Voorjaar 2024

Hier vind je informatie over de competitie
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Re: Voorjaar 2024

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 25 jan 2024, 14:27 Inderdaad ging het niet om geld, maar om rechten.
Toni was niet van plan alle rechten en broncode aan de NTTB te geven.
Hij gebruikt het ook buiten de NTTB om. Wij gebruiken het bv ook altijd in de beker competitie. Dat is na de voorjaars comptetitie.
Inschrijfgeld voor die competitie gaat naar hem. Werkt super makkelijk. Je vult de spelers in en de app vult bv alle voorgiften al in voor je.

Klik maar eens op competities in het begin scherm. Zie je nog veel meer als alleen NTTB
En hij heeft groot gelijk, NTTB had eventueel kunnen bedingen dat ze een soort licentie kochten van hem of abbonementsvorm of iets dergelijks, maar dat hij het niet helemaal wil afstaan begrijp ik goed.

Ik heb die andere competities wel eens zien staan, maar nooit verder in verdiept.

bekercompetitie gaat helaas ook al tijdje aan ons voorbij, 2 keer meegemaakt, was wel erg leuk vond ik zelf, maar op een of andere manier zijn ze bij onze club altijd te laat met inschrijven, ondanks het vele erop wijzen.

Wij beginnen morgenavond al met de competitie, dus ik ben blij dat ik niet vanavond een toernooi heb, 3 avonden achter elkaar spelen is zelfs voor mij een beetje teveel van het goede... :|
Laatst gewijzigd door TwoFace op 26 jan 2024, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Hier morgen competitie. Ik doe waarschijnlijk mee, maar gezien het slechte nieuws vorige week heeft denk ik eigenlijk niemand van mijn team (en eerst het team onder mijn team, wat dus is samen is gevoegd) echt zin om te spelen.

Zondag bij een van de club is de clubkampioenschappen. Waarschijnlijk ben ik toernooiopvulling dus ik ga de wedstrijden vooral gebruiken om lekker te ballen.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

GarField000 schreef: 25 jan 2024, 15:49 Als voorbereiding op de competitie speel ik vanavond een toernooitje in Maarssen.
60 deelnemers ..... a.s dinsdag begint voor mij de competitie (duo).
Leuk. Mijn vereniging was ruim aanwezig met 14 spelers.

Ik was voor de verandering weer eens de laagste rating in de poule, maar verschil was niet heel veel. 1125 ikke, 1232 als hoogste speler.
Natuurlijk moest ik als eerste tegen de nummer 1 geplaatst. Was een gekke wedstrijd. 1e wint hij met gemak, de 2e ikke, de 3e hij weer en de 4e ik weer. Dus ik zei al ... het gaat om de kant ..... Bij de wissel in de 5e stond ik aan de 'slechte' kant :D ... maar 5-4 voor. 11-6 gewonnen. Vooral omdat ik ging variëren met de noppen en hij het niet meer wist. Fouten ging maken en daardoor onzeker werd en dan gaat het helemaal mis.
Ik heb al een keer tegen hem gespeeld en dik verloren omdat hij gewoon ALLES aanvalt. Ook hele korte service met backspin. Nu kom ik hem weer tegen in de DUO competitie.

2e wedstrijd moest ik tegen een teamgenoot. Ik ken hem van de klets, maar nog nooit tegen gespeeld. 1e 2 sets won hij net aan. 14-12 en 11-9. Als ik op de backspin ballen ging aanvallen met de noppen ging hij eroverheen. Dus nu een 2e bal terug leggen en dan komt hij hoog en dan afslaan op zijn buik. 3e en 4e set win ik .... 5e set mis ik veel te veel met de forehand en ik verlies in 5.

3e wedstrijd moest ik tegen een meneer die iedereen in onze afdeling kent vanwege al het praten. Speelt 2e klasse en zit ook in mijn DUO poule.
Was eigenlijk geen spannende partij. 1e 2 sets win ik makkelijk. 3e ga ik met hem mee ouwehoeren en verlies ik dus zelfs bijna. Maar toch gewonnen met 13-11.

De 4e en laatste wedstrijd moest ik tegen een speler die ik niet ken. Ik hoorde dat hij met lange noppen heeft gespeeld. Dat was in zijn spel wel te merken maar hij ging de mist in met mijn aanvalsballen met de lange noppen want dat kent hij niet :D. Ook een 3-0 overwinnen.

Uiteindelijk heeft de speler waar ik van verloren heb er 2 verloren. De 2 sterkere heren moesten het uitvechten in de laatste wedstrijd, maar aangezien ik al zeker was van de overwinning maakt de uitslag niet uit. 1e in de poule en einde avond.

Mooi begin van de competitie.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 25 jan 2024, 17:17 Hier morgen competitie. Ik doe waarschijnlijk mee, maar gezien het slechte nieuws vorige week heeft denk ik eigenlijk niemand van mijn team (en eerst het team onder mijn team, wat dus is samen is gevoegd) echt zin om te spelen.

Zondag bij een van de club is de clubkampioenschappen. Waarschijnlijk ben ik toernooiopvulling dus ik ga de wedstrijden vooral gebruiken om lekker te ballen.
Wel enigzins te begrijpen, aan de andere kant, ken de persoon niet, maar zou hij/zij niet vooral willen dat je wel een leuke wedstrijd gaat spelen... het was/is tenslotte ook een 'passie' van die persoon toch? Echter ik begrijp je helemaal....

Je komt wel lekker aan ballen toe zo zeg...

Mijn club ligt in de biblebelt.... dus op zondag is hier helaas nooit een optie... soms pak ik dan elders een toernooi mee, maar die zijn ook meestal op zaterdag.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 26 jan 2024, 00:56
GarField000 schreef: 25 jan 2024, 15:49 Als voorbereiding op de competitie speel ik vanavond een toernooitje in Maarssen.
60 deelnemers ..... a.s dinsdag begint voor mij de competitie (duo).
Leuk. Mijn vere................
............r 2 verloren. De 2 sterkere heren moesten het uitvechten in de laatste wedstrijd, maar aangezien ik al zeker was van de overwinning maakt de uitslag niet uit. 1e in de poule en einde avond.

Mooi begin van de competitie.
Zo te horen heb je zeker lekker gespeeld. Dat met de laagste toernooi rating ;-) zo zie je maar dat rating niet altijd alles zegt.

Misschien heeft die eerste speler waar je tegen speelde wel hetzelfde probleem als ik heb.... de eerste partij is het eigenlijk altijd beroerd mijn spel... ik ben een diesel en moet op gang komen, daarom speel ik ook liever een uur in dan maar 5 minuten ... LOL
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

@ Garfield000 Stel je zou zonder noppen spelen zou je dan eigenlijk dit niveau wel halen?
Mij maakt het verder niets uit want mijn mening (met name over lange) noppen spelers houd ik toch altijd. Dat het veelal mensen zijn die zonder noppen niet of nauwelijks kunnen tafeltennissen (of een stuk lager zouden spelen). Sowieso zijn de wedstrijden tegen met name lange noppen spelers meestal de saaiste wedstrijden vind ik waar ik als tegenstander, maar weinig voldoening uit kan halen. Ook als ik de wedstrijd met meestal contraspel of bolle topspinballen en dan de slag er na rustig terug leggen en lange rally's win. Het zijn vind ik vaak niet de mooiste wedstrijden.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 26 jan 2024, 09:25 @ Garfield000 Stel je zou zonder noppen spelen zou je dan eigenlijk dit niveau wel halen?
Mij maakt het verder niets uit want mijn mening (met name over lange) noppen spelers houd ik toch altijd. Dat het veelal mensen zijn die zonder noppen niet of nauwelijks kunnen tafeltennissen (of een stuk lager zouden spelen). Sowieso zijn de wedstrijden tegen met name lange noppen spelers meestal de saaiste wedstrijden vind ik waar ik als tegenstander, maar weinig voldoening uit kan halen. Ook als ik de wedstrijd met meestal contraspel of bolle topspinballen en dan de slag er na rustig terug leggen en lange rally's win. Het zijn vind ik vaak niet de mooiste wedstrijden.
Grappig dat vaak mensen dit denken en er zo over denken....

In mijn ogen heb je aanvallende spelers (het gros is dit, hier zijn nog wel korte noppen spelers maar geen lange noppen spelers), defensieve spelers (daar is een percentage toegericht met noppen) en ALLround spelers (ook hierin is een percentage noppenspelers denk ik)...

Zelf vind ik de afwisseling in het spel door met noppen te spelen veel interessanter dan een wedstrijd te zien met alleen maar aanvallen... vaak korte rallies, 2-3 ballen het is over....

Ik kan bv ook prima spelen met een 'normaal' rubber op mijn BH, misschien kan ik dan zelfs beter aanvallen ermee, maar minder goed verdedigen... ik vind juist het goed kunnen verdedigen zoveel toevoegen aan het spel... er zijn flink aanvallende spelers waar ik fantastische rallies mee heb gespeeld... des te aanvallender, des te leuker... en de winst is 50/50 ongeveer.

Maar als we de vraag eens omdraaien dan: denk je dat jij het niveau kan halen als jij met noppen gaat spelen?

Sorry dat ik enigzins defensief wordt, dat is zeker niet persoonlijk bedoelt, echter ik wordt soms erg moe van de anti-noppen spelers... en ik kan het blijven herhalen, maar noppen waren er eerder... later heeft iemand het rubber omgedraaid en is men met de gladde kant gaan spelen... dus wie doet het nu verkeerd?

Ik geef 1 ding toe: ik kan niet tot nauwelijks aanvallen met mijn BH... waarom.. tja, ben begonnen op mijn 38ste met tafeltennis, aanvallen met mijn FH vind ik heel natuurlijk en gaat me goed af, mijn BH was automatisch al defensief... ook met 'normale rubbers'...
Ik heb helaas nooit echt een trainer gehad, ik zou namelijk best willen leren aanvallen met mijn BH en dat ben ik ook mijzelf aan het aanleren, maar verder dan een wat hardere push-block kom ik nu nog niet..... terwijl je bv prima kan aanvallen, vooral op een backspin bal met de noppen natuurlijk.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Wizzy82 schreef: 26 jan 2024, 09:25 @ Garfield000 Stel je zou zonder noppen spelen zou je dan eigenlijk dit niveau wel halen?
Ik ben een goede 3e klasse speler zonder noppen. Ik speel nu 2e klasse wat eigenlijk een beetje te hoog is, maar ik win wel mijn wedstrijden tegen mensen onder de 1300. Daarboven lukt dat niet meer. Wat bedoel je met dit niveau. Bedoel je rating? Mijn hoogste rating ooit was 1200 en dit was zonder noppen, en vorig jaar 1 x met de noppen ook gehaald. Maar ja ik denk dat mijn rating wel hoger wordt nu ik stabiel 2x in de 2e klasse ga spelen. Maar of ik zonder noppen 50% 3e klasse speel en met noppen 40% 2e klasse, ik speel op mijn niveau toch? Ik speel misschien een hogere klasse, maar in de 1e klasse ga ik echt geen wedstrijd winnen. Tijdens de beker heb ik wel eens tegen hoofdklasse gespeeld en die kunnen heel erg gebruik maken van je 'zwakheid' die je ook hebt met noppen.

Ik ben niet een standaard noppen speler die met noppen speelt omdat zijn backhand slecht is.
Zonder noppen is mijn backhand vele malen beter dan mijn forehand. Dit is de kant waar ik mee ga openen en de ballen snel weg tik.
Ik ben dus niet de noppen speler die zijn batje tegen de bal hou en wacht op fouten van de tegenstander.
Ik wil ook aanvallen met lange noppen, en ik gebruik het om de bal op zetten voor de forehand aanval (en als die niet goed loopt ik dus ook gewoon verlies zoals tegen mijn clubgenoot). Of ik speel met veel backspin en als ik dan backspin terug krijg val ik ermee aan.

Saai zijn wedstrijden tegen mij niet, alleen als een tegenstander echt geen idee heeft wat hij moet doen en met 3 x 11-4 aan de broek krijg.
Maar die kom je in de 2e klasse toch bijna niet tegen. Ze weten het wel, al vinden ze het niet altijd leuk. 'rustig' de bal terug brengen bij mij ga je niet mee winnen.
Omdat ik in de Jeugd ook met noppen heb gespeeld wist ik al snel wat de bal deed bij noppen. Toen ik na veel gezeur en onsportief gedrag van anderen de noppen weg gedaan heb kon ik heel makkelijk van de spelers winnen die er niks mee doen. Ik won op 1 of 2 uitzonderingen na ALTIJD van de noppen spelers t/m 3e klasse omdat ze er niks mee doen en alleen wachten op jou fouten. Dat zijn de noppen spelers waar jij op doelt en die jij vaak tegen komt. Zo'n noppen speler ben ik zeer zeker niet. Toen ik in 2018/2019 weer met noppen ging spelen ben ik er na 2 seizoen weer mee gestopt juist omdat ik alleen ging verdedigen. Ondanks dat ik op 100% in de competitie stond. Maar dat is niet mijn spel. Toen ben ik weer naar traditionele rubbers gegaan en ben ik me verder gaan verdiepen hoe ik wel met lange noppen aan kan vallen.

Een groot voorbeeld voor mij is Manika Batra.

En als ik heel eerlijk ben .... Zij zal nooit de top 20 halen in de wereld juist omdat ze beperkt is in haar spel door lange noppen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

TwoFace schreef: 26 jan 2024, 09:57
Maar als we de vraag eens omdraaien dan: denk je dat jij het niveau kan halen als jij met noppen gaat spelen?
Dit is iets waar anderen mensen nooit over nadenken. Maar als je echt goed met noppen wilt spelen is dat veel moeilijker dan met 2 traditionele rubbers. Het nadeel is alleen dat er heel veel mensen zijn op de lagere nivo's die met lange noppen spelen maar er niks mee doen anders dan de bal op tafel houden en wachten op fouten van anderen. Dat wordt hun vooroordeel alleen maar mee versterkt.

Ik ben er al lang klaar mee om me er druk om te maken. Als ze het niet leuk vinden om tegen te spelen schrijf ik wel 3 x 11-9 voor mij hoor.

Wij zijn spelers die het LEUK vinden om met noppen te spelen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Jou 2e klasse is anders dan in mijn afdeling. Daar is de 2e klasse een hoger niveau, maar dat terzijde. Ik heb ruim 10 jaar geleden ook de 1200 rating aangetikt toen ik 3e/4e klasse speelde. Destijds waren de klassen in mijn regio nog sterker dan dat ze nu zijn vind ik maar dat terzijde.

In de jeugd speelde ik wel eens competitie met noppen. Dit was omdat ik destijds te hoog speelde en zo toch af en toe een wedstrijdje kon winnen, omdat met name jeugdspelers niet wisten wat ze er mee aan moesten. Ik leende destijds dan het batje van mijn coach, dus echt er mee trainen deed ik niet.

Stel ik zou overgaan op noppen dan zou dat voor mijn forehand zijn, omdat die een stuk zwakker is. In de trainingen topspin ik daar wel goed mee, maar in de wedstrijd durf ik dat op de een of andere manier niet. Geen vertrouwen in. Noppen op die kant zou kunnen, maar dan zou dat wel eens te kosten kunnen gaan van mijn actieve blok. Ik blok namelijk iemand met extra snelheid uit met de forehand.

De backhand is mijn sterkste kant en daar moet ik dat niet doen, want dan zou dat ten koste gaan van mijn aanvallend spel met die kant. Sterker nog ik heb met de backhand een bepaalde (niet uit het boekje) slag die zeer effectief is. Die slag is als het ware mijn typische slag geworden en staat inmiddels bij mijn club bekend als een "mijn naam-tje". Het is een heel bijzondere aanvallende effectieve slag met de backhand die tegenstanders bijna nooit terug hebben, maar eigenlijk technisch niet uit het trainersboekje kom. Toch ga ik hem niet afleren want ik scoor daar enorm veel op. Afgelopen training had ik het over dat ik de slag eigenlijk zou moeten vastleggen, zodat de slag wereldwijd mijn naam gaat dragen... lol.

Backup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Maar daar ga je al ..... ik zou naar de forehand gaan omdat dit een stuk zwakker is.
Maar lange noppen op de forehand gaat niet werken. (ik spreek uit ervaring :D).
Je forehand wordt er zeker niet beter van als je daar noppen op legt, dan wordt hij nog slechter, dan moet je nog meer trainen en een slag zien af te leren .... een andere slag zien aan te leren. Ik heb noppen genomen op de backhand ongeacht dat mijn forehand zwakker is.
Je zult bijna geen spelers vinden die lange noppen hebben op de forehand, alleen al omdat je dan geen afslag slag meer hebt.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

GarField000 schreef: 26 jan 2024, 11:39 Je zult bijna geen spelers vinden die lange noppen hebben op de forehand.
Ehh?? Wat denk je dat de Manika en Sreeja op de forehand hebben op het moment dat ze hun batje weer eens gedraaid hebben?
Bij mij zit de noppenkant ook vrijwel elke iets langere rallye wel eens op de forehand.

Dat het extra trainingsinspanning vergt wanneer je als twiddler speelt, daar heb je gelijk in. Je moet elke situatie dubbel trainen: eenmaal met de ene kant en eenmaal met de andere kant van je batje.
Stel je zou zonder noppen spelen zou je dan eigenlijk dit niveau wel halen?
Waarom vraagt nooit iemand eens "Zou je dat niveau wel halen als je niet zo'n ontzettend plakkerige Chinees met dikke spons zou spelen?"
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 26 jan 2024, 10:15
.....................n de spelers winnen die er niks mee doen. Ik won op 1 of 2 uitzonderingen na ALTIJD van de noppen spelers t/m 3e klasse omdat ze er niks mee doen en alleen wachten op jou fouten. Dat zijn de noppen spelers waar jij op doelt en die jij vaak tegen komt. Zo'n noppen speler ben ik zeer zeker niet. Toen ik in 2018/2019 weer met noppen ging spelen ben ik er na 2 seizoen weer mee gestopt juist omdat ik alleen ging verdedigen. Ondanks dat ik op 100% in de competitie stond. Maar dat is niet mijn spel. Toen ben ik weer naar traditionele rubbers gegaan en ben ik me verder gaan verdiepen hoe ik wel met lange noppen aan kan vallen.

Een groot voorbeeld voor mij is Manika Batra.

En als ik heel eerlijk ben .... Zij zal nooit de top 20 halen in de wereld juist omdat ze beperkt is in haar spel door lange noppen.
Ik denk zelf ook dat de noppen een gebrek zijn des te hoger je gaat spelen, daarom zie je ook niet veel noppenspelers in de top... Mathias Falck speelt natuurlijk met korte noppen, niet te vergelijken met lange noppen....

Ik denk dat ik nog steeds te weinig doe met mijn noppen, dat weet ik wel zeker, maar denk je dat ik met niet noppen rubber in eens meer doe ofzo?? Nee, ik ben nog lerende en ik ben op een zeker moment (dacht zelf na 1,5 seizoen) gaan spelen met noppen en ik vind het gewoon geweldig leuk om te spelen met noppen. Heeft niks met een gebrek te maken. Als ik het frame van een ex-team genoot van me pak dan speel ik zelfs veel beter wat ik kan hetzelfde, maar dan met meer snelheid (ok effect omdraaien wordt wel lastig, maar ik kan nog steeds goed verdedigen met mijn BH, aanvallen zal beter gaan want daarin beperkt mijn noppen rubber).... misschien ga ik ook nog wel eens over op 'normale rubbers' maar ik vind het spelletje van vertragen/versnellen te leuk...

Het grappig vind ik dat jij wizzy de wedstrijden saai noemt, maar die wedstrijden kunnen eigenlijk alleen saai zijn als beide partijen te weinig doen of als er aan 1 kant inderdaad iemand staat die alleen maar blockt en wacht op een fout van de ander...
Terwijl als ik soms naar 2 zeer aanvallende spelers kijk, lijkt het wel alsof ze maar 1 ding kunnen, namelijk blijven aanvallen in dezelfde hoek... steeds iets harder, steeds iets meer spin... kan een mooie slag zijn, kan een mooie bal zijn, maar om nou te zeggen dat zo'n rally spannend is... nee niet echt.

Ik kijk ook veel toptafeltennis en de leukste rallies ontstaan in mijn ogen uit spelers die niet alleen maar hetzelfde doen, maar afwisselen, ook met snelheid en of ze nu noppen of gewone rubbers hebben, dat doet er eigenlijk niet toe...

ps. die aparte slag heb ik verdedigend en die is ook zeker niet uit het boekje... maar is ook effectief en misschien had ik die ook moeten vastleggen, maar ik heb ze ondertussen bij meer mensen gezien. Ik was daar een tijdje mee gestopt omdat ik te horen kreeg van 'een trainer' dat die slag niet zo hoort... maar ondertussen is het gewoon 1 van de optionele slagen die ik gebruik... met BH doe ik of die slag, of choplock, of gewoon blocken of kappen, heel soms een push block (te weinig nog) en een heel enkele keer contra slag (maar dat ziet er niet uit, omdat die techniek bij mij niet goed genoeg is en is nog weinig effectief).
Wat mij verder opvalt is dat veel mensen die in de jeugd hebben gespeeld vaak een heel goede aanvallende BH hebben... maar die mensen die niet in de jeugd hebben gespeeld lijken daar vaak moeite mee te hebben.... iemand anders die dat ook al eens is opgevallen?

ps. er zijn ook wel eens saaie wedstrijden... meestal is mijn tegenstander dan iemand die alleen maar schuift.... dat zouden ze moeten verbieden want dat is echt saai... ik probeer altijd toe te werken naar een aanval, ondanks mijn noppen...
maar weet je wat de grap is..... als anderen willen aanvallen, waarom blijven ze dan mijn FH mijden? Waarom... omdat ik daar graag mee aanval 8-|
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 26 jan 2024, 11:47
Stel je zou zonder noppen spelen zou je dan eigenlijk dit niveau wel halen?
Waarom vraagt nooit iemand eens "Zou je dat niveau wel halen als je niet zo'n ontzettend plakkerige Chinees met dikke spons zou spelen?"
LOL,

dat is precies wat ik ook bedoel... altijd maar wijzen naar het materiaal waarmee gespeeld wordt... ik heb bv een hekel aan spelen tegen iemand met anti... vooral als die gene het op zijn FH heeft... maar dan ga ik toch ook niet wijzen naar die persoon.... of me afvragen hoe hij/zij het doet zonder anti....

Ik ben geen twiddler, ik zou het wel willen, maar wel eens vaker geprobeerd en dan kwam ik soms tijdens de wedstrijd in verwarring hoe ik mijn frame vast heb... en daar ga je al: twijfel = nadenken, is iets wat je tijdens de rally beter niet teveel kan doen (als man althans, misschien dat een vrouw dit wel kan )

Het leuke aan Manika vind ik dat ze eigenlijk altijd draait met haar frame soms ook wel meerdere keren voor een service, waarbij ze meestal toch serveert met de kant waar ze mee begon... dus stel ze houd eerst haar niet noppen rubber naar voren, ze draait en heeft haar noppen rubber naar voren, gaat vlak voor het serveren zelf weer draaien waardoor ze uiteindelijk toch serveert met het rubber wat ze gelijk al naar voren had... ik verbaasde me er laatste nog eens over... ik dacht toen: waarom doe je het dan eigenlijk nog...
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Oh ja... de klassieker als je tegen iemand speelt en zij maken een fout of ik pak een punt en ze missen de bal gewoon... dat ze dan zeggen k*tnoppen... terwijl ik ze helemaal niet gebruikt heb... leg jij het maar uit... en als je niet wilt dat ik mijn noppen gebruik, speel me dan niet aan op mijn BH... leg maar lekker op mijn FH, dan kan ik blijven aanvallen, maar als het moet kan ik ook prima verdedigen met mijn FH.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Toch ligt de focus op de trainingen vaak op de forehand aanval. Ik train zo ongeveer heel mijn tafel tenniscarrière en ik denk dat de verhouding aanval trainingsoefeningen 3/4 forehand 1/4 backhand is. Waarom? Omdat je eigenlijk met de forehand hoort aan te vallen in het midden. Makkelijker kunt omlopen om aan te vallen vanuit de backhand hoek met de forehand. Met de backhand aanvallen vanuit de forehand hoek is eigenlijk not done en ja, ik doe dat wel eens tbv mijn eigen ontwikkelde aanvalsslag waar ik meer vertrouwen in heb. Is dit goed?
Eigenlijk niet natuurlijk want ik zou zo'n bal met de forehand aan moeten vallen cq smashen, maar op dat moment is een punt belangrijker dan of het allemaal correct volgens het trainingsboekje gaat.

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Sorry, ik ben helemaal los.
...want ik zou zo'n bal met de forehand aan moeten vallen cq smashen
Van wie moet dat dan?

Heb je wel eens van Noshad Alamiyan gehoord?
Die speler speelt vanwege een lichamelijke beperking vrijwel uitsluitend met de backhand. Aanvallend sowieso.
Je zou kunnen zeggen: "dat hoort niet zo. Dat zou niet moeten. Dat doe je fout."

Ehm...zeg dat maar niet: hij staat namelijk momenteel op de ITTF-wereldranglijst op plek 51, en laat daarmee tienduizenden spelers die spelen "zoals het moet" ruim achter zich.
https://www.youtube.com/watch?v=CEBXxWeTq5M
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

dat kan toch gebeuren.... bovendien is dat iets wat je gewoon doet en niet van te voren plant ofzo... soms heb je daarna ook zelf zoiets als: ach dat had ik eigenlijk met de FH moeten doen of juist andersom...

Volgens het 'trainingsboekje' moet het meeste van de slag ook uit de benen komen, dus het omhoog komen tijdens de slag en veel minder uit ons bovenlijf, dit zie je vooral veel bij de Chinese spelers wel gebeuren en veel minder bij de Europeanen....
Ik weet dat ik dit ook niet conform het boekje doe... probeer het wel, lukt niet altijd... mijn voetenwerk zal ook niet uit het boekje komen... die ene keer dat we daarop trainden en ik erop gewezen werd dat ik het niet goed deed... en ik het probeerde volgens het boekje... ging ik over mijn eigen voeten heen struikelen (letterlijk)... dus sindsdien ben ik lekker eigenwijs... haal ik daar de top mee... nee, maar dat zou ik toch al lang niet meer halen en is ook geen doel van mij.

Ik wil lekker kunnen spelen op mijn eigen manier (dat is nu met noppen) en het spel van snel naar langzamer kunnen brengen als ik dat wil, versnellen als ik dat wil en proberen grip op de wedstrijd te krijgen zodat ik bepaal hoe de rally verloopt en niet mijn tegenstander. Lukt dat altijd... nee natuurlijk niet, is dat erg, nee natuurlijk niet.

Ps 1 van mijn langste rallies (op die vele schuifrallies na dan, maar daar wil ik eigenlijk niet meer aan terugdenken)... ooit (en denk ik de mooiste) die was tegen een erg aanvallende speler met enorme topspin/zijspin ballen, waarbij we allebei het ene moment dicht op de tafel en het andere moment een paar meter achter de tafel stonden en tot soms een paar meter naast de tafel ook die duurde 35 slagen, waarbij ik uiteindelijk met mijn FH het afmaakte... ik won die wedstrijd ook met 3-2... kreeg veel complimenten vanwege de mooie rallies en het resultaat. Die speler schommelt al jaren tussen de 1ste klasse en die rallly, de 3de klasse... en speelt ook bij meerdere verenigingen heb ik begrepen. Echter mijn punt die rally was precies zoals ik me een goede rally voorstel tussen een 'klassieke speler' en een 'noppen-speler', namelijk juist zeer actief, veel aanvallen en verdedigen, veel tegenaanvallen en een onvoorspelbaar spelverloop).
Laatst gewijzigd door TwoFace op 26 jan 2024, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 26 jan 2024, 12:23 Sorry, ik ben helemaal los.
...want ik zou zo'n bal met de forehand aan moeten vallen cq smashen
Van wie moet dat dan?

Heb je wel eens van Noshad Alamiyan gehoord?
Die speler speelt vanwege een lichamelijke beperking vrijwel uitsluitend met de backhand. Aanvallend sowieso.
Je zou kunnen zeggen: "dat hoort niet zo. Dat zou niet moeten. Dat doe je fout."

Ehm...zeg dat maar niet: hij staat namelijk momenteel op de ITTF-wereldranglijst op plek 51, en laat daarmee tienduizenden spelers die spelen "zoals het moet" ruim achter zich.
https://www.youtube.com/watch?v=CEBXxWeTq5M
Ja dat moeten, dat is ook iets waar ik moeite mee heb.... als het alleen gebeurt zoals het volgens alle 'regeltjes moet', dan hadden we ook geen Jan Ove Waldner gehad destijds, toch een van de meest briljante spelers ooit als je het mij vraagt... die vaak in zijn spel liet zien dat het makkelijker kan met meer effectiviteit dan de regeltjes volgen en maar doorgaan in dat routinematige slaan....

Timo Boll... dacht ik toch ook geen verkeerd voorbeeld... die valt ook gerust wel eens aan met zijn BH in de FH hoek, juist die onvoorspelbaarheid maakt het spel aantrekkelijker en ook veel diverser...

Kan me nog een bal herinneren van XU-xin, die hij makkelijk met zijn BH had kunnen pakken, maar hij koos ervoor om achter zijn rug langs met zijn FH te slaan, de rally ging door, maar dit soort dingen maakt het tafeltennis toch juist ook leuker...

Echt een meester van noppen vind ik overigens deze meneer (Ti Long) die er veel leuke leerzame filmpjes over gemaakt heeft. https://www.youtube.com/@tilongclub
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

ardane schreef: 26 jan 2024, 11:47
GarField000 schreef: 26 jan 2024, 11:39 Je zult bijna geen spelers vinden die lange noppen hebben op de forehand.
Ehh?? Wat denk je dat de Manika en Sreeja op de forehand hebben op het moment dat ze hun batje weer eens gedraaid hebben?
Bij mij zit de noppenkant ook vrijwel elke iets langere rallye wel eens op de forehand.
Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik bedoel? Noem eens 3 spelers die bij service ontvangst hun lange noppen zonder spons op de FH hebben.

Je draait niet om met je FH de noppen te spelen. Spelers als Manika draaien om dan met hun gewone rubber op de BH te spelen.
Sreeja zie ik sowieso weinig draaien.

Ik draai ook wel eens, maar meestal alleen bij service ontvangst. Ik wil eerst stabiel genoeg worden zonder draaien.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Plaats reactie