Abachi limba B (85 a 90 gr)
Nog een abachi abachi limba , okoume griphelften en wat asymmetrisch blad "Michael Maze style".
Er zit een spleet tussen blad en griphelft over de halve lengte als bij het dicon frame
Maar dan opgevuld met een zacht soort spruce (kwartiers bergfichte) waarvan de nerf overdwars loopt Dit hout wordt ook voor het voorblad van accoustische guitaren gebruikt dus mooi geluidje

.
Op de einden laatste centimeters zitten ahorn plaatjes fineer van zelfde dikte. Met een frees had het anders gekund maar nu geeft het een feller aanslaggevoel doordat ahorn sterker is dan okoume en daardoor wat harder. Dat verdeelt de belasting voor het okoume hout. Meer een - harding van de griphelften op de uiteinden dus. In ieder geval voelt het prima met balletje stuiteren, Niet zo sloom als anders bij griphelften van zachtere houtsoorten en niet zo stijf als met hardhout en goed handgevoel. door verder eenvoudige griphelften uit één stuk, Mijzelf bevalt dat geloof ik toch het meest vergeleken met allemaal laagjes of strookjes. Aantal van mijn favoriete fabrieks frames als H39 en Yonjer hinoki hadden dat - misschien niet toevallig ook. Bij dunne frames worden de (dikkere) griphelften alleen erg zwaar of te zacht en dan een doffer vaag aanslaggevoel. Hard en uithollen is ook een optie maar dan i s het handgevoel en hele speelgevoel weer hard. Dit zou dus een mooie oplossing voor dat dilemma kunnen zijn zonder allemaal laagjes te hoeven stapelen. Met dank aan Waldner en Danny. (Als dit clonen is is elk frame een kloon en dat is in zekere zin ook zo).
abachi limba frame :

Balsa ahorn (80 gr)
Prijzen in overleg (na testen) maar ik gaf al een richtlijn ; plm vijfentwintig a dertig euro.
Ik heb al een keer meegemaakt dat iemand perse meer wou betalen omdat hij een frame te goed vond voor die prijs en dat mag ook altijd ..
Dit type bouw is bij meerdere zelfbouwers trouwens te koop en ook naar eigen specifikatie of in overleg. De meesten werken professioneler dan ik met een betere werkplaats geschikt voor machinaal werken met frees etc zodat ze dit sneller en toch netjes kunnen doen. Mijn buren wil ik dat niet aandoen.
Sommigen hebben een website als :
http://www.tischtennis-manufaktur.de/
http://ligno-blades.blogspot.nl/
http://www.bavarian-small-arms-tischtennis.de/
Anderen ( bovenstaanden ook) hebben alleen een eigen draadje bij het tt- news zelfbouwforum.
http://forum.tt-news.de/forumdisplay.php?f=497.
Wizo, en Thcb zijn zo een paar (forum(namen die me te binnen schieten. Daar zijn dit soort frames dus ook te bestellen via het forum. Uli Möller en Peter Nachtwey werkten of werken met ander type verlijming. Meest stige stijl. met abachi kern.
Natuurlijk is e kwaliteitsverschil in de uitvoering tussen wat de een of de ander maakt en verschil in afwerking en presentatie maar de meeste vraag hebben ze vanwege de speelkarakteristiek van dit soort handgemaakte frames.
Wat mijn eigen frames betreft laat ik het oordelen liever aan anderen. Tot nog toe was dat wisselend en ik sta ook zelf achteraf meest achter de opbouwende kritiek die ik van Mepper kreeg.
Mijn algemene voorkeur voor dit soort frames is meer een voorkeur als speler en daarin ben ik niet de enige. Ik heb ook een paar van mijn beste partijen ooit met eigengebouwde frames gespeeld. Zo slecht kunnen ze dus niet zijn

. Zo lekker en voor eigen gevoel spelen dat winnen of verliezen er bijna niet meer toe doet omdat je kunt laten zien wat je anders alleen kan in je hoofd

.
Ik heb jaren gespeeld met de ergernis dat ik dit niet kon en dan wordt winnen of verliezen ook meer een item.
Deze zin uit een review van een ligno frame drukt de algemene kwaliteit die ik als speler waardeer mi treffend uit.:
"Das Tempo bei härteren Schlägen baut sich angenehm auf, so dass auch hier immer eine schöne Kontrolle erhalten bleibt "
Quote ":.
http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=120062&page=5.
Waar dit op neerkomt is dat met een all of all + frame (of off -, of off ) aanvallend al meer snelheid gehaald kan worden dan meteen klasse offensievere bouw zonder dan onderweg teveel kontrole verlies optreedt bij een wat hardere fase in een rallye. Daar waar veel rallyes beslist worden maar waar naartoe je wel eerst nog moet opbouwen toppen die frames minder gauw uit. .Dat is ook wat ik nastreef en volgens mij - steeds vaker - ook lukt. Mijn eigen resultaten beoordelen ben ik ook wat kritischer en beter in geworden oa door weer eens met een Osp frame te spelen dus dat helpt ook
Spelers als ik die anders geneigd zijn met offensievere frames te spelen komen dan nog goed aan een opbouw toe en taktische variatie wordt wat makkelijker. Dus meer gevoel, meer variabel kunnen spelen, meer kontrole in opbouw en ook meer spin dan mogelijk bij een offensiever type opbouw voor dezelfde speler en toch ook een even hard blok kunnen zetten of harde slagspin, smash etcetera. Dat is het streven

. Eerdere frames lag de basis snelheid alleen vaak te laag en die is nu wat hoger zodat dit bij een alround bouw ook gewoon allround is .
Een deel van de frames die hier rondgingen en die Mepper testte schoten het doel eigenlijk wat voorbij omdat ik met hardere houtsoorten de basissnelheid (en stabiliteit) voor alle slagen hoger probeerde te maken terwijl dat meer met de verlijming moest.