Doortrainen of een pauze tijdens de zomer
Doortrainen of een pauze tijdens de zomer
De laatste jaren heb ik altijd zoveel mogelijk door gespeeld tijdens de zomerperiode. Buiten mijn vakantie om probeer ik altijd minimaal 1 keer te spelen om zo op niveau te blijven en misschien zelfs met een kleine voorsprong op andere spelers de competitie te starten. Dit jaar had ik echter echt even wat minder zin en heb ik na een kleine competitie in de maand mei mijn batje even een week of 7 in mijn tas gelaten. Twee weken geleden ben ik weer gestart, en heb er weer super veel zin in, en lijk zelfs een stukje sterker als aan het einde van de vorige competitie. Wat is nou wijsheid en wat doen jullie zomers. Wij hebben trouwens wel de luxe dat de club de hele zomer hetzij beperkt, maar wel open blijft.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Re: Doortrainen of een pauze tijdens de zomer
Ik had dit jaar een vakantie van mei tot juni dus kon sowieso niet spelen. Toen ik terug kwam wel redelijk wat gespeeld, maar laatste weken ivm te mooi weer niet getraind. Ik merk echter wel de verschillen hoor. Het instappen op de 1e bal is zo onwijs slecht op het moment.
Ik vind 1 keer in de week tijdens de zomer gewoon lekker, en is voor mij het beste.
Ik vind 1 keer in de week tijdens de zomer gewoon lekker, en is voor mij het beste.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
And treat those two impostors just the same
-
Jemmel
- Super Member

- Contacteer:
Wij zijn verhuist naar n nieuwe hal.
Persoonlijk vindt ik het heerlijk om door te trainen(zou elke dag wel willen trainen).
Wat ik ook erg fijn vindt is dat je genoeg ruimte/tijd hebt om het één en ander te testen!!
Ik ben er bv achter gekomen dat ik veel beter speel met n niet carbon frame en een ander rubber op mijn BH.
Heb met deze combi nu een aantal weken kunnen trainen voordat de competitie begint!!
En dat is natuurlijk super, <:o)
Zal mijn onderschrift maar eens gaan aanpassen.
Persoonlijk vindt ik het heerlijk om door te trainen(zou elke dag wel willen trainen).
Wat ik ook erg fijn vindt is dat je genoeg ruimte/tijd hebt om het één en ander te testen!!
Ik ben er bv achter gekomen dat ik veel beter speel met n niet carbon frame en een ander rubber op mijn BH.
Heb met deze combi nu een aantal weken kunnen trainen voordat de competitie begint!!
En dat is natuurlijk super, <:o)
Zal mijn onderschrift maar eens gaan aanpassen.
Victas Koji Matsushita
FH Tibhar Super Defence 40 Soft 1.6 mm
BH Tibhar super Defence 40 1.5 mm
Testen:
Victas Koji Matsushita
FH Tibhar Super Defence 0.5mm
BH Tibhar Super Defence 0.9 mm
FH Tibhar Super Defence 40 Soft 1.6 mm
BH Tibhar super Defence 40 1.5 mm
Testen:
Victas Koji Matsushita
FH Tibhar Super Defence 0.5mm
BH Tibhar Super Defence 0.9 mm
Ik moet altijd een beetje lachen om medespelers die na een training zeggen dat ze even met spelen gaan stoppen met de verwachting dat het daarna beter gaat. Tafeltennis is IMO een vrij technische sport, waarbij de slag- en looptechniek alleen meester kan worden gemaakt door continue gerichte training. Een trainingsvrije periode onderbreekt dit proces en kan nooit een techniekverbetering ondersteunen.
Niettemin herken ik Danny's opmerking over de waargenomen verbetering na een (korte) stop. Ik vermoed dat dit een mentale factor is, die te maken heeft met de vooraf uitgeoefende intensieve trainingsarbeid. Als je week-in week-uit traint en speelt kom je op een gegeven moment op een "verzadigingspunt", waarbij je persoonlijke groei relatief klein is.
Vanwege deze "foute" perceptie dat je niet meer groeit, daalt wellicht het enthousiasme om met dezelfde intensiteit verder te trainen.
Na een korte stop is je korte termijn geheugen tav prestatiegroei weer ge-reset en is de eerste training weer een nieuwe frisse benchmark.
Ik denk dan ook dat een korte stop (2/3 weken) af en toe geen kwaad kan om mentaal weer even op te frissen.
Technisch gezien kom je echter gewoon tot stilstand en een andere optie is dan ook om die periode op een heel andere manier met tafeltennis te vullen. Voorbeelden zijn; lezen van tafeltennisboeken, bekijken van youtube of andere trainingsvormen die je normaal nooit doet zoals service-training, een speelstijl die je normaal nooit beoefent (bv lob, chop etc).
Het belangrijkste is dat je plezier blijft behouden in de training. Daarnaast moet je ervan uitgaan (en dat is niet altijd even makkelijk) dat je zelfs van een "slechte" trainingsavond/wedstrijd kan leren (en misschien nog wel meer dan van een goede....)
Ik train dan ook de hele zomer door met verlaagde intensiteit (1x per week), maar benut deze periode inderdaad voor het oefenen van een nieuwe speelstijl, ander materiaal (bv ook eens noppen) en lezen/video.
Deze zomer heb ik van Mei tot Juli gestaag aan m'n BH en FH loop gewerkt, begin Augustus twee "lastige" trainingsweken gehad waarna vorige week "opeens" alles lukte en ik beide slagen succesvol in wedstrijdjes kon uitoefenen.
Kortom; soms is het 1 pas achteruit en dan weer twee vooruit, maar het gaat nooit vanzelf!
Niettemin herken ik Danny's opmerking over de waargenomen verbetering na een (korte) stop. Ik vermoed dat dit een mentale factor is, die te maken heeft met de vooraf uitgeoefende intensieve trainingsarbeid. Als je week-in week-uit traint en speelt kom je op een gegeven moment op een "verzadigingspunt", waarbij je persoonlijke groei relatief klein is.
Vanwege deze "foute" perceptie dat je niet meer groeit, daalt wellicht het enthousiasme om met dezelfde intensiteit verder te trainen.
Na een korte stop is je korte termijn geheugen tav prestatiegroei weer ge-reset en is de eerste training weer een nieuwe frisse benchmark.
Ik denk dan ook dat een korte stop (2/3 weken) af en toe geen kwaad kan om mentaal weer even op te frissen.
Technisch gezien kom je echter gewoon tot stilstand en een andere optie is dan ook om die periode op een heel andere manier met tafeltennis te vullen. Voorbeelden zijn; lezen van tafeltennisboeken, bekijken van youtube of andere trainingsvormen die je normaal nooit doet zoals service-training, een speelstijl die je normaal nooit beoefent (bv lob, chop etc).
Het belangrijkste is dat je plezier blijft behouden in de training. Daarnaast moet je ervan uitgaan (en dat is niet altijd even makkelijk) dat je zelfs van een "slechte" trainingsavond/wedstrijd kan leren (en misschien nog wel meer dan van een goede....)
Ik train dan ook de hele zomer door met verlaagde intensiteit (1x per week), maar benut deze periode inderdaad voor het oefenen van een nieuwe speelstijl, ander materiaal (bv ook eens noppen) en lezen/video.
Deze zomer heb ik van Mei tot Juli gestaag aan m'n BH en FH loop gewerkt, begin Augustus twee "lastige" trainingsweken gehad waarna vorige week "opeens" alles lukte en ik beide slagen succesvol in wedstrijdjes kon uitoefenen.
Kortom; soms is het 1 pas achteruit en dan weer twee vooruit, maar het gaat nooit vanzelf!
TTV Rapidity
3e klasse DUO Holland-Noord
Butterfly Timo Boll ALC
Rakza 7 (2.0 - Forehand)
Rakza 7 (2.0 - Backhand)
Butterfly Timo Boll ALC
Rakza 7 (2.0 - Forehand)
Rakza 7 (2.0 - Backhand)
Bij onze vereniging beschikken we helaas niet over de zaal in de maand augustus dus hebben we een gedwongen stop. Eerste week van september beginnen we weer en volgens mij start de competitie al in de 2e week van september. Heel gauw even in het ritme komen dus!
TTV Papendrecht 5 - Papendrecht - 1e klasse
Frame: Donic Waldner Senso Carbon
Forehand: Joola Tango
Backhand: Joola Topspin C
Frame: Donic Waldner Senso Carbon
Forehand: Joola Tango
Backhand: Joola Topspin C
Net als bij Davey beschikken wij in de zomer ook niet over een zaal, wat ik af en toe wel jammer vind. Bij ons begint vanavond de training weer, dus we gaan wel zien wat het gaat worden 
Frame: Stiga Clipper Wood
Forehand: Donic Bluefire M2 2.0mm
Backhand: Friendship 802-1 2.0mm
Forehand: Donic Bluefire M2 2.0mm
Backhand: Friendship 802-1 2.0mm
Hopper geeft wel een heel herkenbare reactie. Het is heel aannemelijk dat je niet beter wordt door een te lange pauze, maar dat er wel weer wat gretigheid ontstaat. Nou had ik deze zomer voor het eerst sinds jaren ook echt even geen zin, en kon het niet opbrengen om heen te gaan. Maar ondertussen heb ik de smaak weer helemaal te pakken, en speel ik echt lekker. Snelheid, reflexen of automatismen lijken iets minder, maar komen al snel weer terug. Het afgelopen jaar heb ik veel verschillend materiaal gebruikt waardoor ik het spoor echt even kwijt was. In plaats van iets prettigs te vinden, wist ik op slot niet meer wat ik wel of niet goed vond spelen. Alles lijkt wel een voor- en nadelen te hebben. Ondertussen speel ik een maand of 4 met hetzelfde en dat geeft toch ook wel weer veel vertouwen en rust voor de komende competitie. Uitgerust, gemotiveerd van start, laat maar komen die nieuwe competititie.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
Het liefste zou ik door willen spelen, alleen hebben wij ook een zomerstop van meestal 7 weken, moet ook wel zeggen dat het qua spelers die trainen meestal niet super druk is als er geen wedstrijd is. we zijn helaas geen mega grote club.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
Ik heb de afgelopen periode dezelfde twijfel gehad omtrent materialswitch als Danny. Verschillende rubbers geprobeerd en veelvuldig het frame van een clubgenoot geprobeerd. Zonder referentiekader geen touw aan vast te knopen; alles speelt beter en ook weer niet........
Totdat ik een grof kader had gemaakt van verschillende soorten frames/rubbers en speelstijlen; bv een zach flexibel frame is beter geschikt voor spin en een hard carbon frame is beter geschikt voor block/counterdrive. Let wel:ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is, maar voor mij is dit een geschikt uitganspunt. Zo speel ik nu met een vrij zacht flexibel frame omdat op dit moment de nadruk in mijn trainingsplan op spin ligt. Als ik hier wat verder mee ben, voorzie ik dat ik verder ga met een wat meer counter/block gericht spel met openingsspin. Op basis van bovenstaand kader heb ik dan een iets harder/stijver frame nodig en dus staat sinds korte tijd de OSP Virtuoso op m'n wenslijstje (waar Danny zeer enthousiast over is).
De Waldner Senso Ultra Carbon staat daar bijvoorbeeld ook op en zal ik wellicht ook eens uitproberen om een agressiever blockspel onder de knie te krijgen.
Rubbers hebben IMO een iets kleinere impact op speelstijl en zijn wat makkelijker te verdelen in zacht/hard, spin/snelheid.
Als een rubber echt niet bij me past, voel ik dat meteen. De rest is een kwestie van gewenning.
Wellicht dat andere mensen iets hebben aan bovenstaand kader, om materiaalstress te voorkomen
Totdat ik een grof kader had gemaakt van verschillende soorten frames/rubbers en speelstijlen; bv een zach flexibel frame is beter geschikt voor spin en een hard carbon frame is beter geschikt voor block/counterdrive. Let wel:ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is, maar voor mij is dit een geschikt uitganspunt. Zo speel ik nu met een vrij zacht flexibel frame omdat op dit moment de nadruk in mijn trainingsplan op spin ligt. Als ik hier wat verder mee ben, voorzie ik dat ik verder ga met een wat meer counter/block gericht spel met openingsspin. Op basis van bovenstaand kader heb ik dan een iets harder/stijver frame nodig en dus staat sinds korte tijd de OSP Virtuoso op m'n wenslijstje (waar Danny zeer enthousiast over is).
De Waldner Senso Ultra Carbon staat daar bijvoorbeeld ook op en zal ik wellicht ook eens uitproberen om een agressiever blockspel onder de knie te krijgen.
Rubbers hebben IMO een iets kleinere impact op speelstijl en zijn wat makkelijker te verdelen in zacht/hard, spin/snelheid.
Als een rubber echt niet bij me past, voel ik dat meteen. De rest is een kwestie van gewenning.
Wellicht dat andere mensen iets hebben aan bovenstaand kader, om materiaalstress te voorkomen
TTV Rapidity
Butterfly Timo Boll ALC
Rakza 7 (2.0 - Forehand)
Rakza 7 (2.0 - Backhand)
Butterfly Timo Boll ALC
Rakza 7 (2.0 - Forehand)
Rakza 7 (2.0 - Backhand)