Butterfly Bryce is sinds 1997 beschikbaar, en het is gewoon een kanon te noemen. Het is echter niet meer beschikbaar, en dus moest ik op zoek naar een vervanger. Ik gebruikte 2.1 rood.
Ik ga dit rubber vergelijken met Dawei Saviga. Aangekondigd als een Bryce vervanger, en het rubber krijgt goede reviews. Ik gebruikte een zwarte in max dikte, met 44 graden hardheid. Ik geloof dat het rubber iets van 9 dollar kost.
Beide rubbers zijn op de backhand getest op hetzelfde frame. Tijdens de oefeningen omdraaien om te vergelijken.
Foto’s

Eerste indruk:
Bryce: het eerste wat me opviel was de mooie kleur van de toplaag. Echt een mooi heldere rode kleur, en de noppen kon je goed zien. Bal stuiterde niet eens zo hoog op als verwacht. Zou er dan toch niet zoveel power zijn als beloofd?
Saviga: Het rubber wordt met een beschermingsfolie afgeleverd, en de eerste paar keer is het rubber dan ook een heel klein beetje tacky. Dat slijt er gelukkig snel af en dan wordt het een rubber met veel grip. Verpakking en rubber zien er kwalitatief goed uit.
Dikte en hardheid:
Bryce: 2.1 rood. Hardheid Bryce wordt door Butterfly op 36 graden gezet
Saviga: max zwart. 44 graden hardheid. Ik schat dat het even hard is als de Bryce
Snelheid:
Voordat ik verder ga met de review wil ik het volgende duidelijk maken. Mijn Bryce was getuned, en is dus veel sneller en geeft veel meer spin dan een niet getuned rubber. Saviga was niet getuned!
Bryce is duidelijk wel de snellere van de twee, maar Saviga mag er ook zeker zijn. Dicht bij tafel merk je het snelheidsverschil niet echt, als je vol staat te beuken 3 meter achter tafel merk je het wel. Bryce kan je vol door blijven swingen terwijl je met Saviga je blad wat dichter moet houden om voldoende spin te krijgen. Saviga is echter snel genoeg om 3 meter achter tafel winners te slaan.
Spin:
Spin op trage slagen: Saviga geeft overduidelijk meer spin. Bryce heeft minder grip op de toplaag, en dat merk je als je backspinballen wilt spinnen. Bij Saviga kon ik dat zowat met 2 vingers in de neus doen.
Spin op snelle slagen: hmm, moeilijk verschil te zien eerlijk gezegd. Bryce springt iets lager door, en daardoor lijkt de spin laag te zijn, terwijl er best veel in zit. Saviga moet ik meer gesloten houden en die ballen zie je gewoon wegspringen na de stuit. Ik zou toch iets meer spin toedichten aan Saviga, maar ik kan ernaast zitten.
Controle:
Beetje moeilijk te vergelijken omdat Bryce getuned was en Saviga niet. Beide rubbers zijn snel, en in combinatie met een Boll Spirit of een Viscaria heb je een massavernietigingswapen in handen. Ik zou opnieuw het voordeel aan Saviga geven omdat deze iets trager is, en wat minder springt.
Bal afsprong:
Bryce is laag, Saviga is laag-medium. Saviga gooit z’n ballen iets hoger dan Bryce, maar is nog steeds laag.
Spinnen:
Zie heen stukje hierboven.
Schuiven:
Saviga als winnaar. Meer grip op de toplaag waardoor ballen meer effect hadden. Bryce kan trouwens ook goed schuiven, maar met minder spin. Beide rubbers hebben trouwens weinig last van spin van anderen.
Blokken:
Bryce staat bekend als een rubber dat goed kan blokken, en dat kan het ook. Zowel het actief als passief blokken gaat prima. Even snel overnemen met een tik werkt trouwens ook perfect.
Saviga kan ook goed blokken, alleen wat minder dan Bryce. Passief blokken is beter dan Bryce, maar actief blokken is wat minder. Vind ik zelf niet zo heel erg, want dat houdt in dat er meer opties zijn tijdens het blokken. Tikken ging trouwens ook prima met Saviga.
Serveren:
Bryce is niet zo goed voor serveren. Getunede spons in combinatie met een toplaag die niet super veel grip heeft geeft gewoon iets waar ik niet lekker mee kan serveren. Ik kan de ballen wel kort houden, maar ik krijg er niet veel effect in.
Saviga is een stukje beter in dit opzicht. De toplaag heeft veel meer grip dan Bryce en dat zorgt ervoor dat serveren toch een stukje makkelijker gaat met dit rubber. Kortleggen is ook prima te doen trouwens.
Gewicht:
Beide rubbers zou ik in de medium categorie zetten, al is Saviga iets zwaarder.
Overige:
Saviga staat bekend als een Bryce clone, ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het speelt redelijk dicht in de buurt bij Bryce, maar het heeft een iets hogere balafsprong, en zeker niet die monsterlijke topsnelheid die Bryce wel heeft.
Ik vind het echter wel heel erg goed spelen, en beter dan een Sriver G2. Ik denk dat het dan ook ergens tussen die 2 rubbers in staat.
Conclusie:
Saviga is me zeker niet tegengevallen. Ik had er voorheen al een seizoen mee gespeeld, en ik snap eigenlijk niet dat ik verder heb gezocht. Het is een heel degelijk rubber waar ik (opnieuw) heel veel plezier van kan hebben. Voor die prijs zeker een aanrader.
Met Bryce ga ik niet door, tenzij ik de loterij win. Dit rubbertje speel ik op en daarna gaat er iets anders op de backhand. Butterfly producten zijn me gewoon te duur geworden.