Houtsoorten in frames

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Houtsoorten in frames

Bericht door van_doorn »

Ook ik zou niet voor een W7 gaan, maar voor een wat populairder frame. Desnoods gewoon de ALC. Als ie niet bevalt kun je hem gewoon verkopen. Een ALC is redelijk waarde vast waardoor je er niet heel veel verlies op maakt. Plus frames proberen is leuk! :P
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
santhopet
Super Member
Super Member

Bericht door santhopet »

Ja vind ik ook leuk maar de Butterfly collection is alleen nog al duur. Een frame van 50 euro kan je wel eens proberen maar een frame van butterfly kost gouw 130 euro. Heeft er toevallig nog iemand een maze of een alc liggen die ik zou kunnen overkopen.
Butterfly Petr Korbel
Tibhar genius optimum max
Tibhar genius max
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Ik zeg OSP! Meer gevoel met een frame ga je niet krijgen! Dat even terzijde natuurlijk. :P Als een allwood frame goed bevalt, waarom dan Carbon opzoeken? Kost je een stuk aan gevoel...
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

@ wouter, dan zou je de Acoustic eens moeten proberen ;)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door Sun Tzu »

Die Anno toch he :P

Hij heeft wel gelijk.

Anno ik ben trouwens toch niet je grote voorbeeld? :P
Johan speelt Acoustic, Anno gaat Acoustic spelen, Johan gaat met MJ oftewel ZLC spelen en Anno gaat met ZLC spelen.

Geintje :D
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Zou eerder aan Violin denken bij spel wat Wouter nu speelt.
Maar Osp frames zijn de handvatjes ook heel anders dan bij Nittaku. In dit geval maakt alleen dat (ook andere kern, accoustic kiri, virtuoso abachi) al een groot verschil.
Virtuoso is daardoor bijv nog minder geschikt voor spelers met fh topspin en bh alleen topspin opening (of schuiven) en daarna meer contra.
Frame is (zijn) meer geschikt voor tweezijdig topspinspel. Virtuoso met rubbers als Tenergy 05 eigenlijk alleen voor klassieker soort topspinspel nog iets verder van tafel.
Fh Tenergy 25 met op bh bijv een tensor rubber van eerdere generatie of één of ander stiga boost rubber zou wel kunnen.
Dan kan zo,n backhand goed gespeeld worden en fh kan dan ook dichter bij tafel gespeeld.

De dikkere noppen zorgen dan dat de balafsprong toch vlak gehouden kan worden en precies gestuurd (bal op tafel houden als je dichter bij hoogste punt topspin speelt) zonder extra stap naar achter te hoeven doen (bij spirit met tenergy 05 helpt de frame hardheid en stijfheid daarvoor).
De bredere noppen maken van T 25 (of iets dergelijks) maken de toplaag stabieler.
De katapult en daarmee hogere balafsprong als je zelf wil versnellen moet je dan dieper weg halen bij de Osp frames en ook - iets mindere mate - bij accoustic (vooral uit het blad bij de overgang naar de grip). Daarmee is dan extreme spin mogelijk en ook genoeg vaart. Wat je met tenergy 05 makkelijk uit het rubber haalt moet je dan met Tenergy 25 dus uit het frame halen en dat vraagt wat meer techniek en bij zeer hoge impact vaak gewoon te veel en/of het wordt te lange slag.
Zo,n combinatie maakt het dan mogelijk meer rond het hoogste punt van de bal te blijven spelen en te varieren mbv timing (iets later zakt de bal al iets, voor meer spin of iets vroeger of op hoogste punt voor meer snelheid etc.).

Om aanvallend met druk en variatie te kunnen spelen moet een combinatie dat vooral mogelijk maken.
Uitgaand van een frame kom je dan op bepaald rubber. Uitgaand van ander frame soms op heel ander rubber.

Om een Osp frame in goeie conditie te houden (of weer te krijgen) zou ik die abachilaag in het handvat trouwens met iets als Parket olie beetje verzorgen (ik gebruik zelf de hardende houtolie van hornbach en behandel voor elk frame ook het blad daarmee ipv te sealen). Hout kan dat vaak goed gebruiken en in dit geval zeker doordat een zachtere laag gesandwiched zit tussen hardere lagen. Dat maakt zo,n abachi laag dan wat steviger en meer drukbestendig net als voor houten vloeren (parket, niet laminaat ).
Op de kopse kant neemt hout sowieso ook zweet op en dat droogt weer en dan weer opnemen en weer drogen etc. Op den duur wordt het dan poreuzer. Olie vermindert dat sterk en hout het hout steviger (vergeleken met water/lucht).

Omdat de abachi tov blad en walnoot dan wat versterkt wordt speelt het ook iets direkter en strakker omdat de walnootstrips als versterking van het blad (in greepbereik en grip/bladovergang) dan funktioneler worden (steviger, minder dempende verbinding naar het blad).
Blad mee behandelen kan trouwens ook prima en hoeft dan niet meer geseald.

Eerste foto op deze pagina http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... PID=439164 laat goed de opbouw van de osp gripjes zien ; licht gele laag die verder op blad doorloopt is abachi, donkere strip de walnoot.

http://nebula-blades.jimdo.com/nebula-blades/fertigung/
Hier geeft een Duitse framebouwer nog wat informatie over de verlijming van Osp frames en violin accoustic.

Hier nog een andere duitse framebouwer die zijn frames met olie afwerkt. http://tischtennis-manufaktur.de/12.html
hopper
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door hopper »

Eigenlijk meer een vraag voor de rubber categorie, maar een vraag t.a.v. Mank's theorie hierboven over rubber "fundatie" (noppen breedte / afstand /dikte);
Is er ergens een site / tabel of iets dergelijks waarin de noppenstructuur van een rubber is terug te vinden?

Voor Tenergy komt dit in diverse fora wel voorbij, maar voor andere rubbers heb ik dit nog niet gezien.
TTV Rapidity
3e klasse DUO Holland-Noord

Butterfly Timo Boll ALC
Rakza 7 (2.0 - Forehand)
Rakza 7 (2.0 - Backhand)
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

@ johan Ho ho! ik speelde als eerste met de Acoustic hé :P Dat je dat even weet :P Jij was toen nog met je amultart en photino bezig :P
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door Sun Tzu »

Niet liegen, ik had toen al de Nittaku Acoustic L-Size die ik nu ook nog heb. Ben benieuwd hoe mijn nieuwe MJ speelt met nieuwe rubbers.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Haha ik lieg niet. Ik heb al een tig tijd terug een straight acoustic :P Die heb ik na een tijd laten signeren bij het WK. Jouw leek het handvat toen te klein en toen wilde je een L-size :P Ik had voor jouw L-Size al een normale :P Maar goed :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door Sun Tzu »

Ja de normale leek me inderdaad te klein, omdat ik op dat moment de L-Size al wat chunky vond wilde ik dus vergelijken. Maar no hard feelings!
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

We verkloten het topic een beetje op deze manier, maar ik had mijn eerste Acoustic al juni 2010 :P Toen was jij nog met je Carbon aan het rommelen en vond je all-wood niet interessant. Anyhoe ik zal er nu over ophouden :P
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Het voordeel van die virtuoso bouw is dat je de balcontacttijd heel mooi kunt doseren uit de handling van het frame (duimendruk, wijsvinger etc). Daarmee de balafsprong ook. Maar dat moet je ten eerste wat leren en vooral bij hoge intensiteit (afstand tot tafel speelt daar een rol bij) kan dat dus ook omslaan naar een nadeel. Dan helpt het dus enorm wanneer de toplaag wat stabieler is en lagere balafsprong heeft zodat je preciezer kunt blijven raken. Dat is met sterk gesloten blad - om de balafsprong van rubber laag te houden - veel minder makkelijk. Met accoustic vergeleken met carbon frames (of violin) geldt dat in mindere mate ook.
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

LoL @ Anno en Johan. En Marc gaat gewoon serieus verder. HELD! :D
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Zocht even naar verschillen tussen frames vergelijkbaar met Korbel. Vond toen dit. Het gaat wel niet over verschil door verschillende houtsoorten maar toch wel interessant voor dit topic om rekening mee te houden. Quote is van TT-news.de.

http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=110837&page=16
Ich bitte um Details. Also bei mir liegen ein Primo euro 90g gerade und ein Korbel Japan 85g rum. Beide habe ich mindestens eine Saison lang gespielt, man kann mir also unterstellen die Hölzer zu kennen. Fazit:

Aufbau gleich, auch Dicke ohne große Unterschiede. Das Primo ist schneller, steifer und bietet eine etwas geringere Rückmeldung als das Korbel. Ergo: Der Gewichtsunterschied ist wohl oder übel doch der entscheidende Faktor. Ich bin mir sicher, dass es evtl ein paar Unterschiede zwischen gleich schweren Korbels und Primos gibt, die sind dann aber dementsprechend gering, dass man sie letztlich vernachlässigen kann. Zumindest als Ottonormalspieler mit durchschnittlichem Ballgefühl. Profis haben da sicher andere Ansprüche ne?
Primorac frame van 90 gr. is hier dus stijver en sneller dan een Korbel van 85 gr.
Dat kan dus raar tegenvallen als je een sneller en stijver frame zoekt voor een primorac met zelfde bouw en houtsoorten. Vervolgens dan een Korbel aanschaft die flexibeler en trager blijkt. Net andersom dan de butterfly specs aangeven en dan dus een miskoop.
Deze frames overlappen elkaar al bij maar vijf gram meer gewicht voor de primorac.
Verder uit de thread blijkt dat ook verschillende diktes voor deze frames vrij normaal is.
Waar het verschil qua specs uiteindelijk meer in zit is dat de gewichtsrange van Primorac gemiddeld wat lager zal uitkomen dan bij Korbelframe.
Primorac loopt dan van bijv 75 tot 90 en Korbel van 85 tot 100 gr.
Als extra selectiemogelijkheid beschouwen ipv op de gok (afgaand op specs) een frame kopen hoeft het geen probleem te zijn en Butterfly is in dit opzicht ook niet uniek.
Plaats reactie