Vorige week was ik weer eens aan het grasduinen om te zien of ik een licht aanvallend frame kon vinden voor een combinatie met een vlot sandwichrubber (Palio AK47Blue, max, rood) en een OX-lange nop (Yinhe 955 Moxa, zwart). En daar kwam ik dit frame tegen voor zo'n acht euro. In de beschrijving stonden wat waardes, namelijk:
- bladafmeting 156x150
- gewicht 67g +/- 5g
- vijf lagen hout en twee lagen carbon, direct aan de kern.
- dikte 6.7mm
Dat sprak me allemaal wel aan, dus dacht ik: kom, vooruit met de geit!
Zoals gebruikelijk bij de "Choice"-artikelen kwam het pakketje (met nog een paar andere spulletjes) na iets meer dan een week in de brievenbus, verpakt in de bekende vele plastic hoesjes en zakjes. De hoeveelheid plastic die die Chinezen de wereld rondsturen blijft me verbazen.
Het frame was onbeschadigd. Er vielen een paar dingen meteen op:
1. Het frame was keurig recht, met rechte, scherpe kanten.
2. De greep heeft een speelgoed-achtige oranje kleur
3. Dat handvat is heel dun! Sommigen vinden dat geweldig, anderen hebben ongetwijfeld liever iets dikkere greep.
4. De carbonlaag is zichtbaar, maar wel heel erg dun. Ik vraag me af of het niet gewoon een zwart laklaagje is.
Dan de weegschaal en de lineaal erbij gepakt.
In tegenstelling tot de specificaties in de beschrijving bleken de maten 156x148 te zijn. En het gewicht...81 gram!
Dat laatste vond ik wel vervelend, want ik had me op een licht houtje verheugd. Daarom maar een commentaar bij het artikel op AliExpress geschreven.
Wie schetst mijn verbazing? Twee dagen later blijken de specificaties in de artikelbeschrijving gewijzigd. Nu staat er als gewicht "85 gram +/- 5 gram". Kennelijk is er iemand meteen mee aan de slag gegaan.
Maar goed, ik had dat houtje nu eenmaal en wilde er toch wel even mee spelen. Dus ik deed het volgende:
1. Bladschouders vlak naast het handvat rondschuren
2. Hele houtje inspuiten met sneldrogende transparante lak
3. Na het drogen heel fijn schuren
4. AK47 en 955 Moxa monteren
5. Wat vilten kant-tape en een stukje grip-tape aanbrengen
6. Het resultaat wegen: 134 gram.
Mij zijn dat eigenlijk ongeveer 8 gram te veel, maar anderen zullen dat vederlicht vinden.
Anyway, balletje gepakt en thuis eerst maar eens wat gestuiterd, dan op de keukentafel een paar services geslagen.
En wat denk je? Dat voelde helemaal niet zo verkeerd aan!
Goed, het opschrift "OFF++" is enorm overdreven, maar met deze combi speel je toch wel op Allround+ of Off- tempo. Een doorsnee clubspeler in de afdelingsklassen zou er wel mee uit de voeten moeten kunnen.
Dat werd ook wel gisteren tijdens de training bevestigd. Nadat ik er een uurtje mee had gespeeld gaf ik het ding aan een van mijn trainingsmaten, die er ook een half uurtje mee ging spelen. En we kwamen wel tot dezelfde conclusies:
a. Als je van een smal handvat houdt, is dit ideaal. Moet het dikker zijn, dan kun je dat met tape en wat opvulmateriaal oplossen.
b. Het frame vormt een goede combinatie met een vlot elastisch rubber, maar ook met een noppenrubber. De bovenste houtlaag is niet erg hard; het houtje zelf is voor een carbonframe niet eens erg stijf. De twijfel of er wel echt carbon in zit blijft bestaan, al doet het geluid van de bal op het hout wel vermoeden dat er ergens een beetje carbon is verstopt.
c. Speciale bovengemiddelde eigenschappen hebben we niet kunnen ontdekken, maar ook geen storende negatieve dingen. Zo is de sweetspot voldoende groot, krijg je geen storende trillingen door en voel je tijdens het spelen wel voldoende feedback van het frame.
Kortom, voor acht euro heb je met dit frame iets waarmee je probleemloos allround kunt spelen. Het smalle handvat maakt het ook voor jeugdspelers zeer geschikt. Verwacht echter geen wonderen van dit frame, en ook geen prachtig geconstrueerde edele afwerking. De kreten "Pro" en "Max" in de opdruk van het blad mag je gerust als grootspraak zien.