Ik zoek een 'ouderwets' allround frame

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
ardane
Silver Member
Silver Member

Re: Ik zoek een 'ouderwets' allround frame

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 17 dec 2025, 23:01 Maar dit frame heeft wel veel controle en meer snelheid dan huidig frames
Met het begrip "controle" heb ik altijd al wat moeite gehad als het om frames gaat. Betekent dat gewoon "langzaam"? Of is het iets anders?
Stel, je slaat te hard of te hoog, maar je hebt een frame met veel "controle", verandert dat frame dan stiekem de slaghoek of de slagkracht, zodat de bal toch nog net op de tafel landt? Of kun je met een frame met veel "controle" dat plastic bekertje op de tafelrand plotseling wel raken, terwijl je er met een ander frame geheid naast slaat?
Ik ben oprecht benieuwd, wat die "controlewaardes" in de praktijk te betekenen hebben.

(In de beschrijving van het rubber Joola Samba 19 stond destijds zelfs, dat het rubber zoveel controle had, dat het fouten kan corrigeren!
"Het zeer goed controleerbare eigen katapulteffect maakt de JOOLA Samba 19 tot een rubber dat onnauwkeurigheden in de slaguitvoering niet alleen vergeeft, maar zelfs corrigeert.")

en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe carbon speelt.
Daar is natuurlijk niks mis mee. Maar je zult inmiddels hebben gelezen dat er vele soorten carbon bestaan. En dat het wat uitmaakt of die laag onder de deklaag zit of rond de kernlaag. Er is dus niet één bepaald carbon-gevoel.
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Klopt, controle kun je op verschillende manieren bereiken. Voor mij werkt bijv ook een iets dunner rubber.
Voorheen wilde bijna iedereen met het dikste rubber spelen om meer snelheid te generen. De max 2,2 en ik zie dat de meeste spelers daarvan al lang zijn teruggekomen en dat allang niet meer voor de max wordt gekozen. Ook in de wat hogere klasses is dat het geval. Voor mij werkt 1,9 het beste of 2, maar meer eigenlijk niet. Dan heb ik ook wat meer controle zo lijkt het.

Net zoals softe rubbers geven voor mijn gevoel ook meer controle dan harde rubbers (kan trouwens ook omdat ik harde rubbers niet gewend ben, maar ik merk zelfs bij medium rubbers dat ik controle verlies). Ik speel gewoon liever met softe rubbers. Kun je volgens mij ook wat meer spin mee genereren.

Qua rubbers houd ik denk wel mijn backhand rubber. Daar ben ik wel tevreden over. FH twijfel ik over. Ik zou daar het liefste een soft rubber willen hebben, die goed blokt (zelfs actief) en veel spin genereert. Snelheid is wat minder van belang. Tips zijn uiteraard welkom.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

FH twijfel ik over. Ik zou daar het liefste een soft rubber willen hebben, die goed blokt (zelfs actief) en veel spin genereert. Snelheid is wat minder van belang. Tips zijn uiteraard welkom.
Ik neem aan dat je met "soft" iets bedoelt dat onder de 40 graden zit. Ook neem ik aan dat je stroef, maar niet sticky bedoelt.

Mijn advieslijstje zou zijn:
- Friendship Focus III Snipe
- Donic Desto F2 of zelfs F3
- Xiom Vega Elite

Het kan ook duidelijk goedkoper via AliExpress, maar ik krijg de indruk dat je liever kijkt naar de reguliere markt hier in Europa.

Andere spelers vinden overigens 53 graden "hard" en noemen alles rond of onder de 45 graden al "soft".
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 17 dec 2025, 17:51
Wizzy82 schreef: 17 dec 2025, 17:26 Ik overweeg een carbon frame. Wat zijn de voordelen/eigenschappen daarvan tov een 'oud' frame? Beide allround.
Ah! Je staat aan het begin van een diepe duik in het thema "sweet spot" en "composite materiaal". Wil je er iets meer van weten dan alleen maar "carbon is vast wel sneller, stabieler en biedt meer sweet spot", lees dan in volgorde:
Sweetspot - https://www.sdcttblades.com/nerdy-stuff/sweet-spot
Carbon? - https://www.sdcttblades.com/nerdy-stuff ... rbon-layer
(beide engelstalig)
Dat was leuk leesvoer, ook wel grappig om te lezen dat bv Butterfly frames in grote hoeveelheden worden 'geperst' waardoor elk frame in die batch weer anders kan zijn. Sweet spot is wel iets wat je zelf merkt met spelen, maar grappig genoeg weinig wordt gebruikt in vergelijkende tests/reviews vind ik.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 18 dec 2025, 08:49
Wizzy82 schreef: 17 dec 2025, 23:01 Maar dit frame heeft wel veel controle en meer snelheid dan huidig frames
Met het begrip "controle" heb ik altijd al wat moeite gehad als het om frames gaat. Betekent dat gewoon "langzaam"? Of is het iets anders?
Stel, je slaat te hard of te hoog, maar je hebt een frame met veel "controle", verandert dat frame dan stiekem de slaghoek of de slagkracht, zodat de bal toch nog net op de tafel landt? Of kun je met een frame met veel "controle" dat plastic bekertje op de tafelrand plotseling wel raken, terwijl je er met een ander frame geheid naast slaat?
Ik ben oprecht benieuwd, wat die "controlewaardes" in de praktijk te betekenen hebben.

(In de beschrijving van het rubber Joola Samba 19 stond destijds zelfs, dat het rubber zoveel controle had, dat het fouten kan corrigeren!
"Het zeer goed controleerbare eigen katapulteffect maakt de JOOLA Samba 19 tot een rubber dat onnauwkeurigheden in de slaguitvoering niet alleen vergeeft, maar zelfs corrigeert.")

en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe carbon speelt.
Daar is natuurlijk niks mis mee. Maar je zult inmiddels hebben gelezen dat er vele soorten carbon bestaan. En dat het wat uitmaakt of die laag onder de deklaag zit of rond de kernlaag. Er is dus niet één bepaald carbon-gevoel.
Wacht even, een rubber die mijn fouten kan corrigeren... die ga ik gelijk kopen, dan kan ik tenminste aan de top gaan spelen 8-|

Ik lees controle altijd als gevoel Ardane... ik had pas dat Gionis frame waar ik jullie over vertelde... daar voelde ik letterlijk elk balletje door het rubber heen in het frame... dus dan kan je makkelijk een balletje rustig over het net leggen bv omdat je voelt wat je doet. Maar dat is mijn interpretatie en ik kom er steeds meer achter dat het leuk is al die beschrijvingen en reviews... maar dat je er toch echt zelf een gevoel bij moet krijgen.

Zo blijft mijn oude Yinhe Y-13 ook een frame met veel gevoel (maar minder dan die Gionis) en toch makkelijk snelheid mee op te bouwen en naar mijn idee een grote sweetspot. Ik heb nu overigens op 1 van mijn nieuwe frames ( die Stiga Legend) beplakt met een ander FH rubber en ik heb een bingo... een heerlijk spelend frame met veel gevoel. Vergelijkbaar met de Yinhe, maar nog iets meer gevoel.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Soft vind ik eigenlijk 42 graden en alles daaronder. Ik heb op de FH met Rasanter R42 gespeeld.
Op zich een fijn rubber, maar wel aardig wat looping. Misschien wel iets teveel rotatie (waar de R voor staat).
Destijds waren toen die rubbers (de Rasanterserie) op de markt kwamen een aardige hype in tafeltennisland, nu is dat volgens mij alweer voorbij.

Ook heb ik met de Tibhar Quantium X Pro gespeeld. Reden was eigenlijk omdat het een blauw rubber was.
Dit zou een medium hard rubber zijn, maar ik vond hem persoonlijk dus al te hard want verloor aardig de controle. Miste de effecten in de spin en merkte wel op dat dit een vrij snel rubber voor mij is.

Dus ik blijf eigenlijk op de FH bij een soft rubber. Bovendien vind ik het leuker om de tegenstander meer met effect te verrassen ipv snelheid.
Over dat laatste is het wellicht leuk om een nieuw topicover te openen (wat is leuker: effect of snelheid?).
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Plaats reactie