Lijm?

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Re: Lijm?

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 24 jan 2024, 21:37
ardane schreef: 11 sep 2023, 09:24 Zet je dan het batje in de pers om in alle rust onder lichte druk uit te harden, dan zit je OX-rubber de volgende ochtend als een huis.
Allemachtig.
De firma Soulspin lijkt nu ook overtuigd van het nut van juist dit model: https://soulspin.de/produkt/tischtennis-belag-presse/
Die hebben ze vorige maand in de markt gezet.
Hebben ze dit van jou afgekeken?
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Ach, dat kan ik natuurlijk niet keihard beweren. Het is alleen opvallend dat ik als eerste (ter wereld!) deze zomer met een dergelijk principe - een "klembrug" waartussen de platen zich bevinden - een rubberpers aanbood en nu in december een kleine firma met een soortgelijk artikel komt.

Op zich geen punt. Er ligt geen patent op en bij de prijs van hun rubberpers is het ook geen concurrentie. Wie voor zoiets 100 euro over heeft koopt er toch niet eentje van mij, en wie bij een bescheiden budget zoiets graag wil hebben gaat niet naar Soulspin toe.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 25 jan 2024, 09:42 Ach, dat kan ik natuurlijk niet keihard beweren. Het is alleen opvallend dat ik als eerste (ter wereld!) deze zomer met een dergelijk principe - een "klembrug" waartussen de platen zich bevinden - een rubberpers aanbood en nu in december een kleine firma met een soortgelijk artikel komt.

Op zich geen punt. Er ligt geen patent op en bij de prijs van hun rubberpers is het ook geen concurrentie. Wie voor zoiets 100 euro over heeft koopt er toch niet eentje van mij, en wie bij een bescheiden budget zoiets graag wil hebben gaat niet naar Soulspin toe.
Daar heb je zeker een punt.

Ze zullen het vast ergens van jou opgepakt hebben dan.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

De afgelopen paar weken ben ik bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuw stuk gereedschap.

Nu is het zover: de Bsp24 is verkrijgbaar.
Het is een draaibaar snijtafeltje, dat tevens dienst doet als rubberpers. Een complete montageset - zelfs een prima mes wordt meegeleverd.
Dit tool is enerzijds bedoeld voor de veelplakker, die regelmatig rubbers wisselt of voor de club plakt. En anderzijds voor alle spelers die het tot nu toe niet aandurfden met een mes te snijden, ook al levert dat een veel mooier resultaat op. Met dit gereedschap snij je veel stabieler.

Te zien is het tool op mijn website (zie signatuur) en ook als demo van ruim 7 minuten op Youtube, speciaal voor jullie met Nederlandse ondertiteling.
https://youtu.be/Xk0su45sLb8

Vragen, ideeen, lof en kritiek hartelijk welkom.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Weer wat moois van gemaakt, als ik nog een puntje van kritiek zou kunnen geven, dan is het op de draaivoet, maak die ietsje groter, je zag in het begin dat het wankel is bij het starten met snijden... als je dat minder wankel kan maken is het product in mijn ogen nog een stukken beter.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Dankjewel voor je feedback!
Ja, als je helemaal aan de rand drukt (wat ik deed), dan kan de snijplank ietsje kiepen.
Ik ga een oplossing bedenken, al zal dat niet een grotere draaivoet worden, omdat dan de "persbrug" met de haken niet meer onder de onderplaat geschoven kan worden.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Omdat ik nou toch op Youtube bezig was, heb ik nog twee video's gemaakt (tekst is Duits, maar met Nederlandse ondertiteling).
Het gaat specifiek om het plakken van al eens gebruikte en dus toegesneden OX-rubbers!

Heb je dat zelf al vaker eens gedaan, dan weet je dat dat heel lastig kan zijn. Gebruik je tafeltennis(latex-)lijm of een folie, dan kun je bij het opplakken de positie niet meer corrigeren. Met andere woorden: je hebt maar één poging! Zit het rubber dan niet helemaal goed (en je wilt het juist op de millimeter precies geplakt hebben!), dan moet je alles er weer af halen, de lijm er af peuteren en opnieuw beginnen.
De lol is er dan al gauw af.

Daarom twee oplossingen:

De methode met plakstift: https://youtu.be/0LTd2dIETl8
De methode met latex (voor als je maar niet aan het idee van plakstift kunt wennen): https://youtu.be/wYAuUVBsfHs

Zoals altijd: commentaar, ideeen, lof en kritiek hartelijk welkom.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Vanwege de overweldigende hoeveelheid dolenthousiaste reacties op mijn vorige filmpjes [ *-) ] doe ik er nog een schepje bovenop.
Deze keer wilde ik eens experimenteren met het verwijderen van lijm van de rubbers.
Voor het experiment heb ik geprobeerd twee verschillende rubbers (met en zonder onderspons) van twee soorten lijm te bevrijden, en dat met twee methodes.
Bijzonder geinteresseerden vinden het verloop ervan hier: https://youtu.be/CCNUoj76fN8

Zoals altijd: commentaar, ideeen, lof en kritiek hartelijk welkom.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Mooie filmpjes, dit keer niet echt iets op aan te merken. Dan met het bakpapier, erg creatief, nooit aan zoiets gedacht.

Ook het verwijderen van de lijm, nooit aan zo'n borsteltje gedacht, dat werkt ook mooi zeg. Ik doe het altijd gewoon met mijn vingers wegwrijven, maar erg fijn is dat niet en makkelijk ook niet.
Je begint me wel steeds meer te overtuigen voor die plakstiften, maar vooral voor de ox rubbers.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 01 jun 2024, 19:58 Je begint me wel steeds meer te overtuigen voor die plakstiften, maar vooral voor de ox rubbers.
Tja, ik zou zeggen "Wat let je?"
Je kunt het zonder enig risico gewoon proberen. Een goede plakstift kost, pak beet, twee euro. Een echte rubberpers is dan wel handig en comfortabel, maar je kunt ook de benodigde lichte druk bij het drogen (gun dat batje echt 12 uur rust!) eerst eens met een stapeltje boeken of met twee plankjes en wat klemmen genereren.

Je hebt gezien hoe makkelijk je de lijm weer kunt afwassen als het je toch niet zou bevallen. Er bestaat geen enkel nadeel bij een test, zo buiten het tafeltennisseizoen. En in die testperiode profiteer je van de vele voordelen van het gebruik van zo'n stift.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 01 jun 2024, 20:37
TwoFace schreef: 01 jun 2024, 19:58 Je begint me wel steeds meer te overtuigen voor die plakstiften, maar vooral voor de ox rubbers.
Tja, ik zou zeggen "Wat let je?"
Je kunt het zonder enig risico gewoon proberen. Een goede plakstift kost, pak beet, twee euro. Een echte rubberpers is dan wel handig en comfortabel, maar je kunt ook de benodigde lichte druk bij het drogen (gun dat batje echt 12 uur rust!) eerst eens met een stapeltje boeken of met twee plankjes en wat klemmen genereren.

Je hebt gezien hoe makkelijk je de lijm weer kunt afwassen als het je toch niet zou bevallen. Er bestaat geen enkel nadeel bij een test, zo buiten het tafeltennisseizoen. En in die testperiode profiteer je van de vele voordelen van het gebruik van zo'n stift.
Ik ga het denk ik doen bij een volgende combi, ik heb alleen nu alles beplakt. Op eentje na, maar ik moet daar nog even een ander FH rubber voor regelen. Zo'n stift heb ik nog wel liggen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Nou de eerste keer met de 'prittstift' geplakt... het ligt nog te drogen in mijn 'pers' (een goed stevig boek met daarop het gewicht van 2,5 ltr vloeistof. Ik neem deze combi vanavond even mee om mee te testen (maar het is een toernooi, dus zal maar kort zijn dat ik met deze combi speel verwacht ik), het is namelijk mijn TwoFace combi waar ik nog erg aan moet wennen, maar waar ik hoop toekomstig beter mee te kunnen gaan spelen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 13 dec 2024, 09:24 Nou de eerste keer met de 'prittstift' geplakt...
Joepie! Een heel avontuur! :-)
het ligt nog te drogen in mijn 'pers' (een goed stevig boek met daarop het gewicht van 2,5 ltr vloeistof.
Tsk, tsk, tsk. Amateur! 8o|
Ik neem deze combi vanavond even mee om mee te testen
Ik verwacht niet dat er veel opzienbarends uit die test zal komen. Het spul is geplakt en van die lijm merk je niks.
Maar goed, mocht het niet bevallen: de lijm spoel je met water en een natte spons zó weer van je houtje en rubber af. Geheel zonder rest.
Veel plezier vanavond!
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

Bij een vriend heb ik ook een rubber geplakt met plakstift dat was van het officiële merk pritt, dat werkt voor hem ene meter, bijna 20 uur rust gegunt met bosatlas erop. Laat de volgende dag al los.

Nu heb ik het met pelikan plakstift gedaan precies hetzelfde gedaan, zit heel goed vast.
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

Bij mijzelf heb ik het ook met die pelikan plakstift gedaan. Werkt ook heel goed.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Sommige merken werken inderdaad beter dan andere. Maar het is ook van belang dat de stift nog een beetje vers is. Zelfs de beste plakstift veroudert als-ie een paar jaar in de la ligt.
Ik gebruik overigens graag plakstift van het merk Stylex, omdat die (a) uitstekend plakt en (b) bij mij in de buurt voordelig te krijgen valt bij Postenbörse (een winkel die lijkt op Action), maar ook online goed verkrijgbaar is.

EDIT:
Oeioeioei...ik zie zojuist dat drie kleine Stylex-plakstiftjes van 8 gram bij bol een tientje kosten! :O
Zijn ze helemaal betoeterd? Die ministiftjes kosten hier 70 cent per stuk, en de normale 35g-stift is nog geen twee euro.

EDIT2
Nou goed, als Pelikan het ook goed doet, dan heeft de Nederlandse Action wel wat op een fatsoenlijk voordelige manier:
https://www.action.com/nl-nl/p/2548526/ ... lijmstick/
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 13 dec 2024, 10:38
TwoFace schreef: 13 dec 2024, 09:24 Nou de eerste keer met de 'prittstift' geplakt...
Joepie! Een heel avontuur! :-)
het ligt nog te drogen in mijn 'pers' (een goed stevig boek met daarop het gewicht van 2,5 ltr vloeistof.
Tsk, tsk, tsk. Amateur! 8o|
Ik neem deze combi vanavond even mee om mee te testen
Ik verwacht niet dat er veel opzienbarends uit die test zal komen. Het spul is geplakt en van die lijm merk je niks.
Maar goed, mocht het niet bevallen: de lijm spoel je met water en een natte spons zó weer van je houtje en rubber af. Geheel zonder rest.
Veel plezier vanavond!
Het plakken heb ik ook wel vertrouwen in, daar heb je mij destijds al van overtuigd op het ganzentoernooi ;-)

Gaat me meer om de combi ;-)
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ik heb overigens het Action eigen merk gebruikt, ik zal er nog achter moeten komen wat de kwaliteit daarvan is, de prijs ligt het in elk geval niet aan. https://www.action.com/nl-nl/p/42252/lijmstick/
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 13 dec 2024, 14:27 Ik heb overigens het Action eigen merk gebruikt,
Dat vind ik zó interessant, dat ik vanmiddag maar eens even naar de Action ben gereden. Ik kocht Pelikan en Huismerk-stiften en heb zojuist wat geknutseld: een houtje met schilderstape vertikaal in tweeen gedeeld. De linker kant met Pelikan, de rechterkant met Huismerk ingesmeerd en vervolgens een inverted rubber 2.0mm en een LN/OX-rubber eveneens links/rechts met de verschillende stiften ingesmeerd. Dan opgeplakt en in de pers gedaan.

Morgen maar eens zien of er enig verschil te bespeuren valt.
Als die Huismerk Glue Stick fatsoenlijk plakt, dan kost het lijmen helemaal geen drol meer.
Iwannie
Beginner
Beginner

Bericht door Iwannie »

Super123 schreef: 13 dec 2024, 12:02 Bij een vriend heb ik ook een rubber geplakt met plakstift dat was van het officiële merk pritt, dat werkt voor hem ene meter, bijna 20 uur rust gegunt met bosatlas erop. Laat de volgende dag al los.

Nu heb ik het met pelikan plakstift gedaan precies hetzelfde gedaan, zit heel goed vast.
Ik heb de action stift geprobeerd en de pritt. 36 uur laten drogen met 4 boeken en 2 kg hout erop.
De randen laten heel makkelijk los. Het plankje in de batcase en het is los.

Ik heb een cybershape frame, dus wat meer hoekjes. En het frame is gelakt.
Het zijn noppen met sandwich.

Het andere gelakte frame hetzelfde issue.

Ik ga de pelikaan stift nog eens proberen.
Bedankt voor de tip.
Plaats reactie