Alternatief voor Stiga Cybershape Wood

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Re: Alternatief voor Stiga Cybershape Wood

Bericht door TwoFace »

Goeie opmerking Ardane, hoewel ik daar zelf nooit zo bij stil sta werkt dat bij mij ook zo.... meestal speel ik mijn slechtste wedstrijd als eerste... (of andersom als je het goed bekijkt)... alsof ik lang nodig heb om warm te worden/scherp te zijn....

Dus dat heeft natuurlijk wel invloed ja.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Ik speel aan het einde juist slechter :). Maar nu praat ik over 3 uur ballen.

Maar ik was erg nieuwsgierig naar deze 2 dus had hem al snel in de handen.
Maar dat was dan vooral om de FH te voelen. Daarna ben ik met anderen gaan spelen om dan te beslissen waar ik de noppen op zou zetten als ik die al ergens op ging zetten.

Maar ik zal ook niet ontkennen dat als je iets graag wilt je soms voor je gevoel het beter gaat. Dat het tussen mijn oren zit. Al zei mijn oude teamgenoot dat ik heel veel plezier ga krijgen met deze forehand (we hebben aan het einde een potje gedaan net als afgelopen dinsdagavond).
Vandaar ook mijn reden om nog even te blijven oefenen met de setup voordat ik weer geld tegenaan gooi. Ik heb gisteren mijn eigen bat niet aangeraakt. Dat had ik achteraf ook moeten doen. Maar dinsdag is de duo comp dus dan speel ik weer met mijn eigen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Als iemand op de club een nieuw batje wil testen, komt-ie meestal op mij af om te helpen.
Ik laat zo'n collega dan met zijn favoriete batje en zijn nieuwe materiaal naar de tafel komen, en het volgende doen:
  • enkele minuten inspelen met het oude, dan met het nieuwe batje - en dat twee keer
  • 10 services met zijn oude, dan 10 met zijn nieuwe batje - en dat twee keer
  • vijf minuten voluit spelen met het oude, dan met het nieuwe batje. En ja, twee keer. :D
In totaal duurt dat een half uur.
Het grote voordeel hiervan is, dat je (a) de twee batjes onmiddellijk met elkaar vergelijkt (dus onafhankelijk van je vorm van dat moment of van die dag) en (b) de trainingspartner eveneens veel directer feedback kan geven over het verschil tussen de twee batjes. Dat laatste is vooral van belang als je materiaal-rubbers test en bijvoorbeeld wilt horen hoe het zit met de stoorfactor of de mate waarin de ballen plotseling wegduiken, danwel de hoek waarin ze van de tafel opspringen.
yoyoman
Super Member
Super Member

Bericht door yoyoman »

Je zou het loki frame wat ik vandaag te koop heb gezet kunnen proberen ? Kost haast niets en is ook all wood.

http://tafeltennisforum.net/viewtopic.php?f=9&t=3850
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 20 feb 2026, 15:08 Als iemand op de club een nieuw batje wil testen, komt-ie meestal op mij af om te helpen.
Ik laat zo'n collega dan met zijn favoriete batje en zijn nieuwe materiaal naar de tafel komen, en het volgende doen:
  • enkele minuten inspelen met het oude, dan met het nieuwe batje - en dat twee keer
  • 10 services met zijn oude, dan 10 met zijn nieuwe batje - en dat twee keer
  • vijf minuten voluit spelen met het oude, dan met het nieuwe batje. En ja, twee keer. :D
In totaal duurt dat een half uur.
Het grote voordeel hiervan is, dat je (a) de twee batjes onmiddellijk met elkaar vergelijkt (dus onafhankelijk van je vorm van dat moment of van die dag) en (b) de trainingspartner eveneens veel directer feedback kan geven over het verschil tussen de twee batjes. Dat laatste is vooral van belang als je materiaal-rubbers test en bijvoorbeeld wilt horen hoe het zit met de stoorfactor of de mate waarin de ballen plotseling wegduiken, danwel de hoek waarin ze van de tafel opspringen.
Dat is wel effectief inderdaad... ik zit er alleen zelf niet op te wachten dat men steeds bij mij komt om dit te doen... hoewel ze ook aan mij vaak dit soort dingen vragen. Ik help wel een beetje en geef wat tips, maar ze moeten toch echt zelf de knopen doorhakken en zelf testen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Misschien moet je je wachtwoord aanpassen ...

EDIT: Dit ziet er raar it zonder de opmerking erbij :D
Maar kan niks deleten dus dan maar edit.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Ondertussen ben ik gaan trainen met het nieuwe frame/combo.
Frame: Butterfly innerforce Layer ALC.s
FH: Andro Rasanter R48, 2.0
BH: S&T HellFire X ,OX

De Forehand beviel me goed met training. Wat verder op tafel kon ik ze mooi terug krijgen door de verbeterde ARC.
De noppen op de Backhand waren een grotere vraag. Uiteindelijk bevalt dat ook eg goed. Om de een of andere reden kan ik ook de dode ballen beter weg tikken en kan ik zelfs in de rally vaker de bal harder terug duwen.
Ook de controle is er niet minder op geworden. Na 2 avonden voelde dit zeer goed en heb ik gisteravond met het frame de competitie gespeeld.
De trillingen blijf ik wel voelen en irritant vinden, maar na 10 slagen ben ik die gedachte weer kwijt.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

GarField000 schreef: 18 mar 2026, 11:35 [...] De trillingen blijf ik wel voelen en irritant vinden, maar na 10 slagen ben ik die gedachte weer kwijt.
Trillingen demp je met een (ietsje dikker) griptape.
Dit is de beste en mooiste die ik heb getest. Gebruik ik zelf ook op al mijn batjes:
https://nl.aliexpress.com/item/1005009844142616.html
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Wordt je grip dan niet stroever?
Ik neem aan dat het niet zo dik is en dat je die extra laag na een tijdje niet meer voelt?
----------------
Groetjes Marc

Setup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Dit is een van de weinige griptapes met een (heel dunne) binnenlaag.
De constructie lijkt een beetje op een pleistertje, waarbij je aan de binnenkant een dun verbandlaagje hebt, dat net niet helemaal tot aan de buitenrand gaat.

Als je deze griptape wikkelt, dan is de bedoeling dat alleen die ongevoerde buitenste randjes elkaar overlappen. Dus die binnenlaagjes blijven enkel...niet dubbel gewikkeld.

Natuurlijk, de greep wordt er ietsje dikker door, en ietsje stroever. Het is een kwestie van uitproberen en testen om te zien of je dat bevalt. Wat ik uit ervaring kan zeggen is dat je er (a) minder trilling door voelt en (b) evengoed nog prima mee kunt draaien (twiddle).

Wil je liever heel dun griptape, dan kan dat ook. Daar bestaan er vele van. Maar ja, de trillingsdemping is dan veel geringer.
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Waarom zou je trillingsdemping willen? Dat *is* toch hoe je voelt wat er gebeurt?
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

yoass schreef: 19 mar 2026, 11:40 Waarom zou je trillingsdemping willen? Dat *is* toch hoe je voelt wat er gebeurt?
Mee eens, hoor.
De ene speler wenst een comfortabel gevoel, neemt griptape en probeert aan het geluid van de slag te horen wat er gebeurde. De ander wil het liever voelen en riskeert dan in een warme hal wat last van zweethanden.
Een derde neemt een pistool- of revolvergreep en de vierde trekt een handschoentje aan.
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Even uit mijn andere topic.

Wat ik achteraf wel bedacht is dat ik de aanvalsfouten met de noppen maak sinds ik met het nieuwe frame speel. De FH gaat wel echt beter maar de noppen is drama. Ik moet steeds niks doen om te winnen en daar vind ik niks aan. Met de DUO heb ik hier minder last van omdat de spelers minder goed zijn. Maar als ik druk wil zetten gaat het echt mis. Misschien toch terug naar mijn oude cybershape frame?
Ik heb echt veel fouten (over tafel, naast de tafel) met de noppen. Dat moet mijn wapen zijn en niet mijn foutenfestijn.

Denk dat ik toch verder ga met zoeken naar een ander FH rubber.
Ik had met de oefenavonden dat ik hele mooie ballen terug kon brengen met de noppen, maar in competitie tegen 1300 ratings werkt het gewoon niet. Dus dan moet ik verder op zoek naar een ander FH rubber.
Fastsarc, Nunz 48, Tibhar Mx-p ... we gaan weer verder zoeken.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Als je vertelt wat voor eigenschappen dat FH rubber moet hebben (gewicht, stroef of tacky, hardheid, katapult, prijs, ....) dan kun je suggesties krijgen
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 28 mar 2026, 16:12 Even uit mijn andere topic.

Wat ik achteraf wel bedacht is dat ik de aanvalsfouten met de noppen maak sinds ik met het nieuwe frame speel. De FH gaat wel echt beter maar de noppen is drama. Ik moet steeds niks doen om te winnen en daar vind ik niks aan. Met de DUO heb ik hier minder last van omdat de spelers minder goed zijn. Maar als ik druk wil zetten gaat het echt mis. Misschien toch terug naar mijn oude cybershape frame?
Ik heb echt veel fouten (over tafel, naast de tafel) met de noppen. Dat moet mijn wapen zijn en niet mijn foutenfestijn.

Denk dat ik toch verder ga met zoeken naar een ander FH rubber.
Ik had met de oefenavonden dat ik hele mooie ballen terug kon brengen met de noppen, maar in competitie tegen 1300 ratings werkt het gewoon niet. Dus dan moet ik verder op zoek naar een ander FH rubber.
Fastsarc, Nunz 48, Tibhar Mx-p ... we gaan weer verder zoeken.
Maar ik snap je even niet... je FH loopt goed, toch wil je dan op zoek naar een ander FH rubber... je noppen (BH neem ik aan?) loopt niet lekker... en daar hoor ik je niet over...

Maar je speelt nu dus met een ander frame, je zegt het zelf al... terug naar je oude frame? En dan wel deze rubbers?
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

TwoFace schreef: 30 mar 2026, 10:40 Maar ik snap je even niet... je FH loopt goed, toch wil je dan op zoek naar een ander FH rubber... je noppen (BH neem ik aan?) loopt niet lekker... en daar hoor ik je niet over...

Maar je speelt nu dus met een ander frame, je zegt het zelf al... terug naar je oude frame? En dan wel deze rubbers?
Met de het nieuwe frame loopt de FH goed maar de noppen niet.
Met de cybershape loopt de noppen goed maar de FH niet helemaal. Het gaat op zich wel, maar als ik verder van tafel kom en ik wil met wat topspin de bal terug slaan krijg ik hem niet over het net. Ik ga dan het bat wat meer open houden en dan sla je eigenlijk een simpele dode bal terug.
Dat is nou net niet wat ik wil. Met dat butterfly frame werkt het wel, maar die is dus te snel voor mijn noppen wat overigens wel werkt bij de spelers die wat minder hard slaan :) Maar als het nivo wat hoger is komen de ballen hard op de noppen en kan ik er niet genoeg snelheid uit halen en toch gevaarlijk zijn. Dan kan ik hem wel helemaal dood laten vallen maar de betere speler slaan die dan ook weer om je oren.

Ik heb dus een FH rubber nodig wat iets meer 'arc/throw angle' of hoe dat heet heeft vanuit het rubber zelf.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

ardane schreef: 28 mar 2026, 21:17 Als je vertelt wat voor eigenschappen dat FH rubber moet hebben (gewicht, stroef of tacky, hardheid, katapult, prijs, ....) dan kun je suggesties krijgen
Op nummers kan ik best wat vinden denk ik, maar de praktijk leert toch vaak anders.
Ik hoef geen super snel rubber, maar wel 1 die wat meer 'arc/throw angle' geeft. Alleen dat is bv op revspin niet te zeggen.
Als ik kijk naar de rubbers met hoogste throw angle staat bv de Tenergy op 5 (heb ik getest) en de Skyline TG2 op 23.
Volgens andere reviews hebben de Rasanter R48 en de Tibhar MX-P ook een hoge arc. Vandaar mijn test met de R48.
MX-P dacht ik altijd dat het te hard was maar die is ook ronde de 47,5 ... maar die heeft dan volgens de tibhar nummer een hele lage controle.

Ik heb tot nu toe getest op dit frame:
Tenergy 05 (maar op 1.8mm), Rasanter R48, Tibhar K3 FX, Tibhar MK FX ...

Je had al eens eeerder hier wat over geschreven:
ardane schreef: 30 sep 2025, 12:46 Dat bereik je met een rubber met hoge bal-afsprong, een niet zo hard bovenrubber en dito spons, en veel katapult.
Op mijn lijstje is dat dan bij uitstek de Xiom Vega Europe DF, een Tensorrubber van een eerste generatie. Die doet, bij goede techniek, exact wat je wilt.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

GarField000 schreef: 30 mar 2026, 16:14
ardane schreef: 28 mar 2026, 21:17 Als je vertelt wat voor eigenschappen dat FH rubber moet hebben (gewicht, stroef of tacky, hardheid, katapult, prijs, ....) dan kun je suggesties krijgen
Je had al eens eeerder hier wat over geschreven:
ardane schreef: 30 sep 2025, 12:46 Dat bereik je met een rubber met hoge bal-afsprong, een niet zo hard bovenrubber en dito spons, en veel katapult.
Op mijn lijstje is dat dan bij uitstek de Xiom Vega Europe DF, een Tensorrubber van een eerste generatie. Die doet, bij goede techniek, exact wat je wilt.
Terwijl je dit schreef was ik alweer aan het typen. Heb ik maar weer weggedaan.
De lijst op Revspin, gesorteerd naar throw arc, vind ik bijzonder merkwaardig. Ik ken van die lijst zeker 15 rubbers uit ervaring en van de meesten kan ik me niet voorstellen dat ze een hogere balafsprong hebben dan die Xiom, ook al staan ze hoger in de lijst.

De Xiom Vega Europe DF heeft ook als voordeel dat-ie nogal licht is.
Nadelen zijn:
- spingevoelig, dus je moet je wel even concentreren op wat de tegenstander doet
- zwarte "open" sponslaag, die wat lastig te lijmen is.

De Vega Europe is tamelijk zacht (en deels is daaraan de hoge balafsprong te danken, samen met de stroeve grip). Ik weet niet of je dat prettig vindt.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 30 mar 2026, 16:01
TwoFace schreef: 30 mar 2026, 10:40 Maar ik snap je even niet... je FH loopt goed, toch wil je dan op zoek naar een ander FH rubber... je noppen (BH neem ik aan?) loopt niet lekker... en daar hoor ik je niet over...

Met de het nieuwe frame loopt de FH goed maar de noppen niet.
Met de cybershape loopt de noppen goed maar de FH niet helemaal. Het gaat op zich wel, maar als ik verder van tafel kom en ik wil met wat topspin de bal terug slaan krijg ik hem niet over het net. Ik ga dan het bat wat meer open houden en dan sla je eigenlijk een simpele dode bal terug.
Dat is nou net niet wat ik wil. Met dat butterfly frame werkt het wel, maar die is dus te snel voor mijn noppen wat overigens wel werkt bij de spelers die wat minder hard slaan :) Maar als het nivo wat hoger is komen de ballen hard op de noppen en kan ik er niet genoeg snelheid uit halen en toch gevaarlijk zijn. Dan kan ik hem wel helemaal dood laten vallen maar de betere speler slaan die dan ook weer om je oren.

Ik heb dus een FH rubber nodig wat iets meer 'arc/throw angle' of hoe dat heet heeft vanuit het rubber zelf.
Hoever sta jij dan wel niet van de tafel dat dit niet lukt? Ik bedoel ik heb zeker niet de beste techniek, maar ik krijg mijn FH ballen altijd over het net van een afstand.... Met de noppen die harde ballen... maak je dan je slag wel goed af? Want dat gebeurd bij mij wel eens met de harde ballen.. dan reageer je heel snel, sla je de bal wel, maar maak je de slag onvoldoende af...waardoor ze over de tafel gaan... verander ik mijn slag dan (dus goed afmaken) gaat het daarna wel goed.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Ik sta normaal met mijn buik aan tafel zeg ik altijd.
Maar ik laat me wel eens ver van tafel dwingen .... En dan heb ik inderdaad moeite om hem terug te krijgen met een beetje spin/speed.

De noppen heb ik nu veel op getraind. Daar ga ik mijn slag niet meer op aanpassen.
Met de cybershape en hellfire X is het perfect en doet het wat ik wil en kan.
Met die butteryfly carbon frame springt het gewoon te hard van het frame af. Met druk zetten sla ik er ook strak mee normaal maar ook die gaan over tafel. Dat frame is voor de noppen gewoon te snel voor mij(n spel). Forehand kan ik makkelijker aanpassen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Plaats reactie