Salarissen

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Andrott
Super Member
Super Member

Salarissen

Bericht door Andrott »

Ik stelde deze vraag op het internet, en ik kreeg dit als antwoord.

Salaris senior proftafeltennisser.

Het salaris van een senior proftafeltennisser begint bij € 20.400 per maand. Het beroep senior proftafeltennisser is een variant van het beroep Beroepssporter. Het salaris van Beroepssporter ligt gemiddeld op € 22.200 bruto per maand.

Salarisschalen senior Beroepssporter
€ 16.320 - € 28.800 (hoog)
€ 24.000
€ 22.200 (gemiddelde)
€ 20.400
€ 16.320 (laag)

Bovenstaande bedragen zijn bruto maand salarissen
• Maximaal salaris
• Gemiddeld salaris
• Minimaal salaris

Hoe denken jullie mede forumleden hier over.
Zijn er in Nederland tafeltennissers die dit ontvangen als salaris?

Met vriendelijke tafeltennis groet,

Andrott.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Re: Salarissen

Bericht door TwoFace »

Heel goede vraag... ik heb geen enkel idee, maar het had mij fantastisch geleken (en als ik dat vroeger had geweten was ik er ook wel voor gegaan) als ik had kunnen leven voor langere tijd van een sport als tafeltennis.

Ik vind de bedragen ook wel erg hoog, maar kijk je naar sporters in zijn algemeenheid dan is het onderbetaald... al is dat ook soms totaal niet in verhouding (wat bv voetballers verdienen (nee krijgen))....
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Waar "op het internet" stelde je die vraag?

Gaat het zuiver om het salaris, dan hebben spelers rond plek 250 op de ITTF-lijst in de toplanden (Frankrijk, Duitsland, Japan en Korea - van China zijn geen cijfers bekend) per jaar (!) tussen 15.000 en 30.000 euro netto. Nederlandse spelers zijn doorgaans (veel) lager op de lijst te vinden.
De absolute wereldtoppers hebben een salaris dat boven 200.000 per jaar ligt.

Daar bovenop komen:
- winstpremies
- toernooiprijzengelden
- geld voor schnabbels - speeches, clinics, foto-sessies, bedrijfsfeesten, e.d.
- onkostenvergoedingen

Voorbeeld:
Dit seizoen heeft de club Fulda-Maberzell (Duitse Bundesliga, Europese topclub) acht spelers gecontracteerd voor de hoogste klassen, met een bruto loonkostenbudget van 450.000 euro. De lijst bevat uitsluitend spelers uit de top-200 van de ITTF.
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Een salarisgemiddelde van professionals (op elk niveau) over alle sporten in alle uithoeken van de wereld, ik zou niet zeggen dat dat een erg betekenisvol getal is. Meer een soort manageristische vergissing, op meerdere manieren te kort door de bocht.

Het Internet vertelt mij dat Timo Boll (ook hier alweer een gemiddelde) US$16.000 per match krijgt. En ik heb zelfs daarbij al sterk het vermoeden dat dit een raar gemiddelde over onvergelijkbare eenheden is. Ook vertelt het interwep mij dat de nettowaarde van Liu Guoliang tussen 1 en 5 miljoen ligt, en die van Ovtcharov rond 16 miljoen. Maar ook, ik noem maar wat, Kas van Oost (3e Bundesliga, DE) is een professional.

Dat getal dat je krijgt als je middelt tussen een handvol Messis, Ronaldos, Jordans, LeBrons, Mickelsons en tienduizenden "sappelaars" die een treetje of wat minder hoog in de alfa pyramide staan, tsja. Je komt vast "gemiddeld" uit op een bedrag waar een mens net niet dood van gaat.

Zoals bij zowat alles.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Ik weet het alleen een beetje van de Eredivisie omdat ik lid van een club met een Eredivisieteam.

Ze krijgen de vlucht (spelen ook buitenlanders in) vergoed. Verblijf is vaak bij een lid van de club.
Daarnaast krijgen ze een vergoeding per keer dat ze spelen (per competitiewedstrijd). Hoe hoog deze vergoeding is weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Ik weet wel dat een paar van deze spelers in speciale internaten zitten waardoor ze veel trainen. Ze spelen ook niet alleen Eredivisie maar ook in hun eigen land. Ik denk dat de verdiensten in Nederland sowieso lager liggen dan de 2e Bundesliga. Mogelijk komt het in de buurt van de 3e Bundesliga.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
yoyoman
Super Member
Super Member

Bericht door yoyoman »

Wij konden door gebrek aan sponsoren niet eens de vluchten van easy jet meer betalen bij PingPong Alkmaar toen we eredivisie speelden. We hadden 2 a 3 Engelse sub topspelers die echt voor een habbekrats overkwamen.
1 Sponsor voor ongeveer € 5000,- had in ons geval voldoende geld geweest.
Door gebrek aan poen speelde ik als dikke 65 jarige coach zelfs een keer mee toen we uit bij Hilversum in de 1e divisie moesten.
Helaas voor ons was op top niveau spelen een utopie.
Dus nee in Nederland verdienen tafeltennissers ook de toppers niet genoeg om behoorlijk van te leven.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Dacht al wel zoiets zoals yoyoman verteld, helaas is de sport niet hot genoeg in NL... in china is men een superster als tafeltennisser, in NL wordt je door de meeste mensen waarschijnlijk niet eens herkend.

Zonde dat er vanuit de bond bv niet meer aan gedaan wordt om het op hoger niveau ook aantrekkelijk te maken. Als dat bekender en 'hotter' wordt, volgt van zelf de massa.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 17 jan 2024, 10:28 Zonde dat er vanuit de bond bv niet meer aan gedaan wordt om het op hoger niveau ook aantrekkelijk te maken.
Aan welke concrete maatregelen zou je dan zoal denken?
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 17 jan 2024, 10:44
TwoFace schreef: 17 jan 2024, 10:28 Zonde dat er vanuit de bond bv niet meer aan gedaan wordt om het op hoger niveau ook aantrekkelijk te maken.
Aan welke concrete maatregelen zou je dan zoal denken?
Misschien zorgen dat de sport beter gepromoot wordt, sponsors aantrekken, bevorderen i.p.v. beboeten... ik kan zoveel verzinnen, maar het is mijn werk niet, anders zou ik wellicht nog meer kunnen verzinnen. Misschien het onder de jeugd beter promoten door bv net zoals onze vrijwilliger doet, scholierentoernooien te organiseren... als er meer jeugd trekt naar de tafeltennis en die minder naar andere sporten zoals voetbal gaan, denk ik dat je sprongen kunt maken, nu vind ik die promotie/stimulering erg tegenvallen...
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

als er meer jeugd trekt naar de tafeltennis en die minder naar andere sporten zoals voetbal gaan, denk ik dat je sprongen kunt maken
Dat klinkt eenvoudiger dan het is.
In de afgelopen twee jaar, namelijk meteen nadat de corona-beperkingen werden ingetrokken, heeft iemand bij een van mijn clubs exact dat gedaan: vier schooltoernooien en twee dorptoernooien per jaar georganiseerd, inclusief aankondigingen in plaatselijke kranten, op scholen, met posters en op Facebook. Elk toernooi kwamen er meer kinderen in de leeftijd 6-12 jaar, wat een hele organisatie vergde. Spelers van het eerste team gaven clinics en deden wat oefeningen met de jeugd. En van elke happening verscheen een verslag met foto's in de regionale zondagskrant.
Oh ja, het leverde de vereniging zomaar 15 nieuwe jeugdleden op, een verdubbeling van het oorspronkelijke aantal.

...en daarmee begonnen de moeilijkheden.
Want waar haal je voldoende materiaal vandaan? Welke trainingstijden kun je aanbieden als de sporthallen al behoorlijk bezet zijn (de voetballers trainen 's winters ook binnen, de beachvolleyballers ook). En vooral: waar haal je voldoende trainers vandaan, die de kinderen niet alleen bezighouden maar ook wat deugdelijks kunnen leren?
Het werd te druk tijdens de trainingstijden. Kinderen zaten veel op hun beurt te wachten. De TT-robot ging door onzorgvuldig gebruik stuk. Door te weinig trainers gingen kinderen zitten klieren, wat met een houten batje in de hand tot ongelukken leidt. Voor uitwedstrijden was er nauwelijks begeleiding te vinden en moesten de ouders het maar zelf zien te redden.
De eerste klachten kwamen. En de volgende. En prompt stond tafeltennis in het dorp opeens in een minder goed daglicht.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 17 jan 2024, 12:54
als er meer jeugd trekt naar de tafeltennis en die minder naar andere sporten zoals voetbal gaan, denk ik dat je sprongen kunt maken
Dat klinkt eenvoudiger dan het is.
In de afgelopen twee jaar, namelijk meteen nadat de corona-beperkingen werden ingetrokken, heeft iemand bij een van mijn clubs exact dat gedaan: vier schooltoernooien en twee dorptoernooien per jaar georganiseerd, inclusief aankondigingen in plaatselijke kranten, op scholen, met posters en op Facebook. Elk toernooi kwamen er meer kinderen in de leeftijd 6-12 jaar, wat een hele organisatie vergde. Spelers van het eerste team gaven clinics en deden wat oefeningen met de jeugd. En van elke happening verscheen een verslag met foto's in de regionale zondagskrant.
Oh ja, het leverde de vereniging zomaar 15 nieuwe jeugdleden op, een verdubbeling van het oorspronkelijke aantal.

...en daarmee begonnen de moeilijkheden.
Want waar haal je voldoende materiaal vandaan? Welke trainingstijden kun je aanbieden als de sporthallen al behoorlijk bezet zijn (de voetballers trainen 's winters ook binnen, de beachvolleyballers ook). En vooral: waar haal je voldoende trainers vandaan, die de kinderen niet alleen bezighouden maar ook wat deugdelijks kunnen leren?
Het werd te druk tijdens de trainingstijden. Kinderen zaten veel op hun beurt te wachten. De TT-robot ging door onzorgvuldig gebruik stuk. Door te weinig trainers gingen kinderen zitten klieren, wat met een houten batje in de hand tot ongelukken leidt. Voor uitwedstrijden was er nauwelijks begeleiding te vinden en moesten de ouders het maar zelf zien te redden.
De eerste klachten kwamen. En de volgende. En prompt stond tafeltennis in het dorp opeens in een minder goed daglicht.
Tja, materiaal moet je als club natuurlijk wel voldoende hebben (wij zijn er op ingericht), sporthal is er wel en kunnen we voldoende huren, mits we maar voldoende leden hebben. De TT-robot wordt bij ons alleen gebruikt met de trainer erbij, verder worden de kinderen op iets van 8 tafels tegelijk getraind (het aantal tafels wat we hebben bij de zaal), klierkinderen worden gewoon uiteindelijk weggestuurd want die verpesten de sfeer voor de kinderen die serieus wat willen leren. Uitwedstrijden is een regel: rijden regelen de ouders in principe onderling en als het echt een probleem is, regelt bestuur iets.... het is eigenlijk allemaal goed geregeld bij ons. ps die scholierentoernooien die worden bij ons al 39 jaar georganiseerd vorig jaar hadden we 202 deelnemers. Ik weet niet hoeveel jeugdspelers we hebben (want we hebben er ook best veel die geen competitie spelen), maar we hebben 8 jeugdteams bestaande uit 32 spelers. We zijn overigens maar een gemeente bestaande uit ongeveer 22000 inwoners....

Ik denk wel dat veel van de spelers voortkomen uit die scholierentoernooien (heb ik ook wel vaker dan eens gehoord).

We hebben in totaal even denken 6 senioren die trainingen geven en eentje die het soms als backup nog doet. Waarvan een aantal ook geschoolde trainers zijn (inclusief certificeringen) en een aantal niet, maar ze hebben allemaal wel training ervoor gehad.

Eigenlijk het enige wat wel eens mis is gegaan, zijn die klierkinderen en de reactie van de trainer daarop, wat weer niet gewaardeerd werd door sommige ouders (maar dat waren ouders die hun kinderen als het ware 'dumpen' bij de sport)....

Als je klagers zoekt, zitten die vooral bij de senioren...omdat vereniging zich niet aan de regels houd (zoals een verplichte ALV) en er op bepaalde simpele dingen voor de senioren vooral qua communicatie wel eens wat mis gaat.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Overigens heb ik ook wel eens samen met een clubgenoot meegedraaid in een clinic voor de kinderen, toen ging het om leren te spelen tegen noppen (allebei noppenspelers), om ze het eens te laten zien dat dit heel anders is dan het spel wat ze gewend zijn. Was best leuk om te doen overigens, vooral de verbazing van de kinderen soms. LOL
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 17 jan 2024, 13:57... toen ging het om leren te spelen tegen noppen, om ze het eens te laten zien dat dit heel anders is dan het spel wat ze gewend zijn. Was best leuk om te doen overigens, vooral de verbazing van de kinderen soms. LOL
"Shit noppen!"
"Dat is toch geen tafeltennis?"
"Zou verboden moeten worden!"

Ja, ik zie het helemaal voor me. :-)
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

hahaha LOL,

moet eerlijk zeggen dat dat de reacties zijn wat volwassenen geven, maar de kinderen zeggen meer dingen als:

'Huh, hoe kan dat?'
'Ik snap er niks van'
'Tjonge jonge, dat is toch niet normaal?'
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Ik denk dat de vraag gesteld is aan chatgpt?

In nederland ga je dat er niet voor krijgen.
Wat is een senior proftafeltennisser? Bedoel je senior als in 50+. Of gewoon 18+
Wat is Prof? Ik denk dat er in nederland op het moment geen prof bestaan (misschien Brit Eerland?).
Maar bv Sanne de Hoop en Chana van der Venne spelen bij mijn club. Ik ben penningmeester ..... ik kan je vertellen dat ze van ons geen salaris krijgen :). Wij hebben een stichting die dames sponsort en alle kosten voor ze betaald. Maar ze krijgen hier echt geen salaris van 10.000 of zelfs 3000 euro. De kleding, reiskosten, materiaal etc wordt voor ze betaald.

Ik begreep dat bv Brit Eerland betaald werd door NOC-NSF en door een duitse club zoals een 'prof voetballen'.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Naar mijn idee is er een nogal groot verschil tussen het professionele tafeltennis in Duitsland, Zweden, Frankrijk en Rusland enerzijds, en de overige landen in Europa anderzijds. Zo staan vrijwel alle Europese Wereldtop-50-spelers onder contract van clubs uit de vier genoemde landen, waar dan ook behoorlijke salarissen (30.000 per seizoen of meer, plus alle onkosten) worden betaald. Aan zulke bedragen komt vrijwel niemand in Nederland, Belgie, Oostenrijk e.d. Hooguit nog in Polen en Portugal, al spelen ook de toppers uit die landen - bv Kubik, Apolonia en Geraldo - in de Duitse competitie.

Hoeveel toeschouwers komen er gemiddeld bij een Nederlandse Eredivisiewedstrijd kijken?
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Bij de mannen weet ik het niet.
Bij de dames komen er nog geen 20 buiten de spelers en begeleiding om.
Alleen als het om het kampioenschap gaat halen ze misschien de 20. En dan gaat het alleen om leden van de clubs die spelen.
Ik heb nog nooit een 'vreemde' gezien bij een wedstrijd.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Dan komt er ook bijna geen geld binnen. Wat betaal je bij een Eredivisie-wedstrijd in Nederland voor een toegangsticket?

(Vergelijk: de topclub Düsseldorf heeft in de Bundesliga gemiddeld 1250 toeschouwers bij normale competitiewedstrijden; een kaartje kost 12-20 euro voor volwassenen, vanaf 35 euro een plek in de VIP-ruimte met catering).
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Aantal toeschouwers bij een Eredivisie wedstrijd ligt aan de grote van de club. Als het er bij mijn club 15 zijn dan is het veel te noemen (meestal ook een paar die geen lid van de club zijn). Vaak is opbouwen etc. al een probleem (om daar voldoende vrijwilligers voor te vinden. Ook om de YouTube-stream (live) te verzorgen. Daar zit ik vaak achter de knoppen en schakel ik tussen 2 camera's. Entree is gratis. Consumpties uiteraard niet, maar die zijn tegen een schappelijke prijs.

Bij de finale wedstrijd in Hilversum is meestal wel een paar honderd man publiek. Schat zo'n 150 tot 200 personen. Lang niet allemaal van de spelende clubs. Ook daar is de entree gratis.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer: