Nieuw batje.
Re: Nieuw batje.
Dus een iets sneller frame.
En ongeveer 1.9mm rubber.
Ik ben meer van de korte blokken/hakken.
Op FH wil ik echt meer speed, daar ben ik meer van het aanvallen.
MVG Aw
En ongeveer 1.9mm rubber.
Ik ben meer van de korte blokken/hakken.
MVG Aw
Backhand zou ik dan niet dikker gaan dan 1,5 met een zachte spons, bv de spinlord marder
Forehand kan je wel rond de 2 mm en een sneller rubber. Spinlord Irbis is daarvoor ook echt een goede keuze met goed tensor effect
Forehand kan je wel rond de 2 mm en een sneller rubber. Spinlord Irbis is daarvoor ook echt een goede keuze met goed tensor effect
-
ardane
- Silver Member

Ongeveer zo?Aw123456 schreef: 06 nov 2024, 15:58 Ik ben meer van de korte blokken/hakken.
https://www.youtube.com/watch?v=rIzBqgPmLiQ
Ik kende de speler in kwestie nog niet, maar leuk spel laat hij zien, zo zie je dat met goed blokken veel kan bereiken, natuurlijk heeft hij ook wel een goede aanvallende slag nog (BH niet heel erg), leuk om te zien.ardane schreef: 08 nov 2024, 09:16Ongeveer zo?Aw123456 schreef: 06 nov 2024, 15:58 Ik ben meer van de korte blokken/hakken.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
@ Onno, onder de 1,5 mm zou ik echt niet aan beginnen. Je hebt denk ik een enorm specifieke speelstijl, maar al je snelheid is dan weg. Dan ben je enorm verdedigend bezig.
Met de juiste rubbers kun je met bijv. een 1,9 mm rubber ook veel (voldoende) spin produceren. Kies daarvoor bijv. Andro. Ik merk dat dit merk voor mijn slag persoonlijk de meeste spin genereert op de BH (zie mijn onderschrift voor het specifieke rubber). Het liefst had ik de Andro rasanter powersponge gehad, maar op onverklaarbare reden hebben ze die helaas uit het assortiment gehaald. Dit was zo'n lekker rubber! Ik vond die beter dan de Andro Rasanter R42 (R staat voor rotation en dus spin), maar de R42 had zo'n curve dat het vond ik niet fijn spelen was. Op de FH is het trouwens wel een aardig rubber, maar goed met mijn FH ben ik altijd zoekende en experimenteer ik het meest mee.
Ivm je ontwikkeling ga altijd voor rubbers van 1,8 mm t/m 2,0 mm. Zeker niet voor 1,5 mm of lager gaan. Dat is zo specifiek en gaat je ontwikkeling niet ten goede komen.
Met de juiste rubbers kun je met bijv. een 1,9 mm rubber ook veel (voldoende) spin produceren. Kies daarvoor bijv. Andro. Ik merk dat dit merk voor mijn slag persoonlijk de meeste spin genereert op de BH (zie mijn onderschrift voor het specifieke rubber). Het liefst had ik de Andro rasanter powersponge gehad, maar op onverklaarbare reden hebben ze die helaas uit het assortiment gehaald. Dit was zo'n lekker rubber! Ik vond die beter dan de Andro Rasanter R42 (R staat voor rotation en dus spin), maar de R42 had zo'n curve dat het vond ik niet fijn spelen was. Op de FH is het trouwens wel een aardig rubber, maar goed met mijn FH ben ik altijd zoekende en experimenteer ik het meest mee.
Ivm je ontwikkeling ga altijd voor rubbers van 1,8 mm t/m 2,0 mm. Zeker niet voor 1,5 mm of lager gaan. Dat is zo specifiek en gaat je ontwikkeling niet ten goede komen.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
juist niet, 1,5 en zachte spons icm een off frame geeft veel voordelen. Wat de vraagsteller aangeeft: passief kan je heel goed kort blokken en "hakken". Maar actief kan ik ook veel snelheid en spin genereren. Ik heb het aan beide kanten (spinlord marder 1,5 mm) op een Victas Matsushita off frame. En ik speel echt niet passief of verdedigend, juist heel gevarieerd en aanvallend met veel spin (ik maak veel meters
) zowel kort bij de tafel als tweede lijn, vanwaaruit ik ook aanval).
Ik zie het dan ook niet als een verdedigende combi; ik denk dat dit voor veel meer spelers een betere oplossing is dan dure rubbers die je ook nog vaker moet vervangen. Investeer dan liever in een goed frame.
Voor de tensor rubbers klopt je redenering: dan heeft het inderdaad geen zin om een dunnere spons te kiezen; dus als topic starter een tensor rubber kiest, dan zou ik ook voor 2,0 mm gaan
Ik zie het dan ook niet als een verdedigende combi; ik denk dat dit voor veel meer spelers een betere oplossing is dan dure rubbers die je ook nog vaker moet vervangen. Investeer dan liever in een goed frame.
Voor de tensor rubbers klopt je redenering: dan heeft het inderdaad geen zin om een dunnere spons te kiezen; dus als topic starter een tensor rubber kiest, dan zou ik ook voor 2,0 mm gaan
Onno,
getriggerd door je opmerking... investeer liever in een goed frame.... wat is de definitie volgens jou van een goed frame?
Als ik namelijk kijk naar mijn allereerste frame, die was supergoedkoop, maar werd zowel door mij als veel ervarener spelers als een zeer fijn en goed frame beschouwd. Ik heb later veel andere frames geprobeerd, van goedkoop tot duur.... maar er springt voor mij nog geen enkel frame echt uit. Het frame wat ik nu heb, lijkt in elk geval goed bij me te passen.
getriggerd door je opmerking... investeer liever in een goed frame.... wat is de definitie volgens jou van een goed frame?
Als ik namelijk kijk naar mijn allereerste frame, die was supergoedkoop, maar werd zowel door mij als veel ervarener spelers als een zeer fijn en goed frame beschouwd. Ik heb later veel andere frames geprobeerd, van goedkoop tot duur.... maar er springt voor mij nog geen enkel frame echt uit. Het frame wat ik nu heb, lijkt in elk geval goed bij me te passen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Inderdaad goede vraag van TwoFace... Wat is een goed frame?
Is dat altijd een frame wat Off en bijv. boven de 150 euro kost (ik noem maar een prijs)?
Je ziet mijn frames in mijn handtekening. Dit zijn beide vrij allround frames en gebaseerd op controle. De ene is ietsjes sneller.
Volgens mij allebei ruim onder de 75 euro gekocht.
Stel ik zou een Off-frame willen, dan ben ik dus bang dat ik in ga leveren op controle (en mogelijk ook spin).
Dat zou ik niet willen dus wat zou je dan doen als je toch perse een Off (duur) frame zou kopen wat mijn spel beter en waardoor wellicht sneller (wat dat komt ik nog wel eens tekort merk ik) gaat worden? Ik ben benieuwd naar je advies.
Is dat altijd een frame wat Off en bijv. boven de 150 euro kost (ik noem maar een prijs)?
Je ziet mijn frames in mijn handtekening. Dit zijn beide vrij allround frames en gebaseerd op controle. De ene is ietsjes sneller.
Volgens mij allebei ruim onder de 75 euro gekocht.
Stel ik zou een Off-frame willen, dan ben ik dus bang dat ik in ga leveren op controle (en mogelijk ook spin).
Dat zou ik niet willen dus wat zou je dan doen als je toch perse een Off (duur) frame zou kopen wat mijn spel beter en waardoor wellicht sneller (wat dat komt ik nog wel eens tekort merk ik) gaat worden? Ik ben benieuwd naar je advies.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
Backup:
Backup:
Tja, voor mij werkt dit goed en ik denk voor het spel van de vraagsteller ook (daarom reageerde ik ook, post eigenlijk nooit ietsTwoFace schreef: 08 nov 2024, 11:02 Onno,
Laatst gewijzigd door Onno op 08 nov 2024, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Als reactie op die youtube link: Ronald Rijsdorp speelt verdedigend met een butterfly Joo se Hyuk frame met op de backhand 1,5mm tackiness C2 en op de forehand tackiness C2 1,7mmardane schreef: 31 okt 2024, 12:59Daarvoor hoef je heus niet zo ver te kijken, hoor.Wizzy82 schreef: 31 okt 2024, 11:47 ...tenzij iemand echt nooit zal aanvallen met de backhand en net zoals een paar Koreaanse spelers de topspin ballen ver achter de tafel terug schuiven/hakken. Echter dit techniek is behoorlijk lastig.
https://www.youtube.com/watch?v=eAtcHICWMVU
Ach, we weten helemaal niet wat aw1tm6 met "verdedigen" bedoelt. Is dat lange verdediging (zoals in het filmpje, of zoals Filus en Gionis dat doen) of juist kort blokken en hakken aan de tafel (Batra, Shiwen)? In beide gevallen kom je zelden spelers zonder "materiaal" tegen.
Verder mag het "niet te duur" worden, maar kennelijk schrikt zhij niet van adviezen die in de buurt van de honderd euro komen. En oh, als beginnende speler moet er vooral "veel speed en spin" in zitten (en dus is controle kennelijk geen thema).
Ik ben langzaamaan helemaal los.![]()
Frame: Xiom Extreme S Novus.
Forehand: Andro Blowfish 1.8mm
backhand: Nittaku Fast Arc G1 1.8mm
Forehand: Andro Blowfish 1.8mm
backhand: Nittaku Fast Arc G1 1.8mm
Dat is dan ongeveer wel mijn combi, mijn frame (victas matsushita off) heb ik als vervanging van het joo se hyuk frame aangeschaft, en ik voel echt bijna geen verschil in speeleigenschappen. De spinlords marder komen in de buurt van de tackiness c/c2, in dezelfde dikte.pipplayer schreef: 08 nov 2024, 13:04Als reactie op die youtube link: Ronald Rijsdorp speelt verdedigend met een butterfly Joo se Hyuk frame met op de backhand 1,5mm tackiness C2 en op de forehand tackiness C2 1,7mmardane schreef: 31 okt 2024, 12:59Daarvoor hoef je heus niet zo ver te kijken, hoor.Wizzy82 schreef: 31 okt 2024, 11:47 ...tenzij iemand echt nooit zal aanvallen met de backhand en net zoals een paar Koreaanse spelers de topspin ballen ver achter de tafel terug schuiven/hakken. Echter dit techniek is behoorlijk lastig.
https://www.youtube.com/watch?v=eAtcHICWMVU
Ach, we weten helemaal niet wat aw1tm6 met "verdedigen" bedoelt. Is dat lange verdediging (zoals in het filmpje, of zoals Filus en Gionis dat doen) of juist kort blokken en hakken aan de tafel (Batra, Shiwen)? In beide gevallen kom je zelden spelers zonder "materiaal" tegen.
Verder mag het "niet te duur" worden, maar kennelijk schrikt zhij niet van adviezen die in de buurt van de honderd euro komen. En oh, als beginnende speler moet er vooral "veel speed en spin" in zitten (en dus is controle kennelijk geen thema).
Ik ben langzaamaan helemaal los.![]()
-
ardane
- Silver Member

Inmiddels weten we dat de OP, aw123456, geen lange verdediging bedoelt, maar eerder iets met "blokken en hakken" aan de tafel.
Vandaar dat ik een link met spel van Abbasi postte. Of je zou eerder moeten denken aan het nog kortere spel van Marika Batra of Sreeja Akula.
In dat geval: er is mij geen enkele professionele "blokkende en hakkende" speler bekend, die dat doet zonder materiaalrubber. Van Batra tot Ni Xia Lian, van Abbasi tot Mladenovic, het is allemaal Anti of LN wat de klok slaat. En overigens ook de lange verdediging. Filus, Gionis, Wang Yang....allemaal noppen, maar dan met spons.
Dat is de reden waarom ik eerst probeer uit te vinden wat OP onder "verdedigen" verstaat. Pas daarna wil ik wel proberen te gaan begrijpen waarom er desondanks plotsklaps zoveel adviezen voor reversed rubbers langskomen.
Vandaar dat ik een link met spel van Abbasi postte. Of je zou eerder moeten denken aan het nog kortere spel van Marika Batra of Sreeja Akula.
In dat geval: er is mij geen enkele professionele "blokkende en hakkende" speler bekend, die dat doet zonder materiaalrubber. Van Batra tot Ni Xia Lian, van Abbasi tot Mladenovic, het is allemaal Anti of LN wat de klok slaat. En overigens ook de lange verdediging. Filus, Gionis, Wang Yang....allemaal noppen, maar dan met spons.
Dat is de reden waarom ik eerst probeer uit te vinden wat OP onder "verdedigen" verstaat. Pas daarna wil ik wel proberen te gaan begrijpen waarom er desondanks plotsklaps zoveel adviezen voor reversed rubbers langskomen.
Hij geeft aan op backhand een rubber te willen met veel spin en gemiddelde speed. Dus dan sluit je de anti's en noppen toch al uit? Ik zou dat sowieso niet aan een beginnende speler aanraden...ardane schreef: 08 nov 2024, 13:18 Inmiddels weten we dat de OP, aw123456, geen lange verdediging bedoelt, maar eerder iets met "blokken en hakken" aan de tafel.
-
ardane
- Silver Member

Klopt. En ik sluit dan ook een rubber uit waarmee je door de spons heen slaat, omdat je daarmee ook minder spin genereert. Tenzij je alleen het bovenrubber gebruikt om tangentiaal te spelen. Dan doet de spons er nauwelijks toe. Dat lijkt echter voor aw123456 niet van toepassing.
Maar Onno..."veel spin" en tegelijkertijd "blokken en hakken", die termen staan toch lijnrecht tegenover elkaar?
De vraag is zo diffuus dat ik zou zeggen: vraag op de club aan vijf mensen of je hun batje mag testen en kies er dan eentje van die "prettig aanvoelt". Dan ben je voorlopig klaar.
Maar Onno..."veel spin" en tegelijkertijd "blokken en hakken", die termen staan toch lijnrecht tegenover elkaar?
De vraag is zo diffuus dat ik zou zeggen: vraag op de club aan vijf mensen of je hun batje mag testen en kies er dan eentje van die "prettig aanvoelt". Dan ben je voorlopig klaar.
Ja inderdaad zo ongeveer, alleen iets minder goed.ardane schreef: 08 nov 2024, 09:16Ongeveer zo?Aw123456 schreef: 06 nov 2024, 15:58 Ik ben meer van de korte blokken/hakken.
Op mijn BH ben ik ook veel minder goed in het aanvallen.
-
ardane
- Silver Member

Dat mag ik aannemen, ja. Abbasi is prof en staat ongeveer rond plek 215 op de wereldranglijst.
Dus zo'n dikke honderd plekken beter dan de beste Nederlander.
Anyway, als je ongeveer zo speelt heb je niets aan "veel spin", omdat je daardoor ook veel meer bevattelijk bent voor spin van de tegenstander. Speel je met je backhand vooral hak- en pushblok, wellicht ook konter, dan ben je voor mijn gevoel beter af met iets spin-arms. Afhankelijk van de manier van aanvallen die je met je backhand nastreeft, kan dat alles worden tussen LN/OX (zoals Abbasi en Batra spelen) tot een KN met niet al te dikke spons.
Pas als je denkt ook tangentiaal te gaan spelen met je backhand (bv de "bananenflip") wordt een inversed rubber nodig. Doorgaans zijn zulke spelers degenen, die ertoe neigen dan veel te "twiddlen" en dus die backhand flip met het forehand rubber spelen. Voorbeelden van zulke spelers zijn Batra, Akula, Akerström, Filus.
Dus zo'n dikke honderd plekken beter dan de beste Nederlander.
Anyway, als je ongeveer zo speelt heb je niets aan "veel spin", omdat je daardoor ook veel meer bevattelijk bent voor spin van de tegenstander. Speel je met je backhand vooral hak- en pushblok, wellicht ook konter, dan ben je voor mijn gevoel beter af met iets spin-arms. Afhankelijk van de manier van aanvallen die je met je backhand nastreeft, kan dat alles worden tussen LN/OX (zoals Abbasi en Batra spelen) tot een KN met niet al te dikke spons.
Pas als je denkt ook tangentiaal te gaan spelen met je backhand (bv de "bananenflip") wordt een inversed rubber nodig. Doorgaans zijn zulke spelers degenen, die ertoe neigen dan veel te "twiddlen" en dus die backhand flip met het forehand rubber spelen. Voorbeelden van zulke spelers zijn Batra, Akula, Akerström, Filus.
nogmaals, volgens mij is deze speler niet op zoek naar noppen of anti (al staat deze vraag wel in de rubriek materiaal-rubbers...
). Als ik de wens lees: kunnen hakken met veel backspin en goed kunnen blokken, dan is de spinlord marder echt een hele goede optie, en dan niet dikker dan 1,5 mm). Ook kan een tibhar vari spin, tibhar super defense, tackiness c, dat is min of meer vergelijkbaar, alleen wat duurder.
En je kan, als je een offensief frame gebruikt, makkelijker iets hogere ballen overnemen, door de zachte spons ben je dan minder gevoelig voor spin, en met de toplaag kan je met deze rubbers heel goed spinnen.
Om goed te spinnen moet je wel leren de bal goed te raken ("dun", echt meenemen met je toplaag), met deze rubbers verplicht je jezelf een goede slag aan te leren, wat bij de tensor rubbers naar mijn mening niet nodig is, omdat de spons het werk voor je doet. Met een tensor rubber gaat het aanvankelijk even heel lekker, maar het risico is dat je "lui" wordt en niet verder komt. Ik zou beginnende (jeugd-)spelers daarom ook niet met deze rubbers laten starten. Pas als je de basistechniek echt goed beheerst.
Of -als je met tensor rubbers speelt- echt heel alert blijven op je techniek, en daar ook feedback op vragen van anders spelers. Ik zie ook steeds vaker mensen hun slagen filmen, dat kan ook helpen, om van afstand je eigen techniek goed te kunnen beoordelen.
En je kan, als je een offensief frame gebruikt, makkelijker iets hogere ballen overnemen, door de zachte spons ben je dan minder gevoelig voor spin, en met de toplaag kan je met deze rubbers heel goed spinnen.
Om goed te spinnen moet je wel leren de bal goed te raken ("dun", echt meenemen met je toplaag), met deze rubbers verplicht je jezelf een goede slag aan te leren, wat bij de tensor rubbers naar mijn mening niet nodig is, omdat de spons het werk voor je doet. Met een tensor rubber gaat het aanvankelijk even heel lekker, maar het risico is dat je "lui" wordt en niet verder komt. Ik zou beginnende (jeugd-)spelers daarom ook niet met deze rubbers laten starten. Pas als je de basistechniek echt goed beheerst.
Of -als je met tensor rubbers speelt- echt heel alert blijven op je techniek, en daar ook feedback op vragen van anders spelers. Ik zie ook steeds vaker mensen hun slagen filmen, dat kan ook helpen, om van afstand je eigen techniek goed te kunnen beoordelen.
Slagen filmen, dat vind ik wel een goede tip!
Ik wel de techniek goed beheersen dus geen tensor rubbers. En ik wel ik geen anti of noppen
Ik wel de techniek goed beheersen dus geen tensor rubbers. En ik wel ik geen anti of noppen