Voorjaar 2024
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Re: Voorjaar 2024
Beterschap 2face
Wij krijgen net een melding (en de wedstrijd secretaris een mail) dat de wedstrijd van afgelopen donderdag bij de DUO aangepast is.
Speler K. speelde voor mij de DUO omdat hij optijd weg moest en ik speelde regulier.
Nu blijkt in de invalverboden te staan dat speler K. alleen mag spelen als speller IKKE speelt.
Dit hadden we niet gezien. In protest dat de speler die nu voor mij speelde 175 minder rating heeft maakt niet uit. Dat we regulier en duo op dezelfde avond uit moesten spelen maakt niet uit. De speler K. is verwijderd uit het wedstrijdformulier dus alleen de 2 wedstrijden van de invaller tellen mee, maar die heeft verloren. Dus nu een 5-0 nederlaag. Van een gedeelde eerste plek gaan we nu naar de 4e plaats.
In het protest alles netjes uitgelegd maar volgens de letter van de regels mag speler K. alleen spelen als ik speel en wordt er verder niet naar de rest gekeken. Dus helaas pindakaas. Wel erg zuur, maar kan er niks aan veranderen.
Wij krijgen net een melding (en de wedstrijd secretaris een mail) dat de wedstrijd van afgelopen donderdag bij de DUO aangepast is.
Speler K. speelde voor mij de DUO omdat hij optijd weg moest en ik speelde regulier.
Nu blijkt in de invalverboden te staan dat speler K. alleen mag spelen als speller IKKE speelt.
Dit hadden we niet gezien. In protest dat de speler die nu voor mij speelde 175 minder rating heeft maakt niet uit. Dat we regulier en duo op dezelfde avond uit moesten spelen maakt niet uit. De speler K. is verwijderd uit het wedstrijdformulier dus alleen de 2 wedstrijden van de invaller tellen mee, maar die heeft verloren. Dus nu een 5-0 nederlaag. Van een gedeelde eerste plek gaan we nu naar de 4e plaats.
In het protest alles netjes uitgelegd maar volgens de letter van de regels mag speler K. alleen spelen als ik speel en wordt er verder niet naar de rest gekeken. Dus helaas pindakaas. Wel erg zuur, maar kan er niks aan veranderen.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Groetjes Marc
Setup:
Dank je welGarField000 schreef: 04 mar 2024, 17:24 Beterschap 2face
Wat een vervelend probleem, hoe ligt dan vast dat hij alleen mag invalleen als jij speelt? En waarom niet in combinatie met anderen?
Dit soort regeltjes (ook al zijn regels wel nodig), doen wel afbreuk aan het speelplezier. Toch totaal unfair dat jullie nu met 5-0 verliezen om die reden.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

Ho! Ho!TwoFace schreef: 05 mar 2024, 12:03 Toch totaal unfair dat jullie nu met 5-0 verliezen om die reden.
Niet meteen "unfair" beginnen te roepen als je de regel zelf en de reden daartoe niet kent. Misschien is het wel een heel logische regel die een of ander misbruik moet voorkomen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de letterlijke regeltekst. Er staat vast niet in "Speler K mag alleen invallen als GarField ook op de deelnemerslijst staat."
Maar wat dan wel?
Ik mag dat prima roepen, aangezien het mijn mening is, die staat los van eventuele regels hieromtrent. Ik vind het een flauw gebeuren. Maar zo heb ik wel vaker een mening over regels m.b.t. boetes etc bij de NTTB. En een persoonlijke mening mag ik hebben, jij hoeft het er echter weer niet mee eens te zijn, dat is namelijk jou mening.ardane schreef: 05 mar 2024, 12:18Ho! Ho!TwoFace schreef: 05 mar 2024, 12:03 Toch totaal unfair dat jullie nu met 5-0 verliezen om die reden.
Niet meteen "unfair" beginnen te roepen als je de regel zelf en de reden daartoe niet kent. Misschien is het wel een heel logische regel die een of ander misbruik moet voorkomen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de letterlijke regeltekst. Er staat vast niet in "Speler K mag alleen invallen als GarField ook op de deelnemerslijst staat."
Maar wat dan wel?
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
De tekst is WEL dat Speler K. alleen mag invallen als speler IK speelt.
Ik zal hem even opzoeken en dan plakken zonder bondsnummers of namen (alleen de mijne).
Speler, K.(nummer) mag alleen invallen in team 3 (2e duo) indien Krikke, M.(nummer) ook in dat team speelt.
De logica in deze heeft te maken met mijn rating.
Onze ratings:
Speler A. 1357 (regulier en duo)
Speler K. 1271 (regulier)
Speler T. 1245 (regulier en duo)
Speler F. 1243 (regulier en duo)
Speler M. 1195 ondertussen, (regulier en duo). Dat ben ik dus. Ik begon met 1125 toen de regels opgesteld zijn.
Speler K. staat dus niet op de lijst bij duo. Om het team niet TE veel te versterken mag speler K. dus niet zomaar invallen, ongeacht dat de anderen rond zijn rating staan. het was eerlijker geweest als ze hadden gezegd speler K. mag niet invallen als speler A. speelt.
Maar andersom zit ook wat in. 1270+1245 is sterker dan 1125+1245. Al blijft het toch wel raar omdat het dezelfde 'klasse' is.
Ze kunnen dus alleen niet kijken naar al die andere bijkomstigheden vinden ze.
De regel is dat ik moet spelen als speler K. invalt. Ik speelde niet, dus is het ongeldig.
Maar het is wat het is. Straks mogen we de 5e wedstrijd spelen. Dan maar punten pakken van de nummer 2
.
We zien aan het einde wel hoe 'duur' deze fout is geweest.
Ik zal hem even opzoeken en dan plakken zonder bondsnummers of namen (alleen de mijne).
Speler, K.(nummer) mag alleen invallen in team 3 (2e duo) indien Krikke, M.(nummer) ook in dat team speelt.
De logica in deze heeft te maken met mijn rating.
Onze ratings:
Speler A. 1357 (regulier en duo)
Speler K. 1271 (regulier)
Speler T. 1245 (regulier en duo)
Speler F. 1243 (regulier en duo)
Speler M. 1195 ondertussen, (regulier en duo). Dat ben ik dus. Ik begon met 1125 toen de regels opgesteld zijn.
Speler K. staat dus niet op de lijst bij duo. Om het team niet TE veel te versterken mag speler K. dus niet zomaar invallen, ongeacht dat de anderen rond zijn rating staan. het was eerlijker geweest als ze hadden gezegd speler K. mag niet invallen als speler A. speelt.
Maar andersom zit ook wat in. 1270+1245 is sterker dan 1125+1245. Al blijft het toch wel raar omdat het dezelfde 'klasse' is.
Ze kunnen dus alleen niet kijken naar al die andere bijkomstigheden vinden ze.
De regel is dat ik moet spelen als speler K. invalt. Ik speelde niet, dus is het ongeldig.
Maar het is wat het is. Straks mogen we de 5e wedstrijd spelen. Dan maar punten pakken van de nummer 2
We zien aan het einde wel hoe 'duur' deze fout is geweest.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
ardane
- Silver Member

Ah! Nu begrijp ik het. Een competitiebepaling, geen spelregel.
Bedankt voor de uitleg, Marc.
Bedankt voor de uitleg, Marc.
Dan heeft K waarschijnlijk 150 rating meer dan jou in het begin van het seizoen. Normale eerlijke regel.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
maar ik snap hem nog niet helemaal, mag een speler niet invallen in een ander team mits hij/zij 150+ meer rating heeft dan degene waar die voor invalt? (Als dat laatste al überhaupt te bepalen valt....?)... ook als het dezelfde klasses betreft?
Ik dacht altijd dat invallen vanuit dezelfde klasse en een klasse lager altijd wel mag?
Ik dacht altijd dat invallen vanuit dezelfde klasse en een klasse lager altijd wel mag?
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Invallen in dezelfde klasse mag, behalve als het rating verschil te groot is.
In dit geval gaat het zelfs over een 'andere' competitie .. DUO tov Regulier.
Maar stel ik speelde 4e klasse met mijn vaste clubje met rating 1200.
Als er dan een ander team zit in de 4e klasse en die zitten allemaal rond de 1000 mag ik hier alsnog niet invallen omdat mijn rating te hoog is.
Bij ons is de grens volgens mij 100 rating punten.
Ik zou dan bv niet in een team mogen invallen als die in dezelfde klasse zit. Maar als daar bv ook een speler in zit van 1200 rating kan de regel bv zijn dat ik alleen mag invallen als die speler niet speelt.
Dit zou volgens mij per afdeling nog kunnen verschillen. Ze willen wel naar 1 regel voor alles nu de afdelingen weg zijn, maar zover zijn ze nog niet.
In dit geval gaat het zelfs over een 'andere' competitie .. DUO tov Regulier.
Maar stel ik speelde 4e klasse met mijn vaste clubje met rating 1200.
Als er dan een ander team zit in de 4e klasse en die zitten allemaal rond de 1000 mag ik hier alsnog niet invallen omdat mijn rating te hoog is.
Bij ons is de grens volgens mij 100 rating punten.
Ik zou dan bv niet in een team mogen invallen als die in dezelfde klasse zit. Maar als daar bv ook een speler in zit van 1200 rating kan de regel bv zijn dat ik alleen mag invallen als die speler niet speelt.
Dit zou volgens mij per afdeling nog kunnen verschillen. Ze willen wel naar 1 regel voor alles nu de afdelingen weg zijn, maar zover zijn ze nog niet.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
ardane
- Silver Member

Had het probleem zich ook voorgedaan als Speler-K, net als de anderen, voor "regulier/duo" was ingeschreven?
Ik heb dit serieus nog niet eerder gehoord, dan moet je nogal rekening proberen te houden met de teamindelingen en dus elke keer met invallen er ok nog eens heel strikt naar kijken.
Heel vaak zit er in een team wel eentje die er wat bovenuit steekt qua rating, maar ook vaak eentje die juist veel lager is (of zoals wij nu hebben, iemand zonder rating, hoe gaan ze daarmee om dan? Dus stel:
Team 1
Speler 1 heeft 1250 rating
Speler 2 heeft 1140 rating
Speler 3 heeft 1078 rating
Speler 4 heeft 1052 rating
Speler 5 heeft 980 rating
Stel het andere team heeft iets soortgelijks (zie hieronder), dan mag dus van team 1 speler 1 alleen voor speler 1 invallen van team 2 en speler 1 van team 2 mag alleen invallen voor speler 1 en 2 van team 1?
Team 2
Speler 1 heeft 1258 rating
Speler 2 heeft 1099 rating
Speler 3 heeft 1090 rating
Speler 4 heeft 1042 rating
Speler 6 heeft nog geen rating
Dat zou best gek zijn... en lastig om dit mee te nemen steeds, want gaat dit bv op actuele rating? Of een peildatum? En hoe doe je dat dan bv met speler 6?
ps. in mijn voorbeeld spelen ze gewoon allemaal regulier 4de klasse bv.
Heel vaak zit er in een team wel eentje die er wat bovenuit steekt qua rating, maar ook vaak eentje die juist veel lager is (of zoals wij nu hebben, iemand zonder rating, hoe gaan ze daarmee om dan? Dus stel:
Team 1
Stel het andere team heeft iets soortgelijks (zie hieronder), dan mag dus van team 1 speler 1 alleen voor speler 1 invallen van team 2 en speler 1 van team 2 mag alleen invallen voor speler 1 en 2 van team 1?
Team 2
Dat zou best gek zijn... en lastig om dit mee te nemen steeds, want gaat dit bv op actuele rating? Of een peildatum? En hoe doe je dat dan bv met speler 6?
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
We konden hem niet in het duo team zetten omdat hier max 4 spelers opgesteld mochten worden.ardane schreef: 06 mar 2024, 15:28 Had het probleem zich ook voorgedaan als Speler-K, net als de anderen, voor "regulier/duo" was ingeschreven?
En hij wilde geen DUO spelen dus de keus was om hem eruit te laten.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Speler 6 krijg al na 1 wedstrijd een 'tijdelijke' rating. Dat is nog weer een uitzondering denk ik.TwoFace schreef: 06 mar 2024, 16:32 Ik heb dit serieus nog niet eerder gehoord, dan moet je nogal rekening proberen te houden met de teamindelingen en dus elke keer met invallen er ok nog eens heel strikt naar kijken.
Team 1
Team 2
Bij ons hebben ze vaak dat de hoge rating alleen mag invallen als een lagere rating speelt.
IK zit even door onze lijst heen te bladeren ...
Onze beste speler mag niet eens invallen in een team hoger wat 1e klasse speelt. Alleen als een hele slechte van dat team speelt.
En dat is dan zelfs een klasse hoger !!!!
Speler, A.(nummer) mag alleen invallen in team 3 (1e reg) indien Speler, V.(nummer) ook in dat team speelt.
Dus hij speelt zelf 2e klasse, maar mag niet zomaar invallen in de eerste klasse.
Ik kan je niet precies zeggen hoe ze dat in jou voorbeeld zouden doen. Mogelijk mogen beide spelers 1 niet invallen in het andere team.
Ze maken de regels voor het seizoen begint, en die pdf staat gewoon bij ons online op de website van de nttb. Dus als mijn rating stijgt naar 1250 en die van Speler K. zakt helemaal naar beneden tijdens het seizoen blijft het invalverbod gelden. En ja nu weet ik dus dat ik vooraf die pdf moet gaan opzoeken.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
Ik kende wel wat regels, maar deze regel heb ik gewoon nog niet eerder gehoord. Maar ik hoor bij jou ook iets wat ons gewoon echt niet zo is... namelijk een tijdelijke rating voor de speler die nog geen rating heeft. Die krijgt een speler bij ons pas aan het eind van het seizoen voor zover ik weet (of na een X aantal wedstrijden. Want wij hebben zo'n speler in het team nu (en niet de eerste keer dat ik iemand zonder rating in mijn team heb) en hij heeft nu een wedstrijd gespeeld maar nog steeds geen rating nu.
Ik vraag me dan ook af hoe het bij ons in de regio zit omtrent dit soort regels.
Ik vraag me dan ook af hoe het bij ons in de regio zit omtrent dit soort regels.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

Dat kan toch niet? De nieuwe rating van de tegenstanders is toch na elke wedstrijd afhankelijk van de wedstrijdresultaten èn de rating van die nieuwe speler?TwoFace schreef: 07 mar 2024, 11:32 [Rating]
Die krijgt een speler bij ons pas aan het eind van het seizoen voor zover ik weet (of na een X aantal wedstrijden.
Als de rating van die nieuwe speler pas aan het eind van het seizoen bepaald wordt, geldt dat ook voor de rating van al zijn tegenstanders (én van hun tegenstanders, én van.....).
Ik heb ook werkelijk geen idee hoe het kan, maar ik heb een en ander opgezocht net, van de site van de ELO-rating, daar staat dit o.a.:ardane schreef: 07 mar 2024, 12:07Dat kan toch niet? De nieuwe rating van de tegenstanders is toch na elke wedstrijd afhankelijk van de wedstrijdresultaten èn de rating van die nieuwe speler?TwoFace schreef: 07 mar 2024, 11:32 [Rating]
Die krijgt een speler bij ons pas aan het eind van het seizoen voor zover ik weet (of na een X aantal wedstrijden.
Als de rating van die nieuwe speler pas aan het eind van het seizoen bepaald wordt, geldt dat ook voor de rating van al zijn tegenstanders (én van hun tegenstanders, én van.....).
- Bij winst tegen een speler zonder rating worden geen punten toegekend. Als een speler met een rating verliest tegen een speler zonder rating worden 8 punten van de rating van de verliezer afgetrokken.
- Een speler komt in de ranglijst zodra hij ten minste één resultaat heeft tegen spelers die al een rating hebben. Hij krijgt dan eerst een TIJDELIJKE RATING. De tijdelijke rating is bij één gewonnen wedstrijd gelijk aan de rating van de geklasseerde speler. Bij twee of meer gewonnen wedstrijden is deze gelijk aan de gemiddelde rating van de twee beste spelers waarvan hij heeft gewonnen, berekend op basis van de op dat moment beschikbare resultaten.
- 4.3. De tijdelijke ratings worden herberekend bij elke nieuwe NTTB-ranglijst totdat een speler ten minste 5 winstpartijen in minimaal 10 wedstrijden (senioren) of respectievelijk 3 winstpartijen in minimaal 6 wedstrijden (jeugd) heeft behaald tegen spelers die al een rating hebben. Als een speler zonder rating 3 van minimaal 6 wedstrijden wint tegen spelers die ook geen rating hebben krijgt die speler een rating van 100 punten. Vanaf dat moment krijgt een speler een definitieve INITIËLE RATING.
- 4.4. Vanaf het moment dat initiële rating definitief wordt, is de initiële rating gelijk aan de gemiddelde rating van de twee beste spelers waarvan hij heeft gewonnen. In het algemeen zal het aantal punten lager zijn dan de rating van de beste speler waarvan hij heeft gewonnen.
- 4.5. Als een speler 4 jaar geen geregistreerde wedstrijden heeft, wordt een geheel nieuwe Initiële rating berekend.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

Tjonge!
Dat het Nederlandse ratingsysteem afwijkt van het Duitse, dat wist ik. Maar dat het zó verschillend is....
Bedankt voor het opzoeken van de regel. Heel verhelderend.
Dat het Nederlandse ratingsysteem afwijkt van het Duitse, dat wist ik. Maar dat het zó verschillend is....
Het is ook niet echt een heel erg helder systeem vind ik zelf. Ik heb zelf ook in die positie gezeten bij mijn eerste seizoen en wist dus heel lang niet wat mijn rating zou zijn (ik verloor met name in mijn eerste seizoen, haalde slechts 33%)... maar won wel wat meer in het begin van het seizoen en had toen wel een rating tegen het einde al, maar ik heb mensen in mijn team gehad die echt pas aan het einde van het seizoen een rating kregen... echter had ik toen nooit gelet op waarom dat dan pas kwam.ardane schreef: 07 mar 2024, 14:20 Tjonge!
Ik vemoed dat het nu ook zo gaat met die speler in ons team, omdat ik niet verwacht dat hij iets gaat winnen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Ik heb een keer een speler op de club gehad die 'nieuw' was. IN de 4e klasse begon. Daar de eerste avond 1 wedstrijd won en toen gelijk een tijdelijke rating had. Als je niks wint wordt het lastig bepalen
.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
Als je helemaal nieuw bent, zonder voorgrond in tafeltennis en dan in de 4de klasse een wedstrijd wint is dat best wel knap vind ik.GarField000 schreef: 07 mar 2024, 19:02 Ik heb een keer een speler op de club gehad die 'nieuw' was. IN de 4e klasse begon. Daar de eerste avond 1 wedstrijd won en toen gelijk een tijdelijke rating had. Als je niks wint wordt het lastig bepalen.
Of is 'nieuw' een indicatie dat hij/zij al vroeger gespeeld heeft? ;-)
Vanavond mogen we weer, wedstrijd nummer 5, dus tegen het enige team waar we nog niet tegen gespeeld hebben. Wel zag ik dat een speler in dat team zit die ik al vrij vaak op toernooien tegen ben gekomen in mijn klasse en ik zelfs regelmatig tegen hem in een halve-finale of finale heb gestaan... een goede speler (dat zie ik ook weer aan zijn percentage nu van 83% (hoger dan dat van mij momenteel (75%))... echter in het voordeel dat ik nog nooit van hem verloren heb. De andere spelers ken ik wel van naam, maar heb ik nog nooit tegen gespeeld, dus geen idee wat ik daarvan kan verwachten. Ik zie dat het team nu 4de staat met 21 punten, wij staan nu 2de met 24 punten... ik zie dat gister de nummer 1 en 3 tegen elkaar hebben gespeeld en nummer 1 heeft 8-2 gewonnen van hen... dus die staan nu 9 punten boven ons....
Vervelende is dat ik nog steeds last van mijn rug heb (ik speel wel, want geen andere opties) en een van onze andere spelers die vanavond zou moeten spelen was woensdagavond op de training wel aanwezig, maar heeft een blessure in zijn voet (onbekend wat, maar hij heeft in elk geval pijn met bewegen)... dus een krakkemikkige opstelling vanavond, maar we gaan ons best doen.
Het zou mooi zijn als we kunnen winnen en natuurlijk nog veel mooier als dat met dikke cijfers is, zodat we aansluiting kunnen houden op de nummer 1 positie. Gekke is wel weer dat ik zie dat dit team wat we vanavond op bezoek krijgen met 6-4 van de nummer 1 heeft gewonnen. Geef toe, de sterkste speler van nummer 1 was er die avond niet bij, maar toch niet misselijk.
Dus het zou zo maar kunnen dat we alsnog onderuit gaan tegen hen... zo ja, dan weet ik wel dat ik gewoon binnenkort op vakantie ga als we toch niet meer voor promotie kunnen meevechten.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13