TwoFace, Je strawberry block met de backhand gaf je spel echt karakter—en het feit dat tegenstanders er moeite mee hadden, zegt genoeg. Dat je die slag moest afleren om ‘technisch beter’ te spelen… tja, alsof soms je favoriete snack moet opgeven voor een salade. Toch Blijft die oude reflex stiekem opduiken.
Ik zie tafeltennis als een taal. Je leert die taal van mensen die haar spreken, maar niet iedereen krijgt de grammatica mee. Veel spelers beginnen zonder begeleiding en dan ontstaan de eerste automatismen. Helaas zijn die vaak als die ene foute move die je blijft doen: vertrouwd, maar niet altijd effectief. Zoals een clubgenoot die uit gewoonte versnelt en daardoor struikelt over z’n eigen tempo. Of bij mezelf: na een harde smash vergeet ik uit gewoonte terug te keren naar mijn ready-houding.
Natuurlijk zijn er ook positieve automatismen—onorthodoxe slagen die je tegenstander verrassen en je nét dat voordeel geven.
Je positie aan de tafel is duidelijk gebaseerd op ervaring. Jij kiest bewust voor iets meer afstand, en dat geeft je bewegingsvrijheid.
Tijdens trainingen zeg ik vaak: armlengte plus batje is de standaard. Maar ik voeg er ook aan toe: jouw vorm, jouw maat, jouw voorkeur—maak er jouw versie van. Zolang je maar niet zo ver weg staat dat je een korte service en korte ballen moet beantwoorden met een sprint, en niet zó dichtbij staat dat je geen tijd hebt om te reageren op snelle slagen.
Het herkennen en begrijpen van je eigen patronen is de sleutel.
Sportieve groet,
Vlinder