Voorjaar 2025

Hier vind je informatie over de competitie
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Re: Voorjaar 2025

Bericht door Wizzy82 »

Of ik tegen 2 kanten noppen wil spelen bepaal ik altijd nog zelf.

Een volgende keer in de competitie geef ik de wedstrijd gewoon af.
Dan heeft de speler in iedergeval geen plezier kunnen beleven aan de wedstrijd en kan ik mij richten op de andere 2 wedstrijden.

MIJN plezier gaat boven het plezier van een 2 kanten noppen speler. Als ik geen plezier beleef aan de wedstrijd (of ik nu win of verlies doet niet ter zake) dan kan de wedstrijd maar zo snel mogelijk voorbij zijn vind ik. Of ik de ander dan zo ook geen plezier bezorg maakt mij niet uit.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
mrfrankes
Silver Member
Silver Member

Bericht door mrfrankes »

Wizzy82 schreef: 17 mar 2025, 11:51 Of ik tegen 2 kanten noppen wil spelen bepaal ik altijd nog zelf.

Dan heeft de speler in iedergeval geen plezier kunnen beleven aan de wedstrijd en kan ik mij richten op de andere 2 wedstrijden.

MIJN plezier gaat boven het plezier van een 2 kanten noppen speler. Als ik geen plezier beleef aan de wedstrijd (of ik nu win of verlies doet niet ter zake) dan kan de wedstrijd maar zo snel mogelijk voorbij zijn vind ik. Of ik de ander dan zo ook geen plezier bezorg maakt mij niet uit.
Kan je net zo goed helemaal stoppen met tafeltennis Wizzy. Misschien maar beter ook voor je!
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 17 mar 2025, 11:51 Of ik tegen 2 kanten noppen wil spelen bepaal ik altijd nog zelf.

Moet je gewoon doen dan, of het verstandig is en of je jezelf daar geliefd mee maakt, ik denk van niet. Zowel niet bij je tegenstander als bij je eigen team... je geeft gewoon de wedstrijd op zonder terechte reden (geen blessure of ander leed)... maar gewoon omdat je van te voren zegt dat je er geen plezier aan beleefd... Ik heb ook wel eens spelers waar ik geen plezier tegen ervaar... maar dan opgeven en dus bij voorbaat je team ook in de steek laten...tja niet mijn ding.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Hetzelfde is als je te laag speelt en iedereen makkelijk van tafel slaat.
Heb je dan plezier in tafeltennis? Leuk je wint alles, maar je hebt nooit goede tegenstand.
Been there done that en ik vond het niet... Speelde toen om maar 2 teams in stand te kunnen houden (2x 3 persoons teams) en ging voor de gezelligheid maar vaak wist ik van tevoren al dat het makkelijk ging worden. Soms verloor ik er dan toch eentje omdat ik teveel aan het uitproberen was of er qua concentratie niet bij was want de motivatie is er gewoon niet tegen zwakke tegenstanders om scherp te spelen en vol voor ieder punt te gaan.

Backup:
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Het is niet aan jou om te bepalen hoe of waarmee een tegenstander speelt. En je moet ook gewoon spelen: "Spelers moeten hun uiterste best doen om een wedstrijd te winnen en dienen zich niet terug te trekken, behalve in geval van ziekte of blessure." (Spelregels, 3.5.3.1.1 ).

Je doet mee aan een competitie, of niet. Niet aan alleen dat stukje ervan waar jij lol aan hebt.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Waar haal je die spelregel vandaan? Staat dat serieus bij de NTTB competitie?

Dus stel je speelt veels te laag, dan zou je als ik die regel goed interpreteer ook tijdens een competitiewedstrijd niets mogen uitproberen omdat je je 'uiterste best' moet doen volgens die regel. Dat laat geen ruimte over om dingen uit te proberen als je toch makkelijk wint.
Dat zou dus betekenen dat je als je veel te laag speelt je iedereen maar dik met 11-0 etc eraf dient te slaan.
Dan heeft je tegenstander ook geen plezier aan die wedstrijd.
Ik heb destijds vaak een reactie gekregen zoals: "Waarom speel je hier en goed dat je je ingehouden hebt zodat ik toch nog een leuke wedstrijd heb gehad ook al heb ik van je verloren".

Als ik de regels dus had gehanteerd dan zou zo'n zwakke persoon kanonnenvoer zijn en totaal geen plezier beleven aan een veel sterke speler in de competitie.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 17 mar 2025, 12:17 Waar haal je die spelregel vandaan? Staat dat serieus bij de NTTB competitie?

Dus stel je speelt veels te laag, dan zou je als ik die regel goed interpreteer ook tijdens een competitiewedstrijd niets mogen uitproberen omdat je je 'uiterste best' moet doen volgens die regel. Dat laat geen ruimte over om dingen uit te proberen als je toch makkelijk wint.
Dat zou dus betekenen dat je als je veel te laag speelt je iedereen maar dik met 11-0 etc eraf dient te slaan.
Dan heeft je tegenstander ook geen plezier aan die wedstrijd.
Ik heb destijds vaak een reactie gekregen zoals: "Waarom speel je hier en goed dat je je ingehouden hebt zodat ik toch nog een leuke wedstrijd heb gehad ook al heb ik van je verloren".

Als ik de regels dus had gehanteerd dan zou zo'n zwakke persoon kanonnenvoer zijn en totaal geen plezier beleven aan een veel sterke speler in de competitie.
Iets uitproberen mag je altijd, als jij denkt dat je daar meer uit haalt. Dat je je uiterste best moet doen vind ik persoonlijk sowieso, of dit nu wel of niet in de regels staat. Ik heb alleen wel eens tijdens een training als je tegen een recreant speelt (dat gebeurd wel eens bij ons), dat je dan niet je uiterste best doet, omdat het anders niet leuk is voor de ander.

Maar tijdens competitie moet je je uiterste best doen, al is het maar dat de ander er ook van kan leren. Die leert niks als je je inhoud. Ik ben het wel met je eens dat als je altijd met 11-0 wint, er geen uitdaging is en je inderdaad eigenlijk niet thuis hoort in zo'n klasse. En inderdaad voor beide partijen niet leuk. Maar als je dat weet moet je denk ik van te voren proberen dit te voorkomen.
Helaas is dit niet altijd mogelijk, dat snap ik ook.

Zelf heb ik om die reden ook eens bij de start van een nieuw seizoen gezegd als ik nu weer die klasse moet spelen, stop ik ermee, want ik haalde inderdaad geen lol er meer uit en hoefde en kon zelf mijn uiterste niet doen zo weinig tegenstand kreeg ik destijds.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 17 mar 2025, 12:17 Dus stel je speelt veels te laag, dan zou je als ik die regel goed interpreteer ook tijdens een competitiewedstrijd niets mogen uitproberen omdat je je 'uiterste best' moet doen volgens die regel. Dat laat geen ruimte over om dingen uit te proberen als je toch makkelijk wint.
Welnee. Je roept maar weer wat.
De regel zegt dat je je best moet doen "om te winnen". Niet: "om met zo groot mogelijk verschil te winnen"!
De achtergrond is dat je niet expres mag verliezen of de wedstrijd zomaar mag afgeven. De bedoeling is om op die manier te voorkomen dat iemand de boel belachelijk maakt, zich laat omkopen of een poging tot competitievervalsing uitvoert.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 17 mar 2025, 12:31
Wizzy82 schreef: 17 mar 2025, 12:17 Dus stel je speelt veels te laag, dan zou je als ik die regel goed interpreteer ook tijdens een competitiewedstrijd niets mogen uitproberen omdat je je 'uiterste best' moet doen volgens die regel. Dat laat geen ruimte over om dingen uit te proberen als je toch makkelijk wint.
Welnee. Je roept maar weer wat.
De regel zegt dat je je best moet doen "om te winnen". Niet: "om met zo groot mogelijk verschil te winnen"!
De achtergrond is dat je niet expres mag verliezen of de wedstrijd zomaar mag afgeven. De bedoeling is om op die manier te voorkomen dat iemand de boel belachelijk maakt, zich laat omkopen of een poging tot competitievervalsing uitvoert.
Juist. Persoonlijk zou ik me overigens behoorlijk beledigd voelen en geen plezier meer aan de wedstrijd hebben, op het moment dat ik daadwerkelijk merk dat mijn tegenstander zich inhoud en zelfs dan nog wint. Daarintegen, als mijn tegenstander gewoon 10* beter is, geen enkel probleem, heb ik toch genoten en waarschijnlijk wat geleerd.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

@ TwoFace, Dat heb ik wel eens gedaan. Toch het gevoel aan je tegenstander geven dat die lekker kan spelen. Dus wat makkelijke balletjes geven.
Wat minder met effect serveren. Komt de tegenstander in de buurt, dan speelde ik weer een service waarvan ik wist dat de tegenstander deze niet terug zou hebben. Leuk is anders, maar zo winst ik dat ik in iedergeval wel zou winnen en bijv. het verschil meestal zo'n 4 punten bedraagt waardoor ik zeker wist dat tegenstander niet snel kon winnen zeg maar. Met dat gat had ik namelijk altijd mijn lastige service nog achter de hand mocht de zwakke tegenstander toch nog terugkomen.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 17 mar 2025, 13:12 @ TwoFace, Dat heb ik wel eens gedaan. Toch het gevoel aan je tegenstander geven dat die lekker kan spelen. Dus wat makkelijke balletjes geven.
Wat minder met effect serveren. Komt de tegenstander in de buurt, dan speelde ik weer een service waarvan ik wist dat de tegenstander deze niet terug zou hebben. Leuk is anders, maar zo winst ik dat ik in iedergeval wel zou winnen en bijv. het verschil meestal zo'n 4 punten bedraagt waardoor ik zeker wist dat tegenstander niet snel kon winnen zeg maar. Met dat gat had ik namelijk altijd mijn lastige service nog achter de hand mocht de zwakke tegenstander toch nog terugkomen.
Niet perse je moeilijkste service gebruiken snap ik in dat geval nog wel... en ja ik heb ook wel eens een puntje of wat gegund aan de tegenstander (omdat ik het anders zielig vond (een jong persoon bv die in tranen schiet))... dus kan ik nog wel in meegaan, tot op bepaalde hoogte. Ik zou namelijk nooit daarna zeggen dat ik me heb ingehouden, dat doet namelijk alle effort dan weer teniet. Dan heeft diegene alsnog een K-gevoel lijkt mij... Ik doe dit overigens nooit als iemands niveau minimaal aan dat van mij gewaagd is... zoals 2 weken geleden waar ik de eerste game met 11-0 won van iemand die toen rond de 150 rating meer heeft dan ik... en tevens met anti speelt.

Ik werd wel laks volgens mij door die 11-0, want daarna pakte ik geen game meer en mijn concentratie leek ver te zoeken.

ps. Ik haat tegen anti spelen... maar toch speel ik gewoon Wizzy... ik haal er weinig plezier uit (vooral sommige specifieke spelers met anti)... pas op een toernooi overigens iemand met aan 2 kanten noppen tegen me... ik tikte hem vrij makkelijk weg. Vond ik het een leuke wedstrijd. Nee, eenzijdig. Hij hield alleen maar tegen en ik viel om de paar slagen aan. Maar toch haal ik ook daar lessen uit en zodoende 'plezier'.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Ik vind tegen anti spelen niet erg. Speel er zelfs liever tegen dan iemand die lange noppen heeft. Korte noppen is sowieso geen probleem.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 17 mar 2025, 13:47 Ik vind tegen anti spelen niet erg. Speel er zelfs liever tegen dan iemand die lange noppen heeft. Korte noppen is sowieso geen probleem.
Terwijl het toch ongeveer hetzelfde gedrag vertoond qua spel... alleen zijn de anti spelers soms (niet altijd) nog wat aanvallender met de anti kant dan een noppen speler met de lange noppen kant. Korte noppen buitenspel gelaten, dat is meestal aanvallender.

ps als ik tegen LN speel en ik wel eens een domme fout maak, zeg ik altijd voor de grap tegen de tegenstander stomme k*tnoppen ook (met een glimlach uiteraard, aangezien ik zelf ook met LN speel).

Toch blijf ik het juist charme van de sport vinden dat er zoveel verschillende speelstijlen zijn, soms gekoppeld aan andere rubbers, echter dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk.
Ik denk bv dat ik wel redelijk het zelfde speel met alleen inverted rubbers op mijn frame, probeer dat wel eens en moet dan alleen iets beter nadenken over mijn bh t.o.v. normaal (omdat ik normaal met LN op BH speel is dat voor mij gewoon qua reactie), maar met beide rubbers kap ik vooral met mijn BH of Blocken, waarbij de rubbers natuurlijk wel iets anders reageren. Maar mijn spel wordt niet veel anders.

Ik merk alleen dat ik de balans van ox aan 1 zijde gewoon enorm gewend ben tijdens het spel en een combi met sponsen op beide kanten gewoon echt een zware combi vind.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

ardane schreef: 17 mar 2025, 10:41
GarField000 schreef: 17 mar 2025, 10:04 ...en met 2 kanten is nog makkelijker want die kunnen zelf helemaal geen effect geven dus je weet precies wat je moet doen.
Allemachtig.
Hebben jullie Ni Xia Lian wel eens zien spelen?
Penhold, twiddler. Aan één kant Victas VO>102, aan de andere kant P1V. Twee kanten noppen.
Ze is 61 jaar, vijfvoudig Olympiadeelneemster (voor het laatst vorig jaar nog!).

https://youtu.be/pxv9TkAjnQQ?si=DGJH04w7WwqWUxiW
"Geen effect"? "Makkelijker"?
Jongens, toch.

Verder: er bestaan elk jaar vele "noppenclinics". Trainingsweekends voor noppenspelers, maar ook speciale voor spelers zonder noppen, die willen leren hoe je tegen noppen en anti speelt. Voor beide partijen bestaan er volop technieken, die je kunt toepassen om je eigen sterke kanten te verbeteren. En noppenspelers weten, dat voor zulk materiaal allerlei technieken (nopspin, sidewiper, chopblock, pushblock) moeten worden getraind, waar de niet-noppenspeler nog nooit van heeft gehoord.

Menig speler die zich na tientallen jaren van pingpong spelen eens gaat verdiepen in materiaal komt in een andere wereld terecht. En velen zeggen dan "dat had ik twintig jaar geleden moeten weten!"

Serieus spel met noppen vergt harde training.
Spelen tegen zo'n noppenspeler eveneens! (...of je loopt er maar van weg)

- Ik neem weer wat popcorn -
Zout of zoete popcorn? :).

Je hebt op zich gelijk. Goede spelers kunnen heel veel met de noppen. Maar ik kreeg de indruk dat het om een speler ging met 2 x lange noppen die niks anders doet als de bal tegen houden en terug brengen.

Ni Xia Lian ... nee niet dus ik ga dat zeker kijken. Bedankt.

Ik ben 2 x bij zo'n noppenclinic geweest. 1x kwam Sebastian Sauer naar nederland, en 1 x ben ik naar duitsland geweest voor zo'n clinic. Erg leerzaam en super goed om inzicht te krijgen in de mogelijkheden.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

TwoFace schreef: 17 mar 2025, 12:29

Zelf heb ik om die reden ook eens bij de start van een nieuw seizoen gezegd als ik nu weer die klasse moet spelen, stop ik ermee, want ik haalde inderdaad geen lol er meer uit en hoefde en kon zelf mijn uiterste niet doen zo weinig tegenstand kreeg ik destijds.
Dat heb ik nu ook, als ik speel heb ik echt geen moeite met een wedstrijd, 1 keer heb ik geloof ik met 3-1 gewonnen maar toen zat ik echt niet in mijn concentratie. Omdat diegene waar ik tegen moest na elke punt opmerkingen zat te maken...
Zoals als ik 7-0 voorstond zegt hij 'lekker voor je'. Dat vind ik echt onsportief, daar kan ik gewoon niet tegen...

Maar gelukkig kunnen we zowiezo door naar de 5de klasse, ook als we geen kampioen worden.
Maar waarschijnlijk worden we kampioen.

Soms heb ik ook kinderen die ik ook gewoon een puntje gun, anders lopen ze soms huilend weg...
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Wizzy82 schreef: 17 mar 2025, 12:17 Waar haal je die spelregel vandaan? Staat dat serieus bij de NTTB competitie?
Ja. NTTB, spelregels. https://www.nttb.nl/wp-content/uploads/ ... 3-10-1.pdf; genoemd genummerd item.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Bedankt yoass

Backup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Gisteren was de 7e duo wedstrijd. Na de teleurstellende 5-0 nederlaag van vorige week moesten we nu wat punten halen.
De tegenstander van vorige week heeft met 4-1 gewonnen dus die staat ruim bovenaan en kampioenskandidaat. Ze speelden nu wel met de 1500+ rating speler voor de 3e x.

Beide spelers zitten rond de 1150. Ik mocht weer starten. Zonder noemenswaardige problemen 3-1 gewonnen. De eerste verloren met 11-13. Moest even wennen en erin komen. De 2e gewonnen met 11-3 en de andere 2 sets kwam ik weer ver voor en ging ik dingen proberen (die niet werken) maar won ze wel. We hadden wel de rally van het jaar. Echt een hele lang rally waarbij we beide echt mooie ballen sloegen en mooie aanvallen terug op tafel kregen. Echt een super rally. De tegenstander won het punt maar wat een punt. Hij kwam al high fivend op me af ... echt een hele mooie rally.

Toen mijn teamgenoot die ondertussen bijna onder de 1000 rating is gezakt. Op wilskracht een hele spannende partij gehad en hij wist in 5 te winnen. Daarna mocht hij gelijk door naar zijn 2e (officieel speelden we uit, maar 1 van de 2 heren gaat 3 weken naar japan en ze spelen alles met 2 dus er moest wat verplaats worden). Hier had hij iets meer grip op de partij. De tegenstander bleef hem maar op de backhand terug spelen zodat hij niet zou aanvallen, maar hij liep steeds om en de tegenstander wist niet waar hij dan naartoe zou slaan .... in 4 sets gewonnen. Super.

Daarna mocht ik tegen de speler waar ik vorige keer van verloor en 21 punten kwijt raakte :D. Nu was het minder spannend en heb ik weer 3 puntjes terug gepakt hahaha. 4-0 voor ons. Dat hadden we nodig.

Daarna de dubbel. We winnen de 1e sets dik. Daarna gaat de tegenstander alles naar onze backhand spelen wat dus de zwakke kant is van mijn teamgenoot, maar ook dusdanig dat we elkaar soms in de weg liepen. Goede tactiek van de tegenstander. Het werd 2-2 .... Mooie spannende 5e set die we met 12-10 winnen. 5-0 voor ons.

We hadden die punten wel echt nodig.
1e heeft nu 23 punten. 2 en 3 hebben 18 punten en wij 17. Nummer 5 en 6 moeten nog tegen elkaar maar hebben 13 en 11 punten.

Wij moeten nog tegen de 2 onderste teams. Daar moeten we toch genoeg punten kunnen pakken om veilig in de middenmoot terecht te komen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Klinkt als een leuke sportieve avond Marc :-)
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Was zeker een mooie avond. 5-0 is wel wat vertekend want had ook 3-2 voor hun kunnen zijn. Maar we hadden de punten nodig :).
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Plaats reactie