Ik denk dat het spelen met noppen tot op zekere hoogte je balgevoel kan vergroten. Wil je bijv. met lange noppen aan gaan vallen zullen je erg goed op je techniek moeten trainen. Hierbij heb je vaak met een stroef rubber wat meer marge omdat je de bal meeneemt.
Zoals je aangeeft heb je moeite met het omgaan met effect. Hierbij kunnen korte noppen een oplossing bieden, zoals van Doorn aangaf. Doordat veel korte noppen het effect (in beperkte mate) omdraaien zijn juist backspin ballen vaak ideaal om een aanval mee op te zetten.
Check absoluut eens wat filmpjes van He Zhi Wen: bijv.:
http://www.youtube.com/watch?v=lsQqCrHs_hI
Hij heeft een paar jaar geleden nog met de olympische spelen mee gedaan (48 jaar of zo!) en is echt de noppen-koning :-)
Als noppen rubber om mee te beginnen heb je 2 hele goede en goedkope mogelijkheden:
- Friendship 802 (speelt He Zhi Wen mee en andere chinese toppers)
- " 799 (erg gewaardeerd 'allround' noppen rubber)
De 802 is volgens mij wat harder en nog meer voor het aanvallende spel. Beide rubbers zijn nieuw te krijgen voor zo'n 10 a 15 euries.
Technisch gezien is de overstap van stroef naar korte nop nog het kleinst. Het voordeel is dat je minder last hebt van spin (denk ook aan blokken), dat is dan ook meteen een nadeel omdat dit je mogelijkheden tot topspin reduceert
Lange noppen zou ik op jouw leeftijd nog niet adviseren, hier heb je een erg hoge leercurve bij wat in de praktijk waarschijnlijk inhoudt dat je niet weet waarom je een bal goed of fout geslagen hebt :-)
Spelen met anti topspin neemt al je aanvallende mogelijkheden weg, is verdedigend wel erg zeker.
succes
Gybe