Ik ga hem er hier toch ingooien, want ik zie dat een groot aantal van jullie er geen problemen mee hebben en het zelf tellen vindt.
Wat vind je dus van tellen (leuk of niet leuk en waarom)? Tijdens de competitie, maar ook op toernooien of in het algemeen? Voelt tellen op een toernooi of in het algemeen bijv. anders dan tijdens de competitie? Voelt tellen met een elektronisch telbord of op een app (wordt soms al gebruikt) voor jou anders? Maakt dat het bijv. leuker. Help je eventueel de jeugd bij het tellen?
Tel je naast dat je de cijfers op het bord omslaat ook hardop (ook zonder dat een speler daarom vraagt, maar dus standaard uit jezelf)?
Zelf vind ik tellen met een gewoon bord niet leuk. Ik tel wel altijd hardop. Dat vind ik als speler overigens ook prettiger als de teller dat uit zichzelf al doet, maar specifiek om vragen doe ik eigenlijk nooit als de teller dat niet doet. Met een elektronische telbord (een club in mijn regio had dit al in de jaren 90 toen ik nog bij jeugd speelde, want een sponsor maakte ze voor hen) vond ik in de jeugd bij die club natuurlijk leuk. Nu is dat natuurlijk al lang niet meer bijzonder.
Tellen op toernooien probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Als het even kan spreek ik af met mijn speelgenoten in de poule dat we zelf tellen (dan uiteraard hardop om en om een set).
De jeugd heb ik wel altijd geholpen met tellen. Dat ik tellen niet leuk vind maakt het nog niet dat ik wil dat jeugd het verkeerd wordt aangeleerd.
Tellen
Re: Tellen
Dit is natuurlijk al vrij uitgebreid besproken, maar ik zal nog een gooi doen:
1) ik tel graag, liever meer dan weinig. Waarom: ik zie wedstrijd en de tegenstander iets beter, mocht ik er zelf nog tegen moeten, heb ik er voordeel aan. Ik zit lekkerder (goeie stoelen voor de tellers, anders op een houtenbankje).
2) Jeugd, als ik er bij ben, moet ik meestal kantinedienst draaien, wat inhoud dat ik niet kan gaan tellen. Maar ze doen het meestal zelf prima.
3) Op toernooien is meestal een afgesproken teller, dus die moet gewoon tellen. bv in de poule spelen a en b tegen elkaar en c is de teller etc.
4) Wij hebben eigenlijk altijd alleen maar gewone borden, dus die gebruiken we en dat is prima. We hadden pas 1 keer een electronisch bord bij de tegenstander en halverwege een wedstrijd stopte het bord ermee en moest er alsnog met een normaal bord geteld worden.
Het hardop tellen, doe ik soms, meestal niet. Persoonlijk vind ik het eerder vervelend dan wat toevoegen, maar soms waarderen de mensen het en dan doe ik het wel. Soms roep ik alleen bepaalde standen bij bv wat verwarring/onduidelijkheid onder de spelers (niet door mij, maar door hun gesteldheid op dat moment hahaha).
Maar goed, het gaat nu vooral over tellen... maar je bent natuurlijk scheids en daar gaat het vooral om ook vind ik: dus zeg je LET bij een net bal of een verstoring of bij foutieve opslag (misschien officieel een waarschuwing?)... hoe daarmee om te gaan, ligt aan alles... ik probeer het goed te doen, maar ik zie niet alles in mijn eentje en ook ik ben een mens, dus ik kan er naast zitten. Persoonlijk ben ik een scheids die vaak wel iets meld als het mij opvalt dat het fout is en soms vraag aan de tegenstander of hij/zij er ook last van heeft (want dan wordt ik er nog kritischer op)....
Als voorbeeld: soms zie ik iemand niet goed opgooien en in mijn ogen voordeel halen bij de service. Ik zeg het dan, maar overleg daarna ook direct met de tegenstander (vooral als dit vaker gebeurd), de een vind het geen issue, de ander wel. Dat neem ik mee in mijn afweging. Kom ik zelf tegen die tegenstander, dan zeg ik het bij voorbaat tegen tegenstander en scheids dat hij/zij erop moet letten en als ze het toch doen, dan beoordeel ik voor mijzelf of ik er moeilijk over doe of niet.
Als scheids zeg ik het dus altijd minimaal 1 keer tegen de speler als een soort waarschuwing, maar kaarten doen we niet aan. Hooguit bal overnieuw spelen en bij opzettelijk meerdere fouten, punt naar de tegenstander.
1) ik tel graag, liever meer dan weinig. Waarom: ik zie wedstrijd en de tegenstander iets beter, mocht ik er zelf nog tegen moeten, heb ik er voordeel aan. Ik zit lekkerder (goeie stoelen voor de tellers, anders op een houtenbankje).
2) Jeugd, als ik er bij ben, moet ik meestal kantinedienst draaien, wat inhoud dat ik niet kan gaan tellen. Maar ze doen het meestal zelf prima.
3) Op toernooien is meestal een afgesproken teller, dus die moet gewoon tellen. bv in de poule spelen a en b tegen elkaar en c is de teller etc.
4) Wij hebben eigenlijk altijd alleen maar gewone borden, dus die gebruiken we en dat is prima. We hadden pas 1 keer een electronisch bord bij de tegenstander en halverwege een wedstrijd stopte het bord ermee en moest er alsnog met een normaal bord geteld worden.
Het hardop tellen, doe ik soms, meestal niet. Persoonlijk vind ik het eerder vervelend dan wat toevoegen, maar soms waarderen de mensen het en dan doe ik het wel. Soms roep ik alleen bepaalde standen bij bv wat verwarring/onduidelijkheid onder de spelers (niet door mij, maar door hun gesteldheid op dat moment hahaha).
Maar goed, het gaat nu vooral over tellen... maar je bent natuurlijk scheids en daar gaat het vooral om ook vind ik: dus zeg je LET bij een net bal of een verstoring of bij foutieve opslag (misschien officieel een waarschuwing?)... hoe daarmee om te gaan, ligt aan alles... ik probeer het goed te doen, maar ik zie niet alles in mijn eentje en ook ik ben een mens, dus ik kan er naast zitten. Persoonlijk ben ik een scheids die vaak wel iets meld als het mij opvalt dat het fout is en soms vraag aan de tegenstander of hij/zij er ook last van heeft (want dan wordt ik er nog kritischer op)....
Als voorbeeld: soms zie ik iemand niet goed opgooien en in mijn ogen voordeel halen bij de service. Ik zeg het dan, maar overleg daarna ook direct met de tegenstander (vooral als dit vaker gebeurd), de een vind het geen issue, de ander wel. Dat neem ik mee in mijn afweging. Kom ik zelf tegen die tegenstander, dan zeg ik het bij voorbaat tegen tegenstander en scheids dat hij/zij erop moet letten en als ze het toch doen, dan beoordeel ik voor mijzelf of ik er moeilijk over doe of niet.
Als scheids zeg ik het dus altijd minimaal 1 keer tegen de speler als een soort waarschuwing, maar kaarten doen we niet aan. Hooguit bal overnieuw spelen en bij opzettelijk meerdere fouten, punt naar de tegenstander.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Re: Tellen
Wat betreft tellen doe ik altijd erg graag. Tel dan ook hard op. Ik heb voor verschillende teams vast geteld in het verleden. Ben zelfs gevraagd of ik voor de NTTB als scheidsrechter wil gaan spelen. Maar daar heb ik voor bedankt. De meeste mensen vinden mij wek een redelijke goede scheidsrechter. Als scheidsrechter kan je sommige dingen niet goed waarnemen zoals een netbal. Soms voelen de spelers zelf dat aan.