardere spons of aan de rubbers op zich (en zachtere spons me nog meer controle zou geven) weet ik nog niet.
Echt ervan overtuigd dat een zachtere spons bij dit rubber meer controle geeft ben ik nog niet.
Iig niet op mijn frame (een wat harder houten frame, (ayous/limba/koto opbouw).

Ervan uitgaand dat een spons de verbinding maakt tussen frame en toplaag en aan beide kanten goed moet aansluiten (voor een meer lineair gedrag) op frame en toplaag zou bij een hardere toplaag ook een wat hardere spons beter kunnen passen qua controle.
Voor het aansluiten op het frame (en controle) maakt vooral de sponsdikte veel verschil misschien ? Tragere frames geeft minder dikte dan meer controle winst dan bij off frames. Als zo,n trager frame ook zachter is (wat vaak zo is maar niet altijd)
zou een iets zachtere spons bij zelfde toplaag dan betere controle kunnen geven omdat het frame ook de spons zachter maakt.
Bij hardheidstesten verandert de hardheid namelijk ook als de ondergrond van hardheid verandert.

Als Aurus 2,0 op mijn frame dan optimaal is zou op en oud stiga frame de aurus soft in 1,9 dus precies goed kunnen zijn :D .
Een combinatie van dit rubber met een vega kan ik me trouwens ook goed voorstellen. De aurus op de kant waar meer met vlakke slagen (smash, blok contra etc) wordt gespeeld en vega op de meer spingeorienteerde kant.
Verschillen zijn niet heel groot denk ik maar vergelijkbaar met een verschil in sponsdikte of hardheid. Alleen wel een ander soort verschil.
Onno
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Onno »

Whazzup schreef:Super Defense zou ik niet als trager bestempelen... Kom je nog wel achter. ;)
Ik heb er ooit mee geslagen in een 1,3 mm versie, en die vond ik te traag, maar de 1,5 gaat inderdaad harder dan ik dacht. Mijn eerste conclusie is dan ook dat hij sneller is en iets moeilijker te controleren dan varispin, maar zeker ook meer spin geeft. Ik moet even afwachten of het bij mijn speelstijl past, en anders schakel ik weer terug op de varispin.
Onno
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Onno »

ik heb de aurus nog niet binnen, leverancier had per abuis een zwarte gestuurd, dus rode moest weer apart besteld worden, het bekende verhaal.
Ik hoop het voor vrijdag binnen te hebben en er dan even mee te spelen.
Plaats reactie