Voorjaar 2026

Hier vind je informatie over de competitie
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Re: Voorjaar 2026

Bericht door Wizzy82 »

Ter voorbereiding van de competitie heb ik vrijdagavond een inspeelavond bij een andere club waarbij je in poeltje wordt ingedeeld.
Het gaat verder eigenlijk nergens over en is alleen maar om lekker te kunnen ballen.

Vervolgens heb ik zaterdag het gemeentetoernooi. Dit is een toernooi waarbij alle clubs van de gemeente aan mee kunnen doen (5 clubs in totaal), maar waarvan 1 club altijd schittert in afwezigheid.
Grote kans dat ik weer de enige afgevaardigde van mijn club ben waardoor mijn club sowieso kansloos is voor de clubprijs (iedere gewonnen set telt mee voor je club).
Vorig jaar was ik wel 2e geworden in mijn eigen klasse en had ik daar een beker aan overgehouden. Dit jaar zal dat vermoedelijk wel wat lastiger want ik heb al vernomen dat de opkomst goed is.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Afgelopen vrijdagavond was de inspeelavond met een poultje. Helaas werd ik in de laatste poule ingedeeld waardoor mijn motivatie al weg was nog voordat ik begon. Uiteindelijk maar veel slagen uitgeprobeerd en de wedstrijden niet al te serieus genomen. Hierdoor verloor ik onnodig 2 wedstrijden van de 5 wedstrijden. Vraagt degene die het organiseert die goed weet dat ik liever tegen sterkere spelers spel of ik lekker heb gespeeld. Ik heb gezegd nee. Tsja, ik ben daar gewoon eerlijk in.

Zaterdag het gemeente toernooi. Ik was de enige van mijn club die mee deed, dus op voorhand was mijn club al kansloos om de club prijs te winnen net zoals andere jaren. Net zoals vorig jaar zit ik in de B-klasse. Eerst een voorronde best of 2. Dus om 2 gewonnen games. Ik moest nog warm worden dus verlies onnodig de eerste game en de andere 2 hebben won ik dik. Volgende wedstrijd speel ik tegen mijn oud trainster van wellicht 20 a 25 jaar geleden. Lang geleden een wedstrijd tegen gespeeld, maar zij kent precies mijn spel en mijn zwakke plek. Ik wist dat ik contraspel kon verwachten wat zij goed kan. Helaas kon ik het niet voldoende ontregelen en verloor ik in 2. Zij verloor van die andere met 1-2 waardoor ik op setstanden laatste in de poule werd. Die andere mocht nog een tussenronde spelen die hij won en kwam zo alsnog wel in de winnaars poule terecht.

Inmiddels was ik hierdoor al aardig klaar met het toernooi want de prijs (1e of 2e plaats) in de troost poule wil ik niet winnen (krijg je wel een beker van, maar zit ik absoluut niet op te wachten). Ik moest dus bewust wedstrijden verliezen zodat ik niet bij de prijsuitreiking hoef te zijn en meteen eerder door kon naar mijn bordspellen afspraak direct na het toernooi. Dus de eerste 3 wedstrijden ongeconcentreerd achter de tafel gestaan en wat dingetjes uitgeprobeerd. Tegenstanders wonnen en vaak dachten ze ook nog dat ik serieus aan het spelen was. De laatste wedstrijd daarin tegen was tegen een man die ook niet in deze troost poule hoort was een uitzondering. In die wedstrijd had ik wel zin in en aangezien ik gelukkig toch al geen prijs meer kon pakken kon ik deze wedstrijd geconcentreerd spelen. Het was de beste wedstrijd van de dag die ik uiteindelijk won met 2-1. Vroeger won ik nooit van hem en vorig jaar lukte winnen van hem ook.

Tegen de organisatie heb ik nog gezegd dat ik de wedstrijden in de troost ronde bewust heb verloren en ik heb uiteraard bedankt.

Nu kon ik mooi vlug omkleden en douchen en letterlijk via de kleedkamer de achteruitgang pakken en vertrekken.

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 11 jan 2026, 10:22 Ik moest dus bewust wedstrijden verliezen zodat ik niet bij de prijsuitreiking hoef te zijn en meteen eerder door kon naar mijn bordspellen afspraak direct na het toernooi. [...]
Nu kon ik mooi vlug omkleden en douchen en letterlijk via de kleedkamer de achteruitgang pakken en vertrekken.
Met verbazing heb ik dat gelezen.
Zoiets vind ik respectloos en tamelijk onbehoorlijk tegenover de andere deelnemers. Dat zijn allemaal spelers die zich juist hebben verheugd op deze wedstrijden. Ze zijn speciaal gekomen om zich in te zetten en met enthousiasme te spelen tegen andere spelers, die ook hun best doen. Ze zijn o.a. voor jou naar die hal gegaan! Dan ga jij er een potje van maken, waardoor dus al die anderen ook niet toekomen aan waarvoor ze eigenlijk die dag zijn aangetreden.
Bah!
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Dat kun je vinden, maar het is niet zo dat ik de wedstrijden dik bewust af geef. Gewoon een beetje mee ballen en de andere laten denken dat ze normaal van je hebben gewonnen.. gewoon games bewust met 8-11 of 9-11 verliezen. Pas na afloop van de wedstrijden heb ik aangegeven dat ik ze bewust verloor (al had ik dat ook niet kunnen aangeven maar dan krijg je weer opmerkingen van ongelooflijk dat je van die allerlei hebt verloren want die is lang niet zo goed dan jij dus dat ik wilde ik ook graag voorkomen), daarnaast weet men dan ook waarom die 'prijs' eigenlijk niet naar de sterkste in de troost poule is gegaan.

Of had ik dan wel mijn best moeten doen en ze met setstanden van 11-2 en 11-4 etc dik van team moeten slaan? Dat zullen ze ook niet leuk hebben gevonden.

Bij mij was de beker namelijk (en ja, bekers vind ik al ouderwetse prijzen voor volwassenen, geef dan iets van eten of drinken of een paar repen lekkere chocolade) toch direct de prullenbak in gegaan. Dan kunnen ze er toch beter iemand anders mee blij maken?

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 11 jan 2026, 14:56 Of had ik dan wel mijn best moeten doen en ze met setstanden van 11-2 en 11-4 etc dik van team moeten slaan?
Ja, doe gerust. Probeer dat maar. En ik leg je uit waarom:

Stel, jij gaat naar een toernooi met allerlei spelers van de tweede en derde divisie. Je verwacht natuurlijk elke set met 11-3 weggemept te worden, maar het lijkt je toch wel eens een uitdaging tegen zulke lui te spelen.

Twee situaties:
a. Je speelt, en je wint één van de potjes met 11-8, 12-10. Na de wedstrijd zegt de tegenstander tegen je "Fijn he? Ja, ik heb je maar laten winnen, hoor. Anders is het zo zielig, he?".
En verdorie, je krijgt als prijs ook nog een reep chocola mee naar huis.

b. Je speelt, je merkt dat de ander ook echt serieus speelt, en je verliest. Maar dan met 11-6 en 11-8. Phoe. Na de wedstrijd zegt de tegenstander tegen je "allemachtig, ik heb er wèl even voor moeten werken, hoor! Speel jij echt maar 5e klasse?"

Ga je na (a) of na (b) tevreden naar huis?
(Niet gelijk maar wat roepen...eerst even op je laten inwerken!)
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

B, daarbij gaan waarschijnlijk beiden spelers tevreden naar huis.

Echter je vergeet een ding. Het is niet dat ik met onvrede naar huis ben gegaan en de spelers tegen mij niet lekker hebben gespeeld.

Bij een speler heb ik hem bewust lekker laten aanvallen en ik kon zo de ballen vanaf de 2e positie terug brengen. Dat vind ik altijd heerlijk om te doen, maar daar win je normaal gesproken geen wedstrijden op. Het zijn wel mooie rally's.

Daarvoor heb ik gekozen een de tegenstander heeft dan een mooie 'aanvalsoefening' die wedstrijd. Beiden tevreden lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Wizzy82 op 12 jan 2026, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Backup:
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Nog aanvullend: Zo voorkom je ook mooi dat je op de foto moet met de beker/andere en dat ze die overal gebruiken op social media met je naam etc (wat ik ze al voorbij heb zien komen).
In de troost poule hecht ik daar al helemaal geen waarde aan. Staat ook letterlijk op die beker namelijk. Dus je bent de beste van de slechtste van je klasse. Is toch eigenlijk krom dat je dat überhaupt een beheer voor krijgt?

Dus stel je zou juist heel graag een beker willen winnen dan kun je in de voorronde poule eerst bewust je wedstrijden verliezen waardoor je bewust in de troost poule komt waar je dan weer te goed voor bent. Zo ben je in ieder geval zeker van een beker als je dat graag wilt. En ja, ik ken sprekers die liever te laag spelen zodat ze een beker kunnen winnen.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Het enige waar ik me echt volledig bij aansluit is de zogenaamde beker in de troostronde.... ik heb dat ook nooit begrepen...

Ze doen dat bij ons ook met de clubkampioenschappen... dan is het overigens niet eens alleen een beker, maar ook wat lekker erbij (meestal een drankje met een hapje van de slijter)... ik kom eigenlijk al jaren in de winnaarspoule terecht... ik versla ook de in de poule nog wel eens de uiteindelijke nummer 2 van het toernooi, maar kom eigenlijk altijd door van de verkeerde te verliezen niet door. Ik eindig dan bv als 4de of 5de van de club... maar daar zitten dus flink wat mensen onder die dan bv de troostronde winnen.. en wel een prijs hebben ... dat laatste blijf ik ook vreemd vinden... beloond worden door slechter te presteren... eerder was ik niet goed genoeg om bv de troostronde te winnen... ik heb me toen suf getraind en werd veel beter... toen kwam ik standaard in de winnaars ronde, maar dan ben je weer net niet goed genoeg om daar te winnen hahahaha

Boeit me overigens verder niet echt hoor, ik ga voor lekker spelen en zo lang ik maar lekker gespeeld heb, vind ik het prima... helaas speel ik vaak tegen mijzelf op dit soort toernooitjes binnen de club... o.a. denk ik omdat iedereen mijn spel door en door kent en dan extreem voorzichtig probeert mijn FH te vermijden... waardoor het van die net niet wedstrijden worden en ik vaak tegen mijzelf ga spelen.... mijn eigen fout, ik weet het.

Ik sluit me verder overigens aan bij de woorden van Ardane, je moet gewoon je best doen. Maar ik snap ook je laatste uitleg wel, je geeft eigenlijk de ander iets meer ruimte waardoor er meer rallies ontstaan, terwijl je misschien al een paar ballen eerder het af had kunnen maken... dan is het niet zo verkeerd vind ik zelf... alleen het tegen de ander zeggen nadien... dat vind ik echt wel respectloos en moet je niet doen. Gewoon de ander in zijn waarde laten en zeggen dat ze goed gespeeld hebben.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Dus moet je de ander maar bewust in de waan laten dat die terecht heeft gewonnen en laten denken dat ik mijn uiterste best heb gedaan mde wedstrijd te winnen?

Voor hetzelfde geld gaat hij opscheppen of trots tegen anderen vertellen dat hij eindelijk van mijn heeft gewonnen etc... Dat wil je als iemand bewust laat winnen namelijk wel voorkomen, dus je moet het wel vertellen.

Wellicht het ik het beter voor de wedstrijden kunnen vertellen bij het handje schudden dat ik de wedstrijd bewust ga verliezen. Echter dan heb je de kans dat de andere speler ook niet met zijn best gaat doen en dat wil ik voorkomen.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Nee, eigenlijk hoor je gewoon je best te doen... en dan hoef je ook niet iets te zeggen als ik heb je bewust laten winnen.

En is het zo erg dat als een ander gewonnen heeft (terecht of onterecht) daar trots op is en het deelt met anderen? Als jij zelf weet dat je het wel had kunnen winnen als je maar wilt, is dat niet voldoende? Je legt uiteindelijk alleen verantwoording aan jezelf af en niet aan anderen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Ik was begonnen met je eerste bericht (voor mij na mijn laatste inlog) maar sorry hoor, ik ben halverwege gestopt. Waarom ga je dan naar een toernooit/wedstrijd als je niet je best doet?

Wizzy82 schreef: 12 jan 2026, 09:39 Dus moet je de ander maar bewust in de waan laten dat die terecht heeft gewonnen en laten denken dat ik mijn uiterste best heb gedaan mde wedstrijd te winnen?

Je moet geen wedstrijd bewust verliezen, blijf dan thuis. Maar dan wel bang zijn dat ze zich trots voelen omdat ze van jou gewonnen hebben +o(
In alle opzichten onsportief en toppunt van egoïsme.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Maar dien ik dan als ik wel mijn best had gedaan in de troost poule en had gewonnen de beker dan gelijk maar in de prullenbak moeten gooien?
Nu is er ten minste hopelijk een ander nog blij mee.

Ik heb dit ook aangegeven aan de organisatie dat bekers (zeker voor de troost poule) niet meer van deze tijd is.

Daarnaast stel ik had mijn best gedaan en de troost poule gewonnen. Kun je het dan toch maken om eerder te vertrekken om niet de prijs in ontvangst te hoeven nemen omdat je daar niets om geeft?
Dat de organisatie dan bijvoorbeeld maar aan de nummer 2 de 1e prijs geeft en aan de nummer 3 de 2e prijs.

Dit hele toernooitje is voor mij namelijk puur om alvast wat wedstrijdritme voor de competitie op te doen en om wat zaken uit te proberen. Een prijs daarbij winnen wil ik dan liever niet, maar spelers hoeven niet te denken dat ze terecht van mij hebben gewonnen omdat ik serieus mijn best doe.

@ TwoFace... Er zijn mensen die bij dit toernooi bewust niet onder de vlag van mijn club spelen maar onder een andere vlag van een andere club omdat ze daar ook lid van zijn (korter lid van zijn) mee doen zodat die club ten minste zeker de overall clubprijs wint. Daar vind ik bijv. ook wat van.

Ik ben al jarenlang de enige speler die mee doet van mijn club. Kansloos voor de clubprijs (omdat die niet volgens een coëfficiënt wordt berekend wat ik al meerdere keren heb neergelegd bij de organisatie dat dit zo alles behalve eerlijk is). Met andere woorden. De club met de meeste deelnemers wint altijd de clubprijs.

Die andere van mijn club die tijdens het toernooi onder een andere vlag spelen vinden het natuurlijk mooi als ik tegen een speler van hun club (dat zijn er nog al wat verlies). Of dit verlies nu terecht is of dat ik degene laat winnen boeit hen niet eens. Punt voor hun club is binnen.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wat je ook had kunnen doen... als je echt niet door wilt in de verliezerspoule (waar je ... laten we wel wezen wel zelf in gekomen bent), gewoon zeggen dat je opgeeft... ze moeten dan wat schuiven, misschien heeft iemand een bye (dus doorgaan zonder te spelen)...
Of je speelt door en laat zien dat je inderdaad die verliezerspoule kan winnen... en geeft de beker aan de vereniging (als er een plaatje op zit, haal die eraf, de beker kunnen ze hergebruiken voor een volgend toernooi)... ik ken ook spelers die door jarenlang spelen ondertussen 100+ bekers hebben en die de bekers dus in een grote doos gooien... niet naar omkijken...
Ik deel het...met je, bekers niet echt altijd van toegevoegde waarde... geef liever iets waar een speler wat aan heeft, bv iets lekkers of iets tafeltennis gerelateerd... misschien een soort wall of fame maken, geef een cadeaubon voor een tafeltenniswinkel... zoiets.
Aan de andere kant... jeugd bv vind het vaak geweldig om een beker te winnen, dus die zou ik wel daarop belonen met een beker.

v.w.b. die club prijs.. ik ken het niet vanuit de regio hier, maar ik snap wel goed wat je zegt en het is natuurlijk krom dat een prijs eigenlijk afhankelijk is van hoeveel mensen van een vereniging er zijn omdat het gebaseerd is op de punten die de mensen van de vereniging halen.
Aan de andere kant... een vereniging die slechts 1 persoon kan sturen... die verdiend als vereniging natuurlijk ook geen prijs.

MIsschien zou je het zo moeten doen: aantal punten van de vereniging/aantal mensen die van de vereniging meededen.
Dus stel een vereniging haalt 30 punten en heeft 5 man gestuurd, dan is hun punten aantal 6.
Stel jij haalt in je eentje 7 punten, dan wint jou vereniging.

Maar ik ken de gedachte niet achter dit verenigings toernooi... ik kan me ook voorstellen dat ze juist willen belonen als een vereniging door zoveel mogelijk leden wordt vertegenwoordigt, dus dan is het juist een logische manier van punten tellen... want je wilt belonen dat een vereniging met zoveel mogelijk leden komt... natuurlijk beloon je dan ook vrijwel logisch de grootste verenigingen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Gewoon de troost poule niet spelen had gekund, maar dan zou ik maar 2 wedstrijden van best 2 hebben gespeeld. Heel weinig, dus die troost poule moest ik wel spelen om aan 6 wedstrijden van best of 2 te kunnen komen. Troostpoule was namelijk een poule van 5 spelers waarbij je dus zeker 4 wedstrijden speelt. Ook de winnaars poule bestond uit 5 spelers. Voor 2 wedstrijden ga je natuurlijk niet naar een toernooitje. Maar goed ik nadat ik niet doorging naar de winnaars poule heb ik gewoon 3 wedstrijden een beetje aangekloot en niet geconcentreerd gespeeld zodat ik ze bewust verloor. De laatste wedstrijd tegen een goede speler waar ik vaak in de competitie van heb verloren heb ik als enige wel serieus gespeeld en die won ik met 2-1. Hij had eigenlijk ook in de winnaars poule moeten zitten.

Het is een gemeentetoernooi. Van de gemeente doen er meestal 4 van de 5 mee (een doet standaard nooit mee).

Het is echter zo dat er dus een aantal spelers van mijn club (die zelfs hier competitie spelen) ook bij een andere club spelen van dezelfde gemeente, maar die club doet wel altijd mee met meer spelers.
Door onder die vlag mee te doen zorgen zij ervoor dat die andere club dus makkelijker die algehele clubbeker kan winnen. Mee doen met mijn club heeft geen nut want dan zouden we nog met te weinig spelers zijn om kans te maken op de prijs en dat weten zij ook en daarom doen ze dus mee onder de vlag van die andere club.

Backup:
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Maar wat had ik dan volgens jullie moeten doen?

Toch de troost poule maar winnen en de beker in ontvangst nemen zonder dat je daar blij mee bent?

Vergeet niet dat een prijsuitreiking altijd nog anderen aanwezig zijn en een beetje nep blij de beurt in ontvangst nemen terwijl die voor mij totaal geen waarde heeft is toch ook raar om te doen?

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy,

eigenlijk al lang gezegd wat je 'had moeten doen' (uiteindelijk bepaal je dit zelf, maar het is goed bedoeld advies van ons.)

Persoonlijk zou ik zeggen: je moet je best doen, natuurlijk als je geen plezier uit de troostronde haalt, dan speel je misschien op 70% i.p.v. 100%, dan moet je maar zien waar je terecht komt qua plek. Win je, dan lach je maar als een boer met kiespijn... omdat je eigenlijk niet tevreden bent.

Maar wat je never moet doen (vind ik, is puur persoonlijk) is zeggen dat je mensen hebt laten winnen. Ik heb zelf in die positie gestaan (aan de kant van de winnaar en dat iemand dat tegen mij zei ik heb niet echt mijn best gedaan). Dat is superdenigrerend naar de winnaar en zeker niet lief.... Persoonlijk vind ik het ook onterecht en een slechte verliezer zijn, want bewijs eerst maar eens dat je wel zou winnen als je je best doet. Die garantie is er niet, ik vind het arrogant van jou te denken dat het wel zo is.

Ik heb ook vaak zat als speler gewonnen van spelers waar ik eigenlijk niet van zou moeten winnen (gezien rating verschil), diezelfde spelers winnen zo'n avond bv wel van anderen. Als je dan als speler dingen zegt als: ik heb je laten winnen of ik heb mijn best niet echt gedaan tegen jou, vind ik het heel onsportief en denk ik eigenlijk dat je een slechte verliezer bent.
Afijn... je haalt wat irritatie bij mij naar boven nu.... dat is vast te merken... als je verliest verlies je en ook al weet je dat het niet zou moeten ook al heb je een bal expres misgeslagen, je verliest gewoon, draag dat als een sportief persoon, feliciteer de ander en verder niet.

Je hoeft dit niet met een grote glimlach te doen, maar maak zeker niet zulke opmerkingen, die zijn sfeer bedervend. Wat je wel kan zeggen is bv:
ik mistte wat motivatie en concentratie om het goed te doen, volgende keer is de wedstrijd voor mij. Zo uit je je gevoel wel, maar maak je het niet heel naar voor de ander.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Dat van de motivatie had ik na afloop ook gezegd tegen een relatieve jongere tegenstander waarbij ik totaal niet gemotiveerd achter de tafel bij stond en waarvan ik zag dat hij erg blij was met zijn overwinning op mij (hij heeft meer dan 100 rating minder dan mij).
Hoor ik hem (wel niet recht tegen mij zeggen) achter mijn rug om zeggen: “Dan had je maar wat gemotiveerder moeten zijn”. Tsja, ik was toen bijna geneigd om naar hem toe te gaan en hem gewoon te vertellen dat ik expres bewust heb verloren.
Ik heb hem maar in de waan gelaten dat die heeft gewonnen omdat ik niet gemotiveerd achter de tafel stond. Dat hij zelf dan niet de link kan leggen dat ik de wedstrijd bewust heb verloren kan ik begrijpen, maar het is jammer als hij daardoor denkt dat hij mij op waarde heeft geklopt.

Backup:
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Als je een prijs niet wilt aannemen, weiger die dan. De prijs niet willen hebben gebruiken als een kutsmoes om je tegenstanders volledig te disrespecteren is ver onder de maat.

Laws of Tabletennis (editie 2025), secties 3.12 (Misbehaviour) en 3.13 (Good Presentation). Uit die laatste, 3.5.3.1.1: "Players have to do their utmost to win a match and shall not withdraw except for reasons of illness or injury."

https://documents.ittf.sport/sites/defa ... ersion.pdf
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 13 jan 2026, 12:02 ...maar het is jammer als hij daardoor denkt dat hij mij op waarde heeft geklopt.
Hier begrijp ik geen jota van. Voor wie is dat jammer, dan?
Hij is tevreden want hij heeft jou geklopt, en jij bent tevreden want je hebt verloren (wat je ook kennelijk zo graag wilde) zodat je vroeg naar je andere clubje kunt.

Als je niet wilt dat hij aan Jan en Alleman gaat rondbazuinen dat hij van jou heeft gewonnen, dan moet je maar beter je best doen. En om in te zien hoe vreemd het is om "opzettelijk te verliezen": stel je voor dat er nòg zo'n speler rondloopt die aanwezig is om expres te verliezen, en jullie moeten tegen elkaar spelen, wat komt er dan van dat potje pingpong terecht? En wie doe je daar een plezier mee?
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

De prijs niet in ontvangst nemen is toch geen optie lijkt mij of wel?

Ze roepen je naam op om eventjes naar voren te komen om je prijs in ontvangst te nemen en dan zou je dus weigeren om naar voren te lopen om de prijs in ontvangst te nemen.
Dan krijg je toch al helemaal scheve gezichten.

Die regel dat je altijd je best moet doen is echt Amerikaans volgens mij. Dat zou namelijk betekenen dat je een tegenstander die heel slecht is compleet van tafel moet slaan, omdat je je dan niet mag inhouden. Dan zou je dus per se met 11-0 of 11-1 moeten proberen te winnen en niks uit mogen proberen op toernooien.

Dat zou wat zijn als je nog zo’n speler tegenkomt die er hetzelfde over denkt (of zelfs iedereen in de poule), dat zou wel bijzonder zijn. Dan krijg je denk ik een heel open spelletje. Rustig spel of zo.

Kortom hoe kun je het wel goed doen als je in een troost poule niet de prijs in ontvangst wil nemen of niet wil winnen maar wel je wedstrijden wilt spelen?

Backup:
Plaats reactie