Lange Noppen

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Re: Lange Noppen

Bericht door TwoFace »

Het is ook lastig, enerzijds heb je cijfers vanuit de fabrikanten, anderzijds heb je ook ervaringen van gebruikers, maar die worden natuurlijk gebaseerd op hun eigen ervaringen en op basis van de rubbers die daar weer op zitten... ik denk dat spin veel meer afhankelijk is van je rubber dan van je frame, maar snelheid en controle wel heel erg merkbaar uit je frame kan komen... daarin spreek ik ook uit eigen ervaring. Maar de spin vind ik veel afhankelijker van het rubber.

Kanter FO is dus wel extreem licht zeg...

Als je met noppen speelt is de controle wel goed merkbaar natuurlijk... zo speelde ik wel eens met een defensief frame die qua snelheid heel laag gereviewed was, dat was zeker geen verkeerde beoordeling... man wat traag... maar de controle was enorm groot... maar spin met de een of de ander maakt eigenlijk niet echt verschil, tenzij er een duidelijk stroever rubber op ligt.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Yep dat denk ik ook. Controle en Snelheid voor een groot deel uit je frame.
Spin komt volgens mij 90% van je rubber. Door hardheid of juist zachtheid kan je wel langer contact maken waardoor je misschien net iets meer of minder spin kan creeren. Maar groot zal het verschil niet zijn.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 28 mar 2023, 16:54 Yep dat denk ik ook. Controle en Snelheid voor een groot deel uit je frame.
Spin komt volgens mij 90% van je rubber. Door hardheid of juist zachtheid kan je wel langer contact maken waardoor je misschien net iets meer of minder spin kan creeren. Maar groot zal het verschil niet zijn.
Dat denk ik ook, uiteindelijk is het dan vooral ook de gewenning aan je combi die zorgt dat je dit net wel meer of minder kan doen.
Rubbers goed onderhouden maakt wel enorm veel verschil, pas weer eens goed opgelet en man wat een verschil , dit merk je niet alleen in het spinnen, maar ook met je service. Even goed schoonmaken met een spons (ik doe dit met alleen water, maar kan ook natuurlijk met speciale middelen) en daarna even licht inwrijven met in mijn geval olijfolie, maar schijnt dat babyolie ook goed werkt (alleen dat heb ik niet in huis) :-P

goed uitsmeren en dan laten intrekken, voor mijn rubbers scheelde het enorm veel. Ik denk dat ik het aanstaande vrijdag weer even controleer voordat de wedstrijd gespeeld gaat worden.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

olijfolie?
Ik was ze alleen met zo'n spons
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 29 mar 2023, 17:06 olijfolie?
Ik was ze alleen met zo'n spons
Ja een beetje olijfolie, doet je rubber echt wonderen... vooral als je net als ik, je rubber al een paar seizoenen erop hebt liggen... rubber is daarna weer een stuk stroever, spin komt er dan ook weer beter uit. Je hoeft het niet te doen als je rubber nog als nieuw is.

Hier een filmpje van iemand die dit ook doet (zijn er wel meer over te vinden): https://www.youtube.com/watch?v=7UjRYaBBdRM

Een goede cleaner werkt ook (misschien nog wel beter), maar die heb ik niet liggen :-P \
Baby olie wordt ook wel gebruikt.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

overigens niet verwarren met 'boosten' van je 'rubber' ... want dit schijnen ze ook wel te doen... maar dat is voordat je je rubber plakt... kan ook met babyolie schijnt... dat heb ik nog nooit gedaan... een nieuw rubber ermee aanpakken. Schijnbaar wordt je spons dan iets zachter of iets dergelijks. Daar zijn ook wel filmpjes van te vinden.

Ik gebruik het puur om een wat meer versleten rubber weer wat 'op te knappen' en daar vind ik het heel prima voor werken. Vergelijk het maar met rubber en kunststof op een auto... als dat ouder wordt, verweert het en droogt het uit en daar kan je bv ook met olijfolie het weer iets meer tot leven brengen (ook met WD40, maar dat gebruik ik niet op mijn tafeltennisrubber).
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Boosteren heb ik wel eens gelezen maar ook dat het officieel niet mag.
En al zou het mogen ik vind het fijn als mijn rubber altijd hetzelfde is.

Ik speel 1 seizoen met een rubber en dan haal ik verse. Nou ja niet de noppen.
Vooral die chinese tacky rubbers waar ik mee speelde moesten echt na een seizoen.
De rasanter zouden denk ik wel langer mee gaan, maar langer dan 2 seizoenen doe ik nooit.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Vraag voor de noppenspelers ........
Spelen jullie ook met de noppen tijdens het inspelen?
Het viel me op dat de pro's dit niet doen. Die draaien het batje en spelen met normaal rubber.

Voor mezelf speel ik vaak eerst een paar ballen normaal, en dan draai ik het batje om en sla een paar met de noppen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Mijn normale frame met rasanter rubbers is 151 gram.
Mijn grass.dtecs op datzelfde frame met 1 rasanter is 126 gram.
Spinlord frame met sternenfall ox en battle II op de fh is 132 gram. Toch voelt deze zwaarder.
6 gram zou ik niet moeten merken toch :D.

Nou ja .... volgende week ballen. Misschien morgenavond een paar ballen om te testen.

Ik kan wel meer spin geven met de noppen. Dus de bal 3 x stuiteren en zelfde effect geven heeft veel meer resultaat als de dtecs. Noppen zijn ook kleiner/dunner.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 30 mar 2023, 12:32 Boosteren heb ik wel eens gelezen maar ook dat het officieel niet mag.
En al zou het mogen ik vind het fijn als mijn rubber altijd hetzelfde is.

Ik speel 1 seizoen met een rubber en dan haal ik verse. Nou ja niet de noppen.
Vooral die chinese tacky rubbers waar ik mee speelde moesten echt na een seizoen.
De rasanter zouden denk ik wel langer mee gaan, maar langer dan 2 seizoenen doe ik nooit.
Klopt, dat mag officieel niet, doe ik ook niet. De olijfolie gebruik ik alleen voor het schoonmaken, het zorgt er vooral voor dat de stroefheid meer terug komt, alsof je het er pas net op hebt liggen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 30 mar 2023, 12:37 Vraag voor de noppenspelers ........
Spelen jullie ook met de noppen tijdens het inspelen?
Het viel me op dat de pro's dit niet doen. Die draaien het batje en spelen met normaal rubber.

Voor mezelf speel ik vaak eerst een paar ballen normaal, en dan draai ik het batje om en sla een paar met de noppen.
Zelf doe ik dat eigenlijk niet, speel gewoon met mijn noppen tijdens het inspelen.... maar wel grappig dat je het zegt, het zorgt natuurlijk wel voor iets verwarring als je met inspelen met normaal rubber speelt, maar tijdens de wedstrijd met je noppen. Draaien mag tenslotte, daar zijn geen regels over voor zover ik weet, misschien probeer ik dat morgenavond wel eens uit.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 30 mar 2023, 15:29 Mijn normale frame met rasanter rubbers is 151 gram.
Mijn grass.dtecs op datzelfde frame met 1 rasanter is 126 gram.
Spinlord frame met sternenfall ox en battle II op de fh is 132 gram. Toch voelt deze zwaarder.
6 gram zou ik niet moeten merken toch :D.

Nou ja .... volgende week ballen. Misschien morgenavond een paar ballen om te testen.

Ik kan wel meer spin geven met de noppen. Dus de bal 3 x stuiteren en zelfde effect geven heeft veel meer resultaat als de dtecs. Noppen zijn ook kleiner/dunner.
Dat ligt dan meer aan de balans waarschijnlijk, ik heb geen getallen bij de hand, maar heb hetzelfde ook al eens mee gemaakt. Dat het zwaardere frame (althans de gehele combi) lichter voelde dan de lichtere... en bij mij was het verschil echt nog wel groter dan 6 gram. Maar de balans van de combi (dat ligt denk ik ook met name aan het frame) was echt anders. Bij jou echter is het ook nog echt zo dat diegene die zwaarder voelt ook zwaarder is, mijn ervaring is dus andersom... dan is het nog gekker ;-)
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Ik zit toch te denken om weer zo'n noppentraining te doen.
https://sauer-troeger.com/noppen-lehrgaenge/

Maar duitsland is wel ver. Benzine kosten en je moet 2 nachten slapen. Is ook minimaal 100 euro.
Maar als ik echt wat wil moet ik wel toch? Vorige keer was het bij Taverzo. Ik heb hem gemaild maar staat nog niks in de planning.

Maar goed. Ik ga eerst de ballenmachine gebruiken, en dan de 16e april NK Veteranen. Daarna kijk ik wel verder.
Ik heb een beker team bij elkaar dus dat zijn ook alweer wedstrijden, en de zomeravond competitie die daarna begint.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Lijkt me ook wel eens leuk om te doen, maar heb het geld niet en de tijd ook niet echt... tijdens training wordt door de huidige trainster genegeerd dat ik met noppen speel (eerdere trainer hield er rekening mee en gaf een andere opdracht aan noppen spelers)... helaas begrijpt ze gewoon duidelijk niet hoe ze hiermee moet omgaan, gevolg is... ben gestopt met echt trainen en doe nu alleen nog vrij spelen op trainingsavonden.

Ik probeer nog veel via you-tube filmpjes mee te krijgen en ik hoop eigenlijk dat onze beste noppenspeler weer eens naar de club komt, die is dit seizoen nog geen een keer geweest door privé omstandigheden. Anders wil ik graag eens met hem wat trainen en om tips vragen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Dat van de trainer ken ik.
Ik hou dan ook mijn normale batje gewoon voor het trainen. Voor nu .....
Want dan kan ik ook trainen op mijn backhand voor als ik het batje draai.

Maar het is wel jammer dat trainers er zo weinig mee kunnen.
Je zou toch verwachten dat je speciale oefeningen doet en steeds tegen iemand anders gaat spelen zodat het ook een training voor hun wordt om te leren spelen tegen noppen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ja mee eens, dit is notabene een trainer die echt een opleiding er voor gevolgd heeft en het heel serieus neemt en er continu mee bezig is, echter dit slaat ze dan volledig over.

Vorige trainer was telkens iemand van de club die wel eens een trainer cursus heeft gevolgd en verder niet ermee bezig is, maar die hielden wel rekening met het feit of je met noppen speelt of niet. Je kan er ook makkelijk rekening mee houden natuurlijk. Gewoon de oefening voor degene met noppen net even anders aanpakken.

Bepaalde oefeningen kan je ook wel blijven doen als je batje even omdraait, maar dan kom je met sommige oefeningen toch weer niet uit...
Afijn, als gevolg train ik nu niet meer mee... zonde want ik leerde toch wat nieuwe dingen... Viel me wel op dat elke week er weer een heel andere oefening gedaan wordt en wil ik iets echt leren verwacht ik juist ook wel herhaling van bepaalde zaken... maar dat ga ik wel even overleggen met de trainer en aan haar laten wat ze daarmee doet of niet.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Ik bedoelde het anders met batje draaien.
Dat kun je niet tijdens de training doen .... dat gaat allemaal te snel.
Maar tijdens de wedstrijd wil je dat wel af en toe doen, dus is het ook handig om die slag ook te trainen.
Dus bij de training speel ik met een batje waar 2 x hetzelfde rubber op zit (FH rubber van het noppenbatje).
dan train ik normaal en hou ik ook de gewone backhand bij ...
De noppen doe ik dan zelf zonder trainer.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 04 apr 2023, 12:24 Ik bedoelde het anders met batje draaien.
Dat kun je niet tijdens de training doen .... dat gaat allemaal te snel.
Maar tijdens de wedstrijd wil je dat wel af en toe doen, dus is het ook handig om die slag ook te trainen.
Dus bij de training speel ik met een batje waar 2 x hetzelfde rubber op zit (FH rubber van het noppenbatje).
dan train ik normaal en hou ik ook de gewone backhand bij ...
De noppen doe ik dan zelf zonder trainer.
Ja dat is wel slim, maar ik heb geen combi zonder noppen... maar misschien moet ik dat dan eens regelen. Het draaien van batje tijdens een game lukt me niet echt heb ik gemerkt, daar ben ik simpelweg nog niet aan toe. Als ik het probeer weet ik meestal niet of ik nu de noppen op bh of fh heb of dat ik zelfs het batje helemaal verkeerd vast heb... maar een frame maken met 2 'normale' rubbers zou me dan natuurlijk wel kunnen helpen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Ja het vergt wel oefening.
In het begin doe je het ook niet zo vaak.
Maar op een gegeven moment leer je waar ze gaan slaan.
Je anticipeert dan vooraf waar hij komt.
Mij viel op dat als ik met de noppen vanaf de noppen speelde er een dode bal terug kwam op mijn backhand.
Als ik dan mijn batje draaide kon ik hem afslaan. Mijn probleem was om dan weer terug te draaien.
In de basis moet je zonder denken gelijk terug draaien maar dat vergat ik nog wel eens en dan ben je de weg kwijt wat waar zit.

Oefening oefening oefening.
En alleen bewust draaien en gelijk terug. Niet op een bal reageren en dan draaien.
Vooraf bedenken ... maar ook als hij dan toch naar je forehand dat je daar de noppen hebt :D.

In het begin gaat het ook best fout hoor ... het is echt trainen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ja dat geloof ik, ik heb het dus wel geprobeerd, maar het resultaat was slechts 1 keer wat ik wilde... en toen kwam ik daarna toch in de problemen omdat ik ging twijfelen of ik wel goed had teruggedraaid, maar de eerste draai lijkt al een issue voor mij LOL

Meestal loop ik toch liever om van te voren om mijn FH te gebruiken, maar natuurlijk is daar veel meer tijd voor nodig ook al plan je het van te voren, gelukkig ben ik daar ondertussen ook wel heel veel in verbeterd.

Viel mij laatste seizoen ook op dat ik vaak 'te bang' ben... terwijl als ik gewoon volop de aanval opzet met mijn FH ik veel sterker ben dan ik zelf altijd van te voren denk..... ook bv op de service vaak te bang... rustig terug geven, terwijl ik principe de service ook gelijk kan afslaan (wat ze dan vaak weer niet verwachten)... vertrouwen moet gewoon nog groeien bij me. Heb nu ook al vaker laten zien dat ik ook spelers met 1100+ rating kan verslaan, terwijl ik eerst altijd van te voren dacht daar maak ik geen kans tegen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Plaats reactie