Spelen zonder kruisband

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Plaats reactie
Zeeuwsesmasher
Beginner
Beginner

Spelen zonder kruisband

Bericht door Zeeuwsesmasher »

Beste tafeltennisliefhebbers,

Tijdens een tafeltennis wedstrijdje heb ik mijn voorste kruisband gescheurd. Gezien mijn leeftijd zitten we twijfelen over een vkb reconstructie (37jr). Ik wil het laten opereren als ik er veel last van heb tijdens het sporten.
Zijn er op het forum mensen die zonder kruisband tennissen? En zo ja hoe gaat dat?
“Zak” je er wel eens doorheen? En zijn er bepaalde bewegingen die je niet meer kunt maken?

Ik hoor het graag.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Re: Spelen zonder kruisband

Bericht door TwoFace »

Heel toevallig kan ik je hier wel een en ander over vertellen. Ik speel namelijk al sinds ik begin zonder kruisbanden op mijn linkerknie. Ik kwam er slechts 1,5-2 jaar geleden achter dat ik zo'n 13-14 jaar geleden mijn kruisbanden heb gescheurd (destijds met dikke knie rondgelopen en dokter toen gaf aan een gekneusde knie en nooit verder mee op onderzoek gegaan).
Ik kreeg echter plots last van mijn rechterknie ook en kon nog geen 2 km fietsen of ik had al flinke pijn aan beide knieën, echter links was ik dit gewend geraakt. Er doorheen zakken deed ik ook regelmatig, maar ik zocht daar nooit iets achter.

Nu echter toch naar een fysio en het was vrij snel duidelijk dat het gescheurd was (ook een 2de fysio bevestigde dit direct). De bewegingen die met links gemaakt konden worden, waren onmogelijk met rechts te maken.

Bij mij was ook de keuze om operatie te doen of been spieren extra te gaan trainen (ik was heel veel kracht kwijt in mijn benen, beide in dit geval wat ik nooit zo goed begrepen heb). Aangezien operatie geen garantie is en herstel daarbij minimaal 9 maand zou zijn, heb ik gekozen voor spierversterken bij fysio. Daarbij zag ik gaandeweg verbeteringen en bleef oefeningen doen (ik zeg bleef, maar moet het eigenlijk nu ook nog doen).

Voor de tafeltennis beperkt het me niet, maar natuurlijk blijf je het wel voelen.

Een clubgenoot heeft al 3 keer 'nieuwe kruisbanden' gekregen (vandaar geen garantie, het kan zo weer misgaan).... Ik zou zeggen, kijk het voor jezelf aan, het heeft beide voor -en nadelen, maar ik neig naar niet opereren, tenzij het echt niet anders kan.
Spieren en balans trainen kan het probleem dus al voor 80-90% wegnemen (het er doorheen zakken gebeurd vooral spontaan als ik rechtop sta en gebeurd nu nog wel eens).

De pijn is bij mij sinds het versterken van de spieren grotendeels weg (soms nog wel wat pijn in de linkerknie). Maar die pijn kan je ook hebben na operatie....
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Re: Spelen zonder kruisband

Bericht door TwoFace »

Zeeuwsesmasher schreef: 19 jul 2024, 14:19 Beste tafeltennisliefhebbers,

Tijdens een tafeltennis wedstrijdje heb ik mijn voorste kruisband gescheurd. Gezien mijn leeftijd zitten we twijfelen over een vkb reconstructie (37jr). Ik wil het laten opereren als ik er veel last van heb tijdens het sporten.
Zijn er op het forum mensen die zonder kruisband tennissen? En zo ja hoe gaat dat?
“Zak” je er wel eens doorheen? En zijn er bepaalde bewegingen die je niet meer kunt maken?

Ik hoor het graag.
Ik was wel eens benieuwd... heb je je laten opereren of niet? Of ga je net als ik door met de wetenschap dat het gescheurd is en je dus soms ongemak ervaart, maar wel door kan gaan.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Plaats reactie