Wel eens van Large Ball Tafeltennis gehoord?
Het bestaat al een paar decennia in de USA, in Japan en Korea. In feite gewoon tafeltennis, maar dan met wat ander materiaal, waardoor het bijzonder spectaculair oogt, maar makkelijker te leren en daardoor laagdrempeliger is.
Large Ball wordt - de naam zegt het al - met een grotere en vooral duidelijk lichtere bal gespeeld dan gewoon tafeltennis. De bal is 44mm en van heel dun plastic. Bovendien wordt het net ietsje hoger gezet (namelijk 17,25cm i.p.v. 15,25cm). Er wordt gespeeld met korte noppen met heel zachte, dikke (2.2mm) sponslaag.
Het resulaat: langere rally's, hardere slagen maar desondanks kortere ballen, betere plaatsing. Doordat de grote bal tijdens de vlucht sneller afremt heb je meer tijd voor een verdedigende actie.
Hier zie je Large Ball: https://www.youtube.com/watch?v=DCAMN_X88Z8
De getoonde (semi-)professionals maken er iets van waar de mensen van uit hun dak gaan. Maar juist voor minder getalenteerden is het ideaal, omdat je met Large Ball minder fouten maakt en dus meer spelplezier beleeft.
Zulk materiaal wordt door de grote merken aangeboden (Nittaku, Victas, Butterfly, DHS) en is dus voor iedereen normaal te koop. Misschien iets voor je eigen club, bijvoorbeeld voor een recreanten- of veteranengroep.
Om daarmee te beginnen is het al voldoende om die grotere balletjes bij Ali te bestellen en het tafeltennisnetje met wat knutselwerk twee centimeter hoger te zetten.
Het overige materiaal (de zachte noppenrubbers) is "voor het echie" leuk, maar niet iedereen wil gelijk twee rubbers van 40 euro per stuk investeren. Wil je toch voordelig zoiets aanschaffen, dan neem je de Friendship 802-40 Soft of Mystery III in 2.0 of 2.2mm.
Large ball tafeltennis
Re: Large ball tafeltennis
Ik zie spin rally's in het filmpje. Dat lijkt mij nou niet korte noppen. Bovendien ben je verplicht om met hetzelfde materiaal te spelen?
Mag je bijv ook met anti spelen?
Kun je dit ook met je normale rubbers spelen?
Dien je hiervoor niet een iets steviger wellicht zwaarder frame voor te gebruiken?
Mag je bijv ook met anti spelen?
Kun je dit ook met je normale rubbers spelen?
Dien je hiervoor niet een iets steviger wellicht zwaarder frame voor te gebruiken?
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
-
ardane
- Silver Member

Kijk, als je het alleen maar als recreationeel spelletje op de club speelt, dan kun je doen wat je wilt. En dat is op zich wel mooi, want je hoeft niet meteen te investeren.
Maar gaat het om die japanse of koreaanse competities, dan heb je wel met materiaalregels te maken. Niks anti, niks lange nop. Je speelt met korte noppen. En omdat het gaat om een lichtere, grotere bal gebruik je een heel zachte sponslaag (doorgaans 30-32 graden op Shore-O schaal) met een dikte van 2.0 tot 2.2mm. Het zal je verbazen hoeveel spin je daarmee kunt genereren.
Dat krijg je met een andere rubber nauwelijks voor elkaar, omdat een normaal rubber (niet-noppen) te veel aan die lichte, grote dunne bal blijft plakken. Je controle gaat dan door het sterk verhoogde balcontact verloren.
Het staat je in die competities vrij welk frame je gebruikt. De profs nemen een snel carbonframe van normaal formaat en gewicht. Dus zeg maar een Butterfly Viscaria of Innerforce (voor als je teveel geld of een rijke sponsor hebt). Gewone stervelingen nemen een goedkoop Yinhe-, Palio- of Sanwei-frame van de Ali, of desnoods dat wat nog in de la ligt.
Maar gaat het om die japanse of koreaanse competities, dan heb je wel met materiaalregels te maken. Niks anti, niks lange nop. Je speelt met korte noppen. En omdat het gaat om een lichtere, grotere bal gebruik je een heel zachte sponslaag (doorgaans 30-32 graden op Shore-O schaal) met een dikte van 2.0 tot 2.2mm. Het zal je verbazen hoeveel spin je daarmee kunt genereren.
Dat krijg je met een andere rubber nauwelijks voor elkaar, omdat een normaal rubber (niet-noppen) te veel aan die lichte, grote dunne bal blijft plakken. Je controle gaat dan door het sterk verhoogde balcontact verloren.
Het staat je in die competities vrij welk frame je gebruikt. De profs nemen een snel carbonframe van normaal formaat en gewicht. Dus zeg maar een Butterfly Viscaria of Innerforce (voor als je teveel geld of een rijke sponsor hebt). Gewone stervelingen nemen een goedkoop Yinhe-, Palio- of Sanwei-frame van de Ali, of desnoods dat wat nog in de la ligt.
tja.... wat zal ik ervan zeggen, voor mij persoonlijk en gezien de omstandigheden in NL v.w.b. tafeltennis denk ik niet goed om nog een nieuwe vorm in te voeren... het past wel bij mijn manier van slaan zie ik, korte noppen is natuurlijk niet mijn materiaal, maar die bal is ook niet standaard natuurlijk. Ik hou het bij 'normaal' tafeltennis.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Interessant, zijn die grotere ballen eigenlijk wel goed te verkrijgen in Nederland?
Netje wat hoger zetten lijkt mij verder niet zo’n probleem.
Is dit trouwens ook gewoon tot de 11 punten per game of tot de 21?
Spinnen met korte noppen? Is dat goed te doen? Niet zo zeer bij deze vorm van tafeltennis, maar in het algemeen en slijten de noppen daar dan niet sneller van?
Ik zit er namelijk serieus over na te denken om korte noppen op mijn forehand (mijn zwakste kant) te gaan leggen, maar dan wil ik naast blokken ook nog gewoon kunnen spinnen.
Wat zou in mijn voordeel kunnen werken als ik korte noppen op mijn FH zou leggen tov mijn huidige setup met normale rubbers?
Netje wat hoger zetten lijkt mij verder niet zo’n probleem.
Is dit trouwens ook gewoon tot de 11 punten per game of tot de 21?
Spinnen met korte noppen? Is dat goed te doen? Niet zo zeer bij deze vorm van tafeltennis, maar in het algemeen en slijten de noppen daar dan niet sneller van?
Ik zit er namelijk serieus over na te denken om korte noppen op mijn forehand (mijn zwakste kant) te gaan leggen, maar dan wil ik naast blokken ook nog gewoon kunnen spinnen.
Wat zou in mijn voordeel kunnen werken als ik korte noppen op mijn FH zou leggen tov mijn huidige setup met normale rubbers?
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
Backup:
Backup:
-
ardane
- Silver Member

@TwoFace:
Och, het ging me er niet om iets nieuws in Nederland in te voeren. Eerder wilde ik gewoon eens wijzen op het bestaan van Large Ball Tafeltennis en de geschiktheid ervan om eens mee te experimenteren. Vooral voor jeugd of voor mensen die vrijblijvend een balletje willen slaan lijkt het me leuk, omdat je iets minder "domme fouten" maakt dan bij regulier tafeltennis en dus makkelijker onze sport binnenrolt. Je wordt bijna als vanzelf gedwongen om met wat meer spin te spelen door het hogere net en het materiaal, waardoor je voorkomt dat mensen alleen maar gaan schuiven of zich beperken tot keukentafelpingpong.
Bij een van mijn clubs experimenteren we veel. Zo zetten we wel eens twee tafels in de lengte achter elkaar met een dubbel hoog net ertussen. En dan maar meppen, want de afstanden zijn dan opeens enorm. Of we plaatsen twee tafels parallel aan elkaar met anderhalve meter tussenruimte...en dan zonder net! Je staat dan aan de lange kant en moet dan vanachter de ene tafel op de andere tafel slaan (da's een hele afstand) en ook nog eens de dubbele breedte verdedigen. Wordt een heel ander spel meteen. Maar wel erg leuk om te doen!
@Wizzy:
Nou en óf je met stroeve korte noppen en een wat zachtere spons kunt spinnen. Kijk voor de grap eens wat He Zhiwen tientallen jaren voor elkaar kreeg met zijn penholdgrip met korte noppen: https://www.youtube.com/watch?v=lsQqCrHs_hI Bekijk vooral zijn opslag of in dit filmpje de rally tegen Timo Boll vanaf 1:26
Of zie de enorme back/side-spin van Hou Yingchao met zijn korte noppen vanuit de lange verdediging in https://www.youtube.com/watch?v=-Yso2uzA1Mo
In Japan en Korea spelen ze met de normale TT-regels, afgezien dus van het materiaal.
Mensen die dat bij nader inzien toch niet zo handig vinden kopen eens per twee jaar een korte nop in OX voor minder dan een tientje en een zachte, lichte spons voor 5 euro bij de AliExpress of een Europese TT-winkel.
Och, het ging me er niet om iets nieuws in Nederland in te voeren. Eerder wilde ik gewoon eens wijzen op het bestaan van Large Ball Tafeltennis en de geschiktheid ervan om eens mee te experimenteren. Vooral voor jeugd of voor mensen die vrijblijvend een balletje willen slaan lijkt het me leuk, omdat je iets minder "domme fouten" maakt dan bij regulier tafeltennis en dus makkelijker onze sport binnenrolt. Je wordt bijna als vanzelf gedwongen om met wat meer spin te spelen door het hogere net en het materiaal, waardoor je voorkomt dat mensen alleen maar gaan schuiven of zich beperken tot keukentafelpingpong.
Bij een van mijn clubs experimenteren we veel. Zo zetten we wel eens twee tafels in de lengte achter elkaar met een dubbel hoog net ertussen. En dan maar meppen, want de afstanden zijn dan opeens enorm. Of we plaatsen twee tafels parallel aan elkaar met anderhalve meter tussenruimte...en dan zonder net! Je staat dan aan de lange kant en moet dan vanachter de ene tafel op de andere tafel slaan (da's een hele afstand) en ook nog eens de dubbele breedte verdedigen. Wordt een heel ander spel meteen. Maar wel erg leuk om te doen!
@Wizzy:
Nou en óf je met stroeve korte noppen en een wat zachtere spons kunt spinnen. Kijk voor de grap eens wat He Zhiwen tientallen jaren voor elkaar kreeg met zijn penholdgrip met korte noppen: https://www.youtube.com/watch?v=lsQqCrHs_hI Bekijk vooral zijn opslag of in dit filmpje de rally tegen Timo Boll vanaf 1:26
Of zie de enorme back/side-spin van Hou Yingchao met zijn korte noppen vanuit de lange verdediging in https://www.youtube.com/watch?v=-Yso2uzA1Mo
Nee, maar je bestelt ze via AliExpress, waar ze van diverse merken voor een paar euro te vinden zijn.Interessant, zijn die grotere ballen eigenlijk wel goed te verkrijgen in Nederland?
In Nederland is er geen Large Ball-competitie, dus zijn er ook geen regels. Doe maar wat.Is dit trouwens ook gewoon tot de 11 punten per game of tot de 21?
In Japan en Korea spelen ze met de normale TT-regels, afgezien dus van het materiaal.
Je kunt het beste je batje met noppen in een plastic zakje doen, met een elastiekje dichtbinden en dan gaan spelen. Dan slijten de noppen niet zo hard.en slijten de noppen daar dan niet sneller van?
Mensen die dat bij nader inzien toch niet zo handig vinden kopen eens per twee jaar een korte nop in OX voor minder dan een tientje en een zachte, lichte spons voor 5 euro bij de AliExpress of een Europese TT-winkel.
Wat een heerlijk plaatsing spel van hem, kort bij de tafel blijvend, nauwelijks zelf bewegen en de ander continu laten lopen. Leuk om te zien.ardane schreef: 20 jul 2026, 11:59...
Nou en óf je met stroeve korte noppen en een wat zachtere spons kunt spinnen. Kijk voor de grap eens wat He Zhiwen tientallen jaren voor elkaar kreeg met zijn penholdgrip met korte noppen: https://www.youtube.com/watch?v=lsQqCrHs_hI Bekijk vooral zijn opslag of in dit filmpje de rally tegen Timo Boll vanaf 1:26...
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Precies mijn spel, alleen kwalitatief zijn elk van zijn slagen (vooral die FH slag zo te zien) 50* beter, inspireert mij wel die sidespin op FH meer te gebruiken, doe dit vaak wel met training, maar zelden in de wedstrijd, terwijl ik vaak te horen krijg dat ik dat vaker moet doen omdat het effectief is... iets met rust in het hoofd bewaren om dit te doen tijdens een wedstrijd.ardane schreef: 20 jul 2026, 11:59 ...
Of zie de enorme back/side-spin van Hou Yingchao met zijn korte noppen vanuit de lange verdediging in https://www.youtube.com/watch?v=-Yso2uzA1Mo .....
Ook leuk spel om naar te kijken.
ps. Ardane, ik begreep je hoor v.w.b. leuk om te laten zien
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog